شماره ۵۰۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
شیوع چین‌وچروک زودرس در مردان

|  دکتر امیرهوشنگ احسانی  |   متخصص پوست و مو|

شیوه زندگی و عادت‌های روزانه عاملی مهم در پیر شدن زودرس ظاهر افراد است. در سن میانسالی بازسازی سلول‌ها کاهش می‌یابد و کم‌کم اثرات آسیب‌های ناشی از آلودگی، استعمال دخانیات و نور خورشید روی پوست ظاهر می‌شود، این امر باعث می‌شود فیبرهای کلاژن شل و در نتیجه پوست با چین و چروک مواجه شود.
رژیم‌های غذایی غیراستاندارد و مداوم باعث پیری زودرس پوست می‌شود چراکه این رژیم‌ها اغلب همراه با بالا رفتن، کشیدگی پوست، کاهش قابلیت ارتجاع‌پذیری پوست و پایین آمدن وزن همراه با ایجاد چین و چروک و شل شدن مداوم پوست می‌شود. بهترین حالت کاهش وزن و محافظت همزمان پوست کم‌کردن نیم‌کیلو در هفته است.  مردان بیش از زنان در معرض چین‌وچروک زودرس قرار می‌گیرند. نور خورشید باعث تولید رادیکال‌های آزاد در پوست و از بین رفتن سلول‌های پوستی کلاژن‌ساز که پوست را نرم، لطیف و فاقد چروک نگه می‌دارد، می‌شود، بنابراین با توجه به این‌که مردان بیش از زنان در معرض نور خورشید هستند، می‌توانند با چین‌وچروک زودرس مواجه شوند.
اهمیت نوشیدن آب با بالارفتن سن افزایش می‌یابد. افزایش سن باعث نازک‌تر و خشک‌تر شدن پوست می‌شود، بنابراین نوشیدن آب کافی در روز به حفظ رطوبت سلول‌های پوستی کمک می‌کند.  خشکی شدید پوست ناشی از لوازم آرایش نامرغوب، خواب ناکافی، مصرف داروهای اعصاب، دخانیات و استرس از عوامل تاثیرگذار در بروز چین‌وچروک زودرس است که بیشترین تأثیر را می‌توان در پوست دست، صورت و گردن مشاهده کرد.
با افزایش سن باید از یک برنامه مراقبتی پوست بهره برد. استفاده از داروهای نگهدارنده پوست، لیزر جوان‌سازی، تزریق بوتاکس و لایه‌برداری از جمله فعالیت‌هایی است که افراد برای مقابله با چین‌وچروک اقدام می‌کنند اما هیچ‌یک دارای تأثیر مداوم مراقبت طبیعی نیستند.


تعداد بازدید :  197