شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
دسترسی کاربران ایرانی به گوگل محدود نمی‌شود
راه‌اندازی جست‌وجوگر فارسی «یوز»

شهروند | دیروز در مراسمی از یک جستجوگر فارسی رونمایی شد. این جست‌وجوگر «یوز» نام‌گذاری شده است و قابلیت جست‌وجوی بیشتر از یک‌میلیارد صفحه را دارد. این موتور جست‌وجوی ایرانی به آدرس www.yooz.ir امکان جست‌وجوی صفحات وب را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات می‌گوید «یوز» توسط یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شده و قرار نیست اطلاعات کاربران را به دستگاه‌های دولتی ارایه دهد. او در حاشیه رونمایی از این جستجوگر به خبرنگاران اعلام کرد: تاکنون فیلترینگی درباره یوز اعمال نشده است زیرا صفحات ارایه‌شده در یوز مشکل محتوایی ندارد. او همچنین به راه‌اندازی موتور جست‌وجوی دیگری با عنوان «پارسی جو» در اردیبهشت ‌سال آینده خبر داد.واعظی به حمایت دولت از سایر شرکت‌های داخلی ارائه‌کننده موتور نیز اشاره کرد و گفت: در‌سال گذشته در این زمینه 90‌میلیارد و ‌سال آینده 120‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد. علاوه بر این تاکنون بیش از 20 شرکت در قالب کارگروهی در این زمینه تعریف شده و در این زمینه فعالیت می‌کنند. وزیر ارتباطات همچنین تأکید کرد: قرار نیست دسترسی کاربران ایرانی به موتور جست‌وجوی گوگل محدود شود.
ایران رتبه ششم استفاده از گوگل
مهدی نقوی  مدیر و طراح پروژه «یوز» نیز با بیان این‌که ۹۳‌درصد خریداران اینترنتی از جویشگرها استفاده می‌کنند، افزود:   افزون بر ۹۰‌درصد بازدید مجدد از سایت‌های اینترنتی مبتنی بر هدایت جویشگرها است. مدیر پروژه موتور جست‌وجوی ایرانی با بیان این‌که ۸۵‌درصد ترافیک هدفمند در اینترنت توسط موتورهای جست‌وجو ایجاد می‌شود، از رتبه ششم  ایران در میان کشورهای دنیا در استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل خبر داد. نقوی با بیان این‌که ایرانی‌ها روزانه ۲۵‌میلیون بار از گوگل بازدید می‌کنند، خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و چین در این رتبه‌بندی در رده‌های ۱۰ به بعد
 قرار دارند. مدیر پروژه موتور جست‌وجوی ایرانی تصریح کرد: برای جلوگیری از حرکت در فضای کاملا تاریک وب و استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل پروژه ایرانی موتور جست‌وجوی «یوز» طراحی و ایجاد شده است تا کاربران ایرانی بتوانند درخواست‌های خود را در این فضا دنبال کنند. مدیر پروژه موتور جست‌وجوی ایرانی با بیان این‌که در راه‌اندازی موتور جست‌وجوی بومی «یوز»، ۹ جویشگر خارجی مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: این پروژه در گام نخست یک‌میلیارد صفحه فارسی را پوشش می‌دهد، در همین حال افزایش پوشش زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی به ۶‌میلیارد صفحه و به‌دست آوردن ۲۰‌درصد جست‌وجوی تحت وب در کشور ازجمله اهداف این پروژه در گام دوم خواهد بود. نقوی اضافه کرد: افزایش پوشش صفحات فارسی، عربی و انگلیسی به ۲۴‌میلیارد صفحه و به دست آوردن ۳۰‌درصد جست‌وجوی کشور و توسعه تدریجی سرویس‌های ارزش افزوده، گام سوم این پروژه خواهد بود.


تعداد بازدید :  245