شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
طلسم واگذاری استقلال و پرسپولیس بازهم نشکست
لغو واگذاری سرخابی‌ها در دقیقه 90
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «شهروند»: عادت داریم؛ چند‌بار دیگر هم این موضوع تکرار شود نگران نیستیم

شهروند| درحالی‌که ساعت 14 امروز قرار بود تا طلسم 10ساله واگذاری باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسپولیس با برگزاری مزایده فروش بشکند، اما در واپسین ساعات روز گذشته میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به دلیل این‌که هیچ پیشنهادی برای خرید این باشگاه‌ها به سازمان خصوصی‌سازی نرسیده است، در نتیجه مزایده‌ای که قرار بود با بازگشایی پاکت‌های پیشنهادی برگزار شود، در دقیقه 90 لغو شد و به زمان دیگری موکول می‌شود.
باشگاه‌های 290‌میلیارد تومانی
خریدار نداشتند
امروز همه منتظر بودند تا ببینند چه کسی از پاکت‌های پیشنهادی قیمتی به‌عنوان صاحب آینده استقلال و پرسپولیس معرفی می‌شود. اما به نظر می‌رسد قرار نیست به این زودی‌ها طلسم این واگذاری پرحاشیه بشکند و دولت از تیم‌داری کنار برود. بدین‌ترتیب در مرحله اول مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، هیچ شخصی حاضر نشد 290‌میلیارد تومان برای یک باشگاه بدهد.دراین زمینه میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تایید این خبر به «شهروند» گفت: در مرحله اول مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هیچ پیشنهادی به سازمان خصوصی‌سازی نرسید و با این حساب امروز (دوشنبه 27 بهمن) مزایده این دو باشگاه برگزار نخواهد شد.او در مورد مرحله بعدی این مزایده گفت: «مرحله دوم این مزایده در آینده برگزار می‌شود. روز شنبه هیأت واگذاری در مورد زمان مرحله دوم مزایده تصمیم‌گیری خواهد کرد.» پوری حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در مرحله دوم، قیمت پایه 290‌میلیارد تومانی که برای هریک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته شده است کاهش خواهد یافت؟ اظهارکرد: «برای کم شدن قیمت در مرحله دوم مزایده، هیچ بایدی وجود ندارد. قیمت پایه این باشگاه‌ها در مرحله دوم مزایده هم می‌تواند همان 290‌میلیارد تومانی باشد که در مرحله اول تعیین شده بود».
رئیس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص قانونی بودن لغو این جلسه درشب پیش از واگذاری هم توضیح داد: همیشه همین‌طور بوده است و پیشنهاد دهندگان می‌توانند تا لحظه آخر ساعات اداری و وقت مقرر پاکت‌های خود را به سازمان خصوصی‌سازی تحویل بدهند که اگر پیشنهادی نیاید جلسه لغو
می شود. او درخصوص اخباری که طی روزهای گذشته مبنی بر درخواست 2بانک برای خرید گفت: باید به اطلاع شما برسانم کسانی بودند که با ما صحبت کردند و ابراز تمایل داشتند که خریدار باشند اما حتما بنا به مصالحشان و منافعشان نتوانسته‌اند پاکتی به ما تحویل بدهند. او ادامه داد: شاید منابع مالی‌شان جور نشده و شاید هم نخواسته‌اند بیایند که این هم مشکلی نیست؛ هر کسی مختار است و این حق طرفین است که پیشنهاد و شرایط را
بررسی کنند.
ناراحت و عصبانی نیستم
پوری‌حسینی درباره این انتقاد که گفته می‌شود قیمت بالا بوده و همین مانع ارایه پیشنهاد شده است هم به «شهروند» گفت: فکر نمی‌کنم قیمت بالا بوده باشد، از نظر ما قیمت مناسسب بوده است و اگر چند ‌بار دیگر هم این موضوع تکرار شود نگرانی نداریم.او افزود: در سازمان خصوصی‌سازی عادت داریم به تکرار و مشکلی هم از این بابت احساس نمی‌کنیم؛ در این خصوص هیچ پیشنهادی نیامد و این مشکلی نیست که بابتش ناراحت یا عصبانی باشیم.
ماجرا از کجا آغاز شد
هرچند خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال در ایران همزمان با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی کلید خورد اما طی سال‌های گذشته تنها باشگاه فرهنگی و ورزشی راه‌آهن به‌عنوان تنها واگذاری در این بخش در 19 تیرماه‌ سال 90 انجام شد. حال با گذشت سه‌سال از اولین و آخرین واگذاری باشگاه فوتبال این بار نوبت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رسیده و قرار بود امروز این 2 باشگاه روی میز مزایده سازمان خصوصی‌سازی قرار گیرد که به دلیل نداشتن هیچ خریداری مزایده به تعویق افتاد.ماجرای واگذاری سرخابی‌ها از آن‌جا آغاز شد که هیأت وزیران دولت دهم در جلسه ششم مهرماه 1390، به استناد اصل 138 قانون اساسی و با توجه به تشکیل وزارت ورزش و جوانان و ضرورت حفظ سهم بخش دولتی در ورزش، سهام دو باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را از گروه یک بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی موضوع ماده 2 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به گروه 2 منتقل کرد تا به جای واگذاری صد‌درصد سهام این باشگاه‌ها، 20‌درصد از سهامشان در اختیار دولت باقی بماند و 80‌درصد باقی مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند اما با وجود این مصوبه تلاش‌های دولت دهم برای واگذاری این دو باشگاه نتیجه نداد. سازمان خصوصی‌سازی با روی کار آمدن دولت یازدهم عزم خود را برای واگذاری این باشگاه‌ها جزم کرد و وعده داد که تا 20 فروردین ماه‌سال 93 و پیش از آغاز بازی‌های جام‌جهانی واگذاری این دو باشگاه انجام شود که البته این وعده نیز محقق نشد. این ماجرا ادامه یافت تا این‌که بالاخره هیأت واگذاری 20 دی‌ماه ‌سال جاری با تصویب قیمت 580میلیارد تومانی پایه برای این دو تیم واگذاری سرخابی‌ها را کلید زد. براساس آگهی منتشر شده قرار بود در روز دوشنبه 27 بهمن املاک و دارایی‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس به ارزش کل پایه 580میلیارد تومان روی مزایده گذاشته شود.
کارشکنی‌ها زیاد بود
رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری سرخابی‌ها اعلام کرد که کارشکنی‌ها در واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال زیاد بود. پوری‌حسینی با بیان آن‌که برای واگذاری استقلال و پرسپولیس کارشکنی‌های بسیار سنگین انجام شده است، گفت: دولت تلاش کرد روشی را انتخاب کند که امن‌ترین روش برای واگذاری این دو باشگاه باشد، ضمن این‌که خریدار سرخابی‌ها با کمترین دغدغه نسبت به گذشته و آینده حرکت کند.
پوری حسینی با اشاره به این‌که تمام بدهی‌های گذشته این دو باشگاه برعهده دولت است، گفت: خریداران سرخابی تنها باید به ارتقای ورزش و آینده این دو باشگاه  بیاندیشند.
املاک این دو باشگاه
مالکیت ساختمان دفتر مرکزی «شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران» و «شرکت ورزشی فرهنگی پیروزی (پرسپولیس)» بنام فدراسیون فوتبال می‌باشد و شرایط و نحوه انتقال سند مالکیت این ساختمان‌ها متعاقبا از طریق انتشار اطلاعیه تکمیلی به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.مالکیت مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و مجموعه ورزشی شهید درفشی فر طبق مصوبه دی ماه 1391 هیأت وزیران نیز توسط وزارت ورزش و جوانان بنام خریداران منتقل خواهد شد. همچنین مالکیت زمین تلو که به نام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران است در دفترخانه اسناد رسمی بنام خریدار منتقل می‌شود.خریداران هر یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید حداکثر طی سه ماه از تاریخ واگذاری، نسبت به تأسیس یک شرکت سهامی و سپس انتقال موارد خریداری شده به شرکت تأسیس شده اقدام نکنند و سهام شرکت تأسیس شده به میزان حصه غیرنقدی معامله نزد سازمان خصوصی‌سازی توثیق می‌شود.


تعداد بازدید :  233