شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
معاون سازمان ملی استاندارد 10 کالای غیراستاندارد را معرفی کرد
استانداردهای خودرو در ایران سختگیرانه‌تر از اروپاست

سختگیرانه‌تر از اروپاست
شهروند| استانداردهای 55 گانه خودرو، خداحافظی پیکان وانت با خطوط تولید ایران خودرو و اعلام اسامی 10 کالای غیراستاندارد ازجمله مهمترین موضوعات مطرح شده در کنفرانس خبری روز گذشته سازمان استاندارد بود. جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران و وحید مرندی‌مقدم معاون سازمان ملی استاندارد برگزار شد. او صبح یکشنبه به میان اصحاب رسانه آمده بود تا از بازنگری تعدادی از استانداردهای قدیمی خودرو خبر دهد اما درعین‌حال بگوید که در ایران، برخی استانداردهای خودرو از اروپا هم سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کند! در ادامه، جزییات اخبار بیان شده از زبان معاون سازمان ملی استاندارد را می‌خوانید:
کیفیت بنزین داخلی استاندارد است
معاون سازمان ملی استاندارد درباره کیفیت بنزین مورد استفاده در کشور توضیح داد: بنزین‌های موجود در جایگاه‌ها مخلوطی از تولید داخل و وارداتی است و اکتان بنزین‌های موجود در جایگاه‌ها نزدیک به 95 و کیفیت آن مناسب است. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد از ارسال محرمانه گزارش کیفیت بنزین به مسئولان نیز خبر داد و تأکید کرد: وزارت نفت براساس مصوبه هیأت دولت موظف شده بود تا پایان ‌سال‌جاری توزیع بنزین یورو 4 را در 8 کلانشهر شامل تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، اراک، قم، مشهد و... انجام دهد که درحال حاضر 6 مورد از آن محقق شده است و تنها شیراز و قم باقی مانده‌اند.توقف شماره‌گذاری وانت پیکان از ابتدای‌ سال آینده خبر دیگری بود که مرندی‌مقدم به آن اشاره کرد و از ورود این خودرو به موزه گفت. معاون سازمان ملی استاندارد در ادامه درباره بازنگری در برخی استانداردهای خودرو اظهار کرد: برخی استانداردهای خودرو در ایران جدید و استانداردهای روز اروپاست که نیاز به بازنگری ندارد اما برخی دیگر از استانداردها قدیمی است که نیاز به بازنگری دارد و در دستور بازنگری قرار گرفته‌ است. مرندی‌مقدم با بیان این‌که تمامی خودروهای مسافربری عمومی براساس استاندارد 4160 باید آزمون واژگونی را بگذرانند، تأکید کرد: درحال حاضر هیچ‌کدام از خودروسازان این استاندارد را ندارند، چرا که به تازگی مطرح شده است. او تأکید کرد: در برخی زمینه‌ها ما حتی از اروپا نیز سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنیم؛ برای مثال در اروپا ایربگ و کپسول آتش‌نشانی در خودرو اجباری نیست اما ما استفاده از این موارد را اجباری کرده‌ایم.
اعلام اسامی 10 کالای غیراستاندارد
مرندی‌مقدم به بازرسی‌های استاندارد از موادغذایی نیز اشاره کرد و گفت: در 10 ماهه نخست امسال 112‌هزار مورد بازرسی از مراکز عرضه کالا و موادغذایی ازجمله سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز عمده فروش و محلی صورت گرفته است که از مجموع این بازرسی‌ها 4053 مورد توقیف کالا داشته‌ایم. این موارد جعل آرم استاندارد، عدم کیفیت مناسب یا نبود علامت استاندارد بوده‌اند. معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اسامی برخی واحدهای جاعل آرم استاندارد گفت: صنایع شیمیایی «دیودنتز» شامل شامپو بدن، شامپو
ضد شوره و شامپو بدن بچه در چهارمحال‌وبختیاری، مربای «آغبال» در استان آذربایجان‌شرقی با تولید در تهران، عایق رطوبتی «چراغی» در ایلام، سیم برق «‌هادی الکتریک» در اصفهان، خرمای بدون هسته با مغز گردوی «ایواند» در تهران با تولید در فارس، نوشیدنی پرتقالی بدون گاز یخمک «هم نوش»، خیارشور «آیدان» در فارس، رب گوجه‌فرنگی «سدکیس» در گلستان با تولید در شیراز، کباب‌پز خانگی «شهاب گاز» در قزوین با تولید در تهران و فرآورده‌های گوشتی سوسیس و کالباس «گلتاب» در اسلام‌آباد غرب کالاهایی جاعل آرم استاندارد و فاقد کیفیت مناسب هستند که تمامی آنها پلمب شده‌اند.
برنج‌های وارداتی استاندارد هستند
مرندی‌مقدم همچنین استاندارد بودن برنج‌های وارداتی را تأیید کرد و گفت: تمام برنج‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند دارای استانداردهای لازم هستند و این نوع برنج‌ها از نظر فلزات سنگین مورد آزمایش‌های دقیق قرار می‌گیرند. او در پایان توضیح داد: در زیر علامت استاندارد کالاها یک کد 10 رقمی ردیابی درج شده که مردم می‌توانند با ارسال این کد به سامانه پیامکی 10001517 از صحت استاندارد آن کالا
مطلع شوند.


تعداد بازدید :  244