شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
4‌میلیون کارت‌سوخت ابطال شد
آغاز اصلاح سهمیه‌بندی سوخت خودروها

شهروند| حدود یک‌سال پیش طرح ساماندهی کارت‌های سوخت برای مدیریت و صرفه‌جویی بنزین یارانه‌ای به‌وجود آمد تا خودروهای عمومی فعال در ناوگان حمل‌ونقل شناسایی شوند. با انجام این طرح 6‌میلیون از مجموع 24‌میلیون کارت صادر شده حذف شد تا میزان مصرف بنزین در کشور کاهش یابد. اکنون، در ادامه روند این اقدامات روز گذشته حسین‌ هاشمی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور اعلام کرد، با اجرای طرح ابطال کارت‌سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده درمجموع 4‌میلیون کارت‌سوخت ابطال شده و تعداد کارت‌های سوخت فعال در مرز 15‌میلیون عدد است. این درحالی است که با وجود کاهش مکرر سهمیه‌ها و کارت‌های سوخت مصرف بنزین در ایران همچنان روند افزایشی دارد و از میزان آلودگی هوا نیز کاسته نشده است.
ساماندهی 950‌ هزار وانت‌بار
در همین راستا علیرضا فیض‌بخش، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور اعلام کرد، از اول اسفندماه یک‌سری اصلاحات در جدول سهمیه‌های سوخت خودروهای مختلف اعمال می‌شود. او دراین‌باره گفت: حدود 5 ماه پیش شروع به بررسی اصلاح سهمیه‌های سوخت یارانه‌ای وانت‌بارهای غیرفعال در حمل‌ونقل عمومی کردیم و از ابتدای اسفندماه 950‌هزار وانت‌بار که تاکنون ساماندهی نشده‌اند، سهمیه‌های سوخت یارانه‌ای آنها به سهمیه عادی 60 لیتری تبدیل می‌شود. تمام 2میلیون و 200‌هزار وانت‌بار کشور که حدود یک‌میلیون و 250‌هزار دستگاه در ‌سال 90 ساماندهی شده است و 950‌هزار ساماندهی نشده‌اند، مجددا از ابتدای اسفند توسط وزارت کشور مورد ساماندهی قرار می‌گیرند و از ابتدای فروردین‌ماه با توجه به اطلاعات جدید ساماندهی این ناوگان سوخت یارانه‌ای به وانت‌بارهای آن در حمل‌ونقل عمومی تعلق می‌گیرد.
750 لیتر سهمیه هر تاکسی
اما کاهش سهمیه‌ها فقط به خودروهای عمومی غیرفعال منتهی نمی‌شود و این‌بار صحبت از کاهش سهميه سوخت تاکسی‌ها نیز به‌میان آمده است. به گفته فیض‌بخش از ابتدای اسفند سهمیه سوخت تاکسی‌های بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز بین‌شهری اصلاح می‌شود و به این صورت سهمیه سوخت تاکسی‌های بنزین‌سوز از 900 لیتر به 750 لیتر و سهمیه سوخت تاکسی‌های دوگانه‌سوز از 900 لیتر فعلی به 500 لیتر کاهش می‌یابد.
فیض‌بخش با بیان این‌که مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها درخصوص اصلاح سهمیه‌های خودروهای دیزلی اجرا نشده بود، گفت: با اجرایی‌نشدن این مصوبه در عمل بیش از نیاز خودروهای دیزلی سهمیه یارانه‌ای نفت گاز به آنها تعلق می‌گرفت و طبق برآوردها در اکثر مواقع فقط حدود 50‌درصد سهمیه‌ها مصرف می‌شد. به همین منظور تصمیم گرفته‌ شد از ابتدای اسفندماه ‌درصد سهمیه یارانه‌ای خودروهای دیزلی اصلاح شود. این مقام مسئول درخصوص اصلاح سهمیه خودروهای دیزلی نیز گفت: خودروهای دیزلی زیر 10 تن که هم‌اکنون روزانه 60 لیتر سهم برداشت دارند، این عدد به 50 لیتر کاهش می‌یابد، خودروهای دیزلی 10 تا 20 تن از 180 لیتر در روز به 144 لیتر در روز کاهش می‌یابد، سهم برداشت خودروهای دیزلی 20 تا 30 تن از 250 لیتر در روز به 200 لیتر می‌رسد، سهم برداشت خودروهای دیزلی 30 تا 40 تن از 300 لیتر در روز به 240 لیتر کاهش می‌یابد و سهم برداشت خودروهای دیزلی 40 تا 50 تن نیز از 250 لیتر در روز به 240 لیتر می‌رسد. وی افزود: براساس مطالعات انجام شده بیش از 90‌درصد خودروهای دیزلی کمتر از 80‌درصد حق برداشت خود را استفاده می‌کردند که به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی با انجام محاسبات روی رفتار مصرف سوخت خودروهای دیزلی، سهمیه‌ها به‌صورتی که ذکر شد، اصلاح می‌شود.


تعداد بازدید :  315