شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
مقایسه‌ای بین دورتموند و پرسپولیس در بدترین روزهای تاریخشان
میراثی در آستانه نابودی

شهروند| هر 2 به شدت محبوب هستند، هر 2 ادعا می‌کنند وقتی بازی دارند، هوادارانشان مخوف‌ترین جو را به وجود می‌آورند، هر دو منتسب به مردم هستند، هر دو در برهه‌ای ضد دولت و حکومت وقت بودند؛ می‌خواست رژیم، نازی باشد یا پهلوی. اگر دورتموند را عده‌ای از نژاد درحال پاکسازی شده از سوی هیتلر(اسلاوها و لهستانی‌ها) ساختند، پرسپولیس هم از پدری ضد حکومت پهلوی به نام شاهین، عرضه اندام کرد. حالا اما درست مانند آرمان‌ها، نتایج 2 تیم هم با روزهای اوجشان تفاوت دارد. مدام می‌بازند و احتمال دارد پرسپولیس برای اولین‌بار و دورتموند برای نخستین بار از‌سال 1972 به دسته پایین‌تر سقوط کنند!
نتایج متناقض
سبک بازی و نوع تفکرات 2 مربی اصلا قابل مقایسه نیست و مسائل روحی – روانی رخ داده در 2 باشگاه شباهتی به هم ندارد. دورتموند با وجود شکست‌های متوالی، معدود عصبانیت هوادارانشان را با صحبت بزرگان تیم روی فنس‌های وست فالن برطرف می‌کند اما در پرسپولیس، عمده هواداران (که متاسفانه مثل هرتیمی دیگری در ایران، عده زیادی از آنها بیشتر تماشاگر هستند تا هوادار!) به محض گرفتارشدن تیم در بحران، هواداری را رها کرده و اصلا به استادیوم هم نمی‌روند تا علیه تیم و مربی خود شعار بدهند! فارغ از این مسائل اما در نتایج 2 تیم شباهت‌هایی دیده می‌شود.
امید به رهایی
دورتموند پس از این‌که تنها برای دومین بار درفصل جاری، 2 پیروزی متوالی در بوندس‌لیگا را تجربه کرد از رده هجدهم به رتبه چهاردهم رسید. پرسپولیس هم با برتری یک گله در زمین پدیده به رده نهم آمد؛ آن هم پس از 5 شکست متوالی که در تاریخ باشگاه پرهوادار اگر نه بی‌سابقه بلکه کم‌سابقه است. با مقایسه هفته به هفته نتایج 2 تیم هم به نتایج جالبی می‌رسیم. 21 هفته از بوندس‌لیگا سپری شده و 20 هفته از لیگ برتر ایران. تعداد بردهای دورتموند یکی کمتر از پرسپولیس است اما در تساوی‌ها، 2 تیم در عدد 4 برابر هستند؛ هر چند دورتموند 2 باخت بیشتر از پرسپولیس 9 باخته دارد و همراه هرتابرلین(تیم پایین دستش) رکورددار شکست در فصل جاری محسوب می‌شود. پرسپولیس با یک بازی کمتر، 3 امتیاز بیشتر از دورتموند 22 امتیازی دارد و این یعنی میانگین1.25 امتیاز در هر بازی برای پرسپولیس و میانگین 1.4 امتیاز در هر بازی برای پرهوادارترین تیم آلمان. پرسپولیس در فصل جاری 20 گل زده و دورتموند 25 گل. نایب قهرمان سابق لیگ قهرمانان اروپا، 29 گل خورده و فاتح اولین دوره رقابت منحل شده جام در جام آسیا، 23 گل. بهترین گلزن این فصل قرمزهای پایتخت ایران، محمد عباس زاده،  این 5 گله اخراج شده و سپس برگشته به تیم نام دارد. آقای گل این فصل دورتموند اما پیر امریک آوبامیانگی است که تنها 8 گل زده. او 6 و عباس زاده 8 گل با صدرنشین‌های فعلی لیگ‌هایشان فاصله دارند. دورتموند در 2 مقطع، 2 پیروزی متوالی به‌دست آورده و پرسپولیس تنها یک مقطع 2 برد پیاپی داشت. پیروزی در بازی‌های حیثیتی و دربی آرزوی این فصل دورتموند است چون آنها هر 2 بازی رفت مقابل شالکه و بایرن را با همان نتیجه‌ای که پرسپولیس، دربی تهران را برد، باختند؛ 2 بر یک!
مربیان
تفاوت 2 مربی هم در نوع خود جالب است. درخشان از خریدهای خود استفاده‌ای نبرده و به غیراز گابریل، هیچ‌کدام از بازیکنان حرکت خاصی انجام نداده‌اند. درسوی مقابل، کلوپ پس از خرج پول حاصل از فروش لواندوفسکی به پای متوسط‌هایی مانند راموس در فصل نقل و انتقالات تابستانی، بازیکنی به نام کوین کمپل اتریشی را به جمع اعضای تیمش اضافه کرده اما با وجود در چشم‌بودن طی 3 بازی اول حضورش، باید زمان بگذرد تا بتوان درباره توانایی‌های بازیکن سابق سالزبورگ، قضاوت درستی ارایه کرد.
تشابه در نتایج
در هفته‌های سوم، چهارم، پنجم، هفتم و بیستم، نوع نتیجه 2 تیم شبیه هم بوده و جالب این‌که در هفته‌های یازدهم، هفدهم و نوزدهم، پرسپولیس و دورتموند، نتیجه‌ای دقیقا مشابه هم گرفتند؛ اتفاقی که امسال فقط در لوشامپیونه فرانسه و در قالب عجیبی مثل نتیجه مشابه مارسی و پاری‌سن‌ژرمن در 6 هفته از فصل جاری تکرار شده است. با این اوصاف، هر 2 تیم برای فرار از بحران عجیب طول فصل نیازمند استمرار در کسب پیروزی هستند وگرنه بازگشت به روند شکست، اوضاغ را تیره و تیم‌های پرهوادار را به دسته پایین‌تر می‌برد؛ آنچه به معنای خاکسپاری موقت میراث‌های فوتبال آلمان و ایران است.

چرا وزیر خواهان تخفیف مالیاتی مربیان شد؟

شهروند| انگار نام پرسپولیس با حاشیه عجین شده است؛ ببرد یا ببازد، فرقی نمی‌کند. تا وقتی پرسپولیس بازی‌هایش را می‌باخت شایعه برکناری درخشان به‌گوش می‌رسید و حالا که این‌تیم پیروز شده نام برانکو ایوانکوویچ و افشین قطبی برای سرمربیگری پرسپولیس شنیده می‌شود که البته شایعات درباره حضور اولی بیشتر است. اگر سری به سایت‌های خبری و روزنامه‌های ورزشی زده‌ باشید، حتما از خبرهایی که درباره مذاکره برانکو با مسئولان پرسپولیس منتشر شده، قرار گرفته‌اید. خبرهایی که حکایت از مذاکره امروز(دوشنبه) نماینده باشگاه پرسپولیس در استانبول دارد. گفته می‌شود محمدحسین نژادفلاح - که هنوز هم مشخص نیست آیا سرپرست باشگاه پرسپولیس شده یا نه - برای مذاکره با سرمربی سابق تیم‌ملی اقدام کرده است. با وجود این شایعات، اما رضا چلنگر، مترجم سابق ایوانکوویچ که هنوز هم با او رابطه نزدیکی دارد، همه‌چیز را تکذیب می‌کند: «برانکو در کرواسی بسر می‌برد و به هیچ‌وجه قصد سفر به استانبول را هم ندارد. باور کنید او روحش از مذاکره با پرسپولیس هم خبر ندارد. مگر برانکو دیوانه است که با این وضع آشفته پرسپولیس به این تیم بیاید؟» درباره افشین قطبی نیز شایعه حضورش مطرح شده است اما به‌نظر می‌رسد فعلا با او مذاکره‌ای انجام نشده است. حاج‌باقر، دایی و مدیربرنامه‌های قطبی دراین‌باره اینطور توضیح می‌دهد: «من هیچ مذاکره‌ای با پرسپولیسی‌ها انجام ندادم و نمی‌دادم این شایعات از کجا درآمده است.» در این شرایط محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان با ارسال نامه‌ای به وزارت اقتصاد و دارایی خواهان ایجاد تغییر در ضریب مالیاتی مربیان شده است. حتما در جریان هستید که ایوانکوویچ و قطبی هردو اگر بخواهند به ایران بیایند باید مبلغ سنگینی را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. حال این‌که وزیر ورزش در روزی که بحث این دو مربی داغ شده، چنین نامه‌ای می‌زند، شاید پشت‌پرده‌ای داشته باشد.


تعداد بازدید :  221