شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
آمریکا با بی‌سابقه‌ترین «ابرخشکسالی» هزاره اخیر مواجه است

محققان ناسا در هفته گذشته گزارش اخبار ناگواری را درخصوص شرایط زیست‌محیطی مناطق غربی آمریکا منتشر کردند و هشدار دادند که این منطقه که درحال حاضر در خشکسالی  به سر می‌برد در آستانه یک ابر خشکسالی  بی‌سابقه قرار گرفته ‌است.
بنابر اعلام محققان ناسا، خشکسالی  اخیری که کالیفرنیا را در بر گرفته ‌است در مقیاس ابرخشکسالی که در 35‌سال آینده دشت‌های آمریکا را در بر می‌گیرد بحرانی ناچیز است، هرچند تا این‌جا نیز آسیب‌های بی‌سابقه‌ای را بر جا گذاشته ‌است. متن کامل این تحقیقات نیز تحت عنوان «خطر خشکسالی  بی‌سابقه قرن 21 در جنوب‌غربی آمریکا و دشت‌های مرکزی» منتشر شده ‌است. تحقیقات اخیر از سوی دانشمندان آژانس فضایی، دانشگاه کرنل و همچنین دانشگاه کلمبیا صورت گرفته‌است و با احتمال 80‌درصد پیش‌بینی می‌کند که در صورت ادامه روند تغییرات زیست‌محیطی با سرعت فعلی، دشت‌های مرکزی و جنوب غربی آمریکا تا‌سال 2050 با تغییرات آب‌ و هوایی شدیدی مواجه خواهد شد که به آتش‌سوزی‌های گسترده و بحران بی‌آبی منجر می‌شود.
«توبی آر الت»، یکی از محققانی که در این پژوهش مشارکت داشته‌است در گفت‌وگو با واشنگتن پست می‌گوید: «ما واقعا نیاز داریم که به افق‌های دورتر و به این‌که چطور این مسأله را مدیریت کنیم فکر کنیم». این محقق در ادامه می‌گوید: «این مخاطره‌ای طبیعی است که به آهستگی درحال حرکت است که انسان‌ از دیرباز به مواجهه و مدیریت آن مشغول بوده ‌است». ابر خشکسالی  در حقیقت یک خشکسالی  است که دوره آن طولانی‌تر است؛ درحالی‌که خشکسالی‌‌های معمول در حدود 3‌سال به طول می‌انجامد مدت یک ابرخشکسالی  ممکن است چندین دهه به طول بینجامد. «توبی آر الت» در جریان کنفرانسی خبری عنوان کرد: «صادقانه بگویم، من از این‌که چه آینده خشکی در انتظار ماست شگفت‌زده شده‌ام». این محقق در ادامه گفت: «من به این ابرخشکسالی‌های آینده‌ به چشم یک فاجعه طبیعی که به آهستگی در حرکت است نگاه می‌کنم. ما باید ابرخشکسالی‌‌ها را هم در کنار دیگر بلایای طبیعی قرار دهیم که باید آنها را از طریق مدیریت بحران کنترل کرد».
اما در پاسخ به این‌که این دانشمندان چطور این خشکسالی  را پیش‌بینی کردند باید گفت این محققان خشکسالی‌های ادوار گذشته و همچنین میزان بارش در صد‌ها و هزاران ‌سال پیش را بررسی کردند. آنها این اطلاعات را در 17 مدل کامپیوتری قرار دادند تا دمای حرارت شمال آمریکا در سال‌های آینده مشخص شود و به این ترتیب این پیش‌بینی تلخ و هولناک به وقوع پیوست. «بن کوک»، دانشمند هواشناس مرکز مطالعات فضایی ناسا دراین‌باره می‌گوید: «خشکسالی‌های طبیعی مانند «داست بُل» در دهه 1930 و خشکسالی  اخیر در جنوب غربی آمریکا یک دهه یا کمی کم‌تر از آن به طول انجامیده‌اند. نتایج این تحقیقات نیز حاکی از آن است که ما خشکسالی‌های مشابهی را تجربه خواهیم کرد، با این تفاوت که احتمالا مدت آن 30 تا 35‌سال به طول می‌انجامد».


تعداد بازدید :  177