شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
جریان‌های سنی عراق خواهان حذف نیروهای داوطلب مردمی شدند

در پی ترور یکی از رهبران عشایر در عراق و مشکلات امنیتی اخیر در بغداد، فراکسیون‌های سنی و احزاب لیبرال هم‌پیمان آنها در پارلمان این کشور، فعالیت‌های پارلمانی خود را به مدت 4 روز به حالت تعلیق درآوردند. اخبار تأییدنشده‌ای از تعلیق فعالیت وزرای سنی کابینه العبادی و معاونان رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر نیز منتشر شده است. به گزارش ایسنا، این تصمیم پس از نشست شب گذشته رهبران «ائتلاف نیروهای ملی عراق» که همه احزاب و جریان‌های عرب سنی را در بر می‌گیرد و ائتلاف لیبرال «الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی در منزل سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق اتخاذ شد. برخی دیگر از چهره‌های لیبرال عراق نیز در این نشست حضور داشتند و شرکت‌کنندگان پس از چند ساعت مذاکره تصمیم گرفتند فعالیت‌های پارلمانی خود را به‌طور کامل به حالت تعلیق درآورند. این اقدام درواقع مرحله اول فشار به حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق محسوب می‌شود. رئیس پارلمان عراق اعلام کرده‌ است که وزرای سنی کابینه و نیز اسامه نجیفی و ایاد علاوی، معاونان رئیس‌جمهور، صالح مطلک، معاون نخست‌وزیر و خود سلیم‌جبوری، رئیس پارلمان نیز به جمع معترضان پیوسته‌اند و فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. بنا به گفته یک منبع نزدیک به تحریم کنندگان، آنها منتظر نتایج دیدار قریب‌الوقوع نخست‌وزیر، رئیس‌جمهوری و رئیس پارلمان هستند. فراکسیون‌های سنی عرب خواهان موضع صریح نخست‌وزیر علیه شبه‌نظامیان شیعه هستند و این‌که‌العبادی باید با ذکر نام برخی فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی را به اقدامات تروریستی محکوم کند. احزاب و جریان‌های سنی عراق خواهان برچیده شدن نیروهای داوطلب مردمی که غالبا از شیعیان تشکیل شده‌اند و اکنون بخشی از امنیت پایتخت را تأمین می‌کنند، هستند. این اقدام گروه‌های مذکور تهدیدی جدی برای نخست‌وزیری العبادی و نیز اوضاع سیاسی در عراق محسوب می‌شود.
پیام آیت‌الله عظمی سیستانی به داوطلبان مردمی جنگ با داعش
همچنین روز گذشته آیت الله سیستانی در پیامی ضمن ارائه توصیه هایی برای مبارزان، با حذف نیروهای داوطلب مردمی در مبارزه با داعش مخالفت کرد.
آیت‌الله عظمی سیستانی در پیامی از نیروهای داوطلب مردمی در عراق خواست تا از ریختن خون بی‌گناهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان پرهیز کنند و تأکید کرد: کسانی که غیرمسلمانان را هدف قرار می‌دهند خائن هستند.
آیت‌الله عظمی سیستانی خاطرنشان کرد: هیچ قومی را از حقوقشان محروم نکنید و بدانید بیشتر کسانی که با شما می‌جنگند با فریب دیگران در شبهه افتاده‌اند. شما باید با برخوردها، نصیحت‌ها و عدالتتان از ظلم و توهین و دشمنی خودداری کنید. اگر کسی شبهه‌ای را از ذهن انسانی پاک کند گویی وی را زنده کرده است و کسی که شبهه‌ای در ذهن کسی بیندازد گویی وی را به قتل رسانده است. وی گفت: به هوش باشید که نباید یکی را به گناه دیگری بکشید و در صورتی که در وضع اشتباهی قرار گرفتید که از وجود مکر و حیله‌ای نگران بودید باید با گفتار یا با اقدامی که به هدف آسیب نرسد هشدار دهید و از گرفتن جان‌های بی‌گناه بر حذر باشید.
مرجعیت دینی عراق پیشتر اعلام کرده بود که دولت عراق ملزم به تحقیق درخصوص برخی ادعاها مبنی بر حمله به غیرنظامیان در مناطقی که عملیات علیه داعش در آن صورت می‌گیرد، است.  اخیرا برخی گروه‌های شبه نظامی عراقی و نیروهای بسیج مردمی که در کنار ارتش عراق با داعش می‌جنگند متهم شده‌اند که در عملیات خود در مناطق سنی‌نشین غیرنظامیان را نیز به قتل رسانده‌اند.


تعداد بازدید :  80