شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
توافق آتش‌بس میان شورشیان و دولت اوکراین اجرا شد
شرق اوکراین در آرامش نسبی

سرانجام پس از نیمه‌شب شنبه و در ساعات نخستین روز گذشته موعد آتش‌بس در شرق اوکراین فرا رسید و صدای گلوله پس از چند هفته پرتنش فرو نشست، هرچند تیر‌اندازی گاه‌و‌بی‌گاه در نزدیکی خط آهن «دبالتسوه» همچنان درگیری‌های روز‌های گذشته را یاد‌آور می‌شد.
به گزارش رویترز، در شهر «دونتسک» که مقر اصلی جدایی‌طلبان شرق اوکراین محسوب می‌شود، آتش‌توپخانه‌ها در نیمه‌شب و همزمان با آغاز آتش‌بس متوقف شد و در طول شب نیز هیچ گلوله‌ای از این توپخانه شلیک نشد. توقف ناگهانی توپخانه دونتسک درحالی صورت گرفت که آتش درگیری‌ها تا آخرین ساعات مانده به موعد آتش‌بس همچنان به شدت ادامه داشت و ثانیه‌ای نبود که صدای شلیک گلوله و انفجار به گوش نرسد، تا جایی که بسیاری از ساکنان امیدشان برای اجرای آتش‌بس را از دست دادند.
در سوی دیگر و در اردوی نیرو‌های دولت اوکراین نیز شرایط مشابهی برقرار بود و آتش و بمباران با فرا رسیدن نیمه‌شب خاموش شد، اما در ساعات 7 بامداد صدای آتش رگباری به گوش رسید که دبالتسوه را هدف قرار داده‌ بود. راه‌آهن دبالتسو به این جهت که پل ارتباطی شهر‌های «دونتسک» و «لوهانسک»، 2 سنگر اصلی جدایی‌طلبان در شرق اوکراین است موقعیتی استراتژیک دارد و نیرو‌های اوکراینی مستقر در این شهر در محاصره جدایی‌طلبان پیش‌تاخته   قرار گرفته‌اند.
دولت اوکراین روز گذشته از «نظارت کلی» بر اجرای آتش‌بس خبر داد و مدعی شد که نیرو‌های ارتش اوکراین پس از اجرای آتش‌بس 10مرتبه هدف بمباران واقع شده‌اند، هرچند این انفجار‌ها «محدود» بوده و به شکل سازماندهی شده صورت نگرفته‌ است. مقامات اوکراینی همچنین اعلام کردند که در طول 24 ساعت گذشته هیچ تلفات جانی در بین سربازان اوکراینی صورت نگرفته ‌است. یک افسر اوکراینی حاضر در نزدیکی دبالتسوه نیز درخصوص وضع فعلی این منطقه گفت: «در مجموع از میزان حملات کاسته شده ‌است، هرچند  موارد نقض آتش‌بس وجود دارد.»
با این حال آتش‌بس روز گذشته آرامشی هرچند ظاهری را در این منطقه ایجاد کرده‌ است که ساکنان شرق اوکراین پس از شکست آتش‌بس پیشین در ماه گذشته از تجربه‌اش محروم بودند. «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین در نیمه‌شب روز شنبه و درحالی‌که یونیفرم فرمانده ارشد نیرو‌های نظامی را بر تن داشت در پیامی تلویزیونی از کی‌یف به ارتش این کشور دستور داد تا برای عمل به توافق به آتش توپخانه‌ها و اسلحه‌ها پایان دهند.
پروشنکو همچنین درخصوص اقدامات خشونت‌آمیز آتی هشدار داد و مدعی شد اگر سیلی دیگری به صورت اوکراین نواخته شود گونه خود را برای سیلی بعدی پیش نخواهد آورد. پروشنکو همچنین هشدار داد در صورتی که توافق مینسک بار دیگر شکسته شود در دونتسک و لوهانسک و تمامی اوکراین حکومت نظامی برقرار خواهد کرد.  سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز یکشنبه از ضرورت نظارت بدون قید و شرط و بی‌طرفانه شرایط آتش‌بس در اوکراین خبر داد. سخنان «دمیتری پسکوف» به دنبال اظهارات یکی از فرماندهان ارشد جدایی‌طلبان صورت گرفت که با وجود آغاز آتش‌بس عنوان کرده ‌بود نیرو‌های جدایی‌طلبان از اختیار گشودن آتش در شهر دبالتسوه در شرق اوکراین برخوردارند، چرا که این شهر بخشی از خاک آنهاست.
پسکف درخصوص نظارت بر آتش‌بس عنوان کرد «تمامی مراحل اقدامات در موارد نظارت توافق مینسک ذکر شده‌ است و تمامی این عبارات باید بدون قید‌و شرط رعایت شود.»


تعداد بازدید :  200