شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
وزیر امورخارجه در کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی‌اش
مذاکرات را در یک ماه آینده دوجانبه پیگیری می‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ایران به نقش چین برای رسیدن به راه‌حل خوب در بحث هسته‌ای امیدوار است. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که امروز شاهد حضور وزیر امور خارجه چین بعد از 8‌سال در ایران هستیم و با ابراز خرسندی از سفر وانگ‌ یی به تهران، افزود:  در آستانه‌سال جدید چینی برای ایشان و دولت و مردم چین آرزوی سالی خوب را دارم.
او گفت: در طول یک‌سال و نیم گذشته در دولت یازدهم دیدارهایی بین رؤساي جمهوري دو کشور صورت گرفت و ان‌شاءالله در آینده میزبان رئیس‌جمهوری چین در ایران خواهیم بود. وی گفت: در ملاقات دو ساعت و نیمه امروز صبح در مورد مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای صحبت کردیم و زمینه‌های مختلف گسترش همکاری‌ها را مورد رایزنی قرار دادیم. ظریف گفت: اطمینان دارم حضور موثر دو کشور در اقتصاد یکدیگر منافع زیادی را برای ملت‌ها و دولت‌های دو کشور به همراه خواهد داشت. ما همچنین درباره همکاری در حوزه‌های انرژی، انرژی هسته‌ای، صنعتی، اقتصادی و فاینانس صحبت کردیم.  ما نه‌تنها امروز بلکه در سفرهای متعدد هیأت‌های مختلف امکان همکاری در این حوزه‌ها را موردبررسی قرار داده‌ایم. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: ما دراین‌باره به‌طور مفصل گفت‌وگو کردیم و معتقدیم چین به‌عنوان یکی از اعضای کلیدی گروه 1+5 و مهمتر از آن به‌عنوان کشور دوست ما است و ایران به نقش چین برای رسیدن به راه‌حل خوب در بحث هسته‌ای امیدوار است. ما امیدواریم که چین همان‌طور که تاکنون نقش خوبی ایفا کرده و پیشنهادات مفیدی ارایه داده است به این نقش‌آفرینی ادامه دهد.
ظریف گفت: اطمینان داریم با وجود اراده سیاسی زمینه برای رسیدن به یک راه‌حل جامع در آینده نزدیک فراهم است و امیدواریم این اراده و تصمیم سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد. ظریف در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات و برنامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین)، گفت: ما اکثر برنامه‌های مذاکرات را در یک ماه آینده در حوزه دوجانبه با گروه 1+5 پیگیری می‌کنیم و کار را پیش می‌بریم و در زمان مناسب جلسه گروه 1+5 با ایران را خواهیم داشت.
وی همچنین در پاسخ به این‌که تمدید مذاکرات را در صورت به توافق نرسیدن تا پایان مارس مؤثر می‌دانیم، گفت: همان‌طور که وزیر امور خارجه چین عنوان کردند باید از همین فرصتی که اکنون داریم استفاده کرد. وزیرخارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: مذاکرات همان‌طور که در توافق ژنو به‌طور کامل به آن اشاره شده است، هدفش داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز برای ایران است و همزمان تحریم‌هایی که به ناحق علیه ایران اعمال شده است باید رفع شود. از سویی ما هیچ مشکلی نداریم که نشان دهیم برنامه هسته‌ای‌مان به‌طور معقول و منطقی صلح‌آمیز است و همین‌طور باقی خواهد ماند. همچنین آمادگی نشان دادن انعطاف لازم برای جلب اطمینان اعضای گروه 1+5 نسبت به برنامه هسته‌ای‌مان را داریم.
ظریف تأکید کرد: آنچه مهم است این‌که کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا قانع شوند که دوران تحریم به پایان برسد. تحریم‌ها هیچ نفعی برای هیچ‌کس نداشته و در آینده هم نخواهد داشت. باید وابستگی احساسی به تحریم را کنار بگذاریم. در چنین صورتی رسیدن به توافق کاملاً در دسترس است.  
وزیرخارجه چین: نمی‌خواهیم مذاکرات
 برای سومین بار تمدید شود
وزیر امورخارجه چین نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک درخصوص احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات دوبار تمدید شده و ما نمی‌خواهیم برای سومین‌بار تمدید شود؛ چراکه امیدواریم با افزایش همکاری‌ها و مسئولیت‌پذیری طرفین به موقع به توافق دست یابیم.
وانگ‌یی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات با کوشش طرفین به پیشرفت‌هایی دست یافته است و می‌توان مذاکرات را در شرایط کنونی به مسابقه ماراتنی تشبیه کرد که به نقاط پایانی و حساس خود رسیده اما با این حال، پیچیدگی و سختی‌هایش نیز افزایش یافته است. وی ادامه داد: فکر می‌کنم در این مرحله طرفین به نقاط مشترکی رسیده‌اند و سعی می‌کنند تلاش‌های گذشته‌شان از بین نرود و به مقصد برسند. وزیر امورخارجه چین درخصوص نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما در مذاکرات پایبند هستیم و نقش فعالی را هم ایفا کرده‌ایم و به حل‌وفصل صلح‌آمیز این پرونده اعتقاد داریم و معتقدیم این موضوع باید از طریق گفت‌و‌گو حل‌وفصل شود و با تحریم‌های همه‌جانبه و گزینه نظامی موافق نیستیم. وی با اشاره مجدد به نقش چین در مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: چین تاکنون نقش میانجی‌گر فعالی داشته؛ هرچند که مذاکرات با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده ولی ما طرح‌های‌مان را ارایه کرده‌ایم تا مذاکرات به نتیجه برسد.


تعداد بازدید :  168