شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

5 کشته و زخمی در حملات تروریستی دانمارک
پلیس دانمارک می‌گوید تیراندازی در نزدیکی یک کنیسه یهودیان در کپنهاگ یک کشته و دو مجروح باقی گذاشته است. همچنین براساس تازه‌ترین گزارش‌ها عامل تیراندازی نیز از پای درآمده است. به گزارش ایسنا، این تیراندازی چند ساعت پس از حمله فرد یا افراد ناشناس به یک کافه در همین شهر صورت گرفت. در واقعه دوم، فردی که گلوله به سر او اصابت کرده بود، کشته شده و 2 مامور پلیس دانمارک از ناحیه دست و پا مجروح شده‌اند. در همین حال پلیس دانمارک می‌گوید مردی که احتمالا عامل تیراندازی اخیر در کپنهاگ، پایتخت دانمارک بوده به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. به گفته پلیس ماموران پس از آن‌که مردی به سوی آنها تیراندازی کرد در واکنش با شلیک گلوله او را کشته‌اند. هنوز معلوم نیست که این تیراندازی با حمله‌ای که پیشتر در یکی از کافه‌های پایتخت دانمارک صورت گرفت مرتبط باشد.
روز شنبه در حمله مردی مسلح به جلسه‌ای که در یک کافه در شهر کپنهاگ برگزار می‌شد، یک تن کشته و 3 مامور پلیس مجروح شدند. «لارس ویلکس»، کارتونیست سوئدی که پیشتر به خاطر کشیدن کاریکاتور موهن به ساحت پیامبر اسلام(ص) تهدید به مرگ شده بود، در این نشست حضور داشته اما آسیبی به او نرسیده است. نخست‌وزیر دانمارک حمله مسلحانه به نشست آزادی‌بیان را اقدامی تروریستی با انگیزه سیاسی دانسته است.

ارسال 25‌هزار نیروی ویژه مصر به مرز‌های عربستان و یمن
یک منبع دیپلمات اعلام کرد که نیروهای مصری بیش از 25‌هزار تن از نخبه‌های نیروهای مسلح خود را به جنوب عربستان اعزام کرده‌اند تا از مرزهای این کشور با یمن حمایت کنند. به گزارش «آسوشیتدپرس»، منابع امنیتی در مصر به این خبرگزاری گفته‌اند که در صورت بروز تحولات جدید در یمن، مانند تهدید خطوط حمل‌ونقل حیاتی در دریای سرخ یا بستن تنگه باب‌المندب، مصر آماده است با همکاری عربستان نیروهای ویژه به آنجا بفرستد. این منابع که به نام آنان اشاره نشده است ادامه دادند این نیروها وابسته به واحدی از ارتش مصر هستند که فرماندهی عملیات اطلاعاتی و امنیتی در دریای سرخ را به‌عهده دارد و مرکز آن در استان سوئز واقع است. اخیرا، ابراهیم محلب، نخست‌وزیر مصر ادعا کرده بود دولت این کشور اجازه نخواهد داد که این تنگه توسط انصارالله (حوثی‌ها) کنترل شود و در صورت این اتفاق، مصر قدرت پاسخگویی مناسب را دارد.

دادگاه عالی پاکستان مانع حضور مشرف در انتخابات پارلمان شد
یکی از دادگاه‌های عالی پاکستان اعلام کرد، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور صلاحیت رقابت در انتخابات پارلمانی را ندارد. به گزارش ایسنا، هیأت 3نفره قضات دادگاه عالی ایالت سند به رهبری مقبول باقر، وزیر دادگستری پاکستان، ژنرال پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را در به تعلیق درآمدن قانون اساسی و حبس خانگی قضات دادگاه عالی پاکستان در نوامبر سال 2007میلادی گناهکار دانست. این دادگاه گفت، دادگاه عالی پاکستان اقدامات مشرف را غیرقانونی اعلام کرده و در نتیجه طبق قانون اساسی وی نمی‌تواند یکی از اعضای پارلمان شود. ژنرال پرویز مشرف که در حال حاضر با محاکمه‌های جداگانه‌ای در سه پرونده قتل از جمله ترور بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان مواجه است، از ‌سال 1999 تا 2008میلادی زمام امور این کشور را برعهده داشت.

اظهارات محمود عباس علیه مقاومت در دیدارهای خصوصی با رهبران اروپا
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با حمله به حماس مدعی شد که این جنبش و دیگر گروه‌های فلسطینی منتظر شکست مذاکرات با اسراییل هستند تا «تروریسم» را در فلسطین اشاعه دهند. روزنامه لبنانی السفیر به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست‌های خود در جریان سفر کنونی‌اش به کشورهای اروپایی، اظهارات مبهمی را علیه گروه‌های مقاومت مطرح کرده که برجسته‌ترین این اظهارات حمله به حزب‌الله و حماس و تشبیه آنها به «داعش و جبهه النصره» است. وی مدعی شد که حزب‌الله تهدیدی برای اوضاع در فلسطین است. به گفته این منبع عباس در نشستی غیرعلنی گفته است «اگر اختلافات از طریق مذاکرات و تشکیل دو کشور حل نشود، بدانید که سازمان‌های تروریستی بی‌صبرانه منتظر توقف مذاکرات و شکست هماهنگی امنیتی با اسراییل هستند تا همان‌طور که در سوریه و عراق رخ داد، منطقه را به آشوب بکشانند.»


تعداد بازدید :  185