شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
روز گذشته صورت گرفت:
رأی مثبت مجلس به کلیات لایحه بودجه 94

مجلسی‌ها از اولین ساعات صبح دیروز نظرات مخالف و موافق خود را درباره لایحه بودجه ‌سال آینده بیان کردند. پیش از شروع بررسی کلیات بودجه نیز، علی لاریجانی، رئیس مجلس، با اشاره به آغاز بررسی لایحه بودجه‌سال 94 در صحن علنی مجلس افزود: امیدوارم در بررسی بودجه در صحن مجلس نمایندگان به توصیه رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشند که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محور کار قرار گیرد که صلاح کشور چه در بعد داخلی و چه مصاف خارجی در تحقق این سیاست‌هاست.
اما در موافقت با کلیات لایحه بودجه، کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، سلیمان عباسی، نماینده گنبدکاووس، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، عزیزالله اکبریان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حسن کامران، غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران، نماینده اصفهان و ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان، صحبت کردند.
 همچنین نادر قاضی‌پور، نماینده اردبیل، عباس قائدرحمت عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ‌هادی قوامی، نماینده اسفراین، کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس، غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران، عبدالرحمان رستمیان، نايب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و علی‌نعمت چهاردولی، نماینده ملایر نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه صحبت کردند.
مخالفان لایحه دولت، خواهان افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سهم صندوق توسعه ملی و از این‌رو خواهان ارجاع لایحه به کمیسیون تلفیق بودند. تاجگردون به نمایندگی از موافقان خطاب به مخالفان در پاسخ به این مسأله گفت: اگر کلیات لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بازگردد ما باید نقطه‌نظرات مخالفان را بررسی کنیم، این درحالی است که نمی‌توان سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را به 31 تا 32‌درصد افزایش داد. اگر این کار را بکنیم باید بودجه‌های عمرانی را کاهش دهیم.
همچنین نوبت عصر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم به بررسی کلیات بودجه سپرده شد که در این جلسه محمدباقر نوبخت در دفاع از لایحه بودجه صحبت کرد.
او به‌عنوان نماینده دولت در دفاع از این لایحه اظهار کرد: قیمت نفت در سال‌های اخیر هیچ‌گاه به این حد تنزل نکرد.
وی گفت: با این فشار سیاسی بدخواهان انقلاب مترصدند آثار ضعف و ناراحتی را در نظام جمهوری اسلامی مشاهده کنند.
نوبخت ادامه داد: بنده به‌عنوان سخنگوی دولت اعلام می‌کنم هر قدر فشار بر دولت سخت شده و حلقه محاصره تنگ‌تر شود در سایه وحدت بین فرزندان این ملت یعنی دولت و مجلس، این کشور را اداره می‌کنیم. این اظهارات نوبخت احسنت و حمایت نمایندگان را در پی داشت.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری ادامه داد: باید از مجلس قدردانی کنم که در ۷۰ روزی که لایحه بودجه را تقدیم کردیم حقا و انصافا برای گره‌گشایی بدون هیچ منفعتی تلاش کردند تا دولت را در این شرایط دشمن شاد نکنند.
نوبخت تصریح کرد: شایسته نیست لایحه‌ای که در کمال همکاری دولت و مجلس تدوین شده، رد شود. ما نهایت دقت درخصوص پایبندی به قانون را انجام دادیم و قبل از اتمام‌ سال نیز تمام آیین‌نامه‌‌های اجرایی قانون بودجه ۹۴ را تدوین خواهیم کرد.
در همین راستا نیز بهارستان نشینان کلیات لایحه بودجه‌ سال 1394 کل کشور را با 152 رأی موافق تصویب کردند.
 به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی عصر یکشنبه مجلس با 152 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع به کلیات این لایحه رأی دادند.
در این رأی‌گیری 218نماینده حاضر در جلسه بودند. نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات رسیدگی به جزییات لایحه بودجه 94 را آغاز کردند .


تعداد بازدید :  157