شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
اعتراض نمایندگان به انتشار فهرست‌های جعلی
برخی سایت‌های مجازی نام 163 نماینده مجلس را در رابطه با دریافت کمک مالی از رحیمی منتشر کردند

فرشید غضنفرپور| انتشار اسامی 170 نماینده‌ای که از محمدرضا رحیمی برای کمک هزینه انتخابات مجلس هشتم پول گرفته‌اند وارد مناقشه جدیدی شده است. روز گذشته پس از آن‌که در راهروهای مجلس شایع شد، فهرستی 163 نفره از نمایندگان منتشر شده که بنا به ادعای منتشرکنندگان در فضای مجازی نام چندنماینده فعلی مجلس نیز در میان اسامی وجود دارد، تعدادی از نمایندگان مجلس این فهرست را جعلی خوانده و با ارسال تذکری کتبی برای هیأت‌رئیسه مجلس خواستار معرفی منتشرکنندگان این شایعات به دستگاه قضایی شدند. در این تذکر که به امضای 11 نماینده مجلس رسیده خطاب به هیأت‌رئیسه مجلس آمده است: «اخیرا در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر اعلام اسامی تعدادی از نمایندگان که از رحیمی کمک گرفته‌اند پخش و منتشر شده که این اقدام، هدف تخریب وجهه و جایگاه نمایندگان مردم قرار گرفته است. از آن‌جایی که با اطمینان اعلام می‌کنیم که هیچ‌گونه کمک و مساعدتی از رحیمی دریافت نداشته‌ایم از این وزارتخانه‌ها (اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری) انتظار داریم که این شایعات را رصد و افرادی را که بدون دلیل و مدرک اقدام به پخش چنین شایعاتی می‌کنند شناسایی و به دستگاه‌های نظارتی و قضایی معرفی نمایند.»
مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شهروند» با اعلام این موضوع که این سایت‌ها نام من را هم جزو نمایندگان دریافت‌کننده پول از رحیمی نوشته‌اند گفت: چرا بدون ارایه سند با آبروی افراد بازی می‌کنند؟ من اگر پولی گرفته باشم قطعاً سند آن موجود است. به صرف انتشار یک فهرست که کسی هم مسئولیتش را برعهده نمی‌گیرد که نمی‌توان افراد را متهم کرد و آبروی آنها را ریخت. مسعود پزشکیان در ادامه یادآور شد: در چند دوره‌ای که از تبریز نماینده شده‌ام تبلیغات آنچنانی نداشته‌ام زیرا وزیر بوده‌ام و مردم مرا می‌شناسند، ضمن این‌که اگر می‌خواستم برای تبلیغات پول بگیرم افراد بسیاری بودند که از آنها پول بگیرم نه این‌که برای 5‌میلیون تومان بروم سراغ رحیمی.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان این‌که از رسانه‌هایی که اقدام به انتشار این فهرست جعلی بکنند شکایت می‌کنم گفت: نمی‌توان به بهانه آزادی مطبوعات آبروی مردم را برد و مسئولیت آن را هم برعهده نگرفت. پزشکیان گفت: هیچ سندی ارایه نشده تنها به من گفته‌اند که نام من و چند نماینده دیگر در فهرستی وجود دارد که گفته می‌شود از رحیمی پول گرفته‌اند درحالی‌که چنین چیزی ابداً صحت ندارد، من نیازی نداشتم که از رحیمی یا شخص دیگری برای انتخابات پول بگیرم.
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس نیز با بیان این‌که همچنان پیگیر انتشار اسامی 170 نماینده هستیم گفت: معتقدم این اسامی باید توسط دادستان کل کشور اعلام شود و خود قوه قضائیه برخورد کند. قاضی‌پور گفت برخورد سیاسی و رسانه‌ای این موضوع را به جایی نمی‌رساند و تنها باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد.
پیش از این کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که افشای اسامی 170 نماینده را از هیأت‌رئیسه پیگری می‌کرد در یک نشست خبری در اردبیل گفته بود: برخی نمایندگان دو بار طی مجلس هفتم و هشتم پول دریافت کردند که بار اول حدود ۶۰۰‌میلیون ریال و بار دوم حدود ۵۵‌میلیون‌ریال به این عده پرداخت شده است. این توزیع پول از طریق فردی به نام «ابدالی» صورت گرفته و برخی نمایندگان دریافت‌هایی داشتند که جهت تنویر افکار عمومی در دست بررسی است و شورای نگهبان هم پیگیر موضوع است.
پس از انتشار شایعات مربوط به برخی از نمایندگان مجلس عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس نیز گفته است هیچ‌یک از نمایندگان استان البرز در میان 170 نماینده‌ای که از رحیمی پول گرفتند نبوده‌اند.
اکبریان گفت: طبق فهرستی که رحیمی ارایه کرده، 10‌میلیارد و 200‌میلیون ریال وجه نقد برای انتخابات مجلس بین 170 نماینده توزیع شده است، با یک تقسیم می‌توان به این نکته دست یافت که هر نماینده تنها برای 80‌میلیون ریال خود را فروخته و ما پیشنهادات بالاتری داشتیم ولی قبول نکردیم.
علی‌محمد بزرگواری نماینده چهار شهرستان کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده نیز با رد شایعه دریافت هرگونه مبلغی از محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق به پایگاه خبری «راک‌نیوز» گفته است من از رحیمی پول نگرفتم، در فهرستی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده نام بزرگان مجلس مانند حدادعادل و باهنر هم آمده که ما این موضوع را در روزهای آینده پیگیری خواهیم کرد.
این نماینده مجلس گفته است: من مبلغی از نهاد ریاست‌جمهوری برای کمک به مساجد دریافت کردم، میزان این مبلغ 50‌میلیون ریال بوده و محل مصرف آن هم مشخص بوده است. درنهایت این مبلغ را در میان 10 مسجد حوزه انتخابیه‌ام تقسیم کردم. بزرگواری همچنین گفته است که اگر لازم باشد نام آن 10 مسجد را هم بازگو خواهد کرد.
پیش از این تعداد 30 نماینده مجلس ازجمله کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل، جواد هروی نماینده قائنات و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه طی نامه‌ای از هیأت‌رئیسه مجلس خواسته بودند که اسامی 170 نماینده‌ای که محمدرضا رحیمی در نامه‌اش مدعی شده به آنها برای انتخابات مجلس هشتم کمک مالی کرده است اعلام کند.
 این نمایندگان تأکید کرده بودند: «این کار با هدف تنویر افکار عمومی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی صورت می‌گیرد.»  محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم در نامه‌ای گلایه‌آمیز به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق نوشته بود: فردی به نام جابر ابدالی مجموعاً یک‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیه اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید. بنابراین کل این مبلغ یک‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان بوده و عینا به حساب نامزدها پرداخت شده است.


تعداد بازدید :  183