شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
کمال‌الدین پیرموذن:
محیط‌زیست وزارتخانه شود مشکلاتش بیشتر می‌شود


شهروند| روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه را تهیه و تدوین کردند. این نمایندگان امکان نظارت بر محیط‌زیست و کمک به مسئولان این نهاد را از جمله دلایل تهیه و تدوین این طرح عنوان کرده و قرار است این طرح در جلسه امروز مجلس به امضای وکلای ملت رسیده و سپس تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شود. به نظر می‌رسد این طرح در پی وضع زیست‌محیطی استان خوزستان و بحران ریزگردهای این استان مطرح شده باشد. از زمان آغاز این بحران همچنین نمایندگان منتقد دولت معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست را هدف انتقادات گسترده خود قرار داده‌اند. به گفته این نمایندگان عدم‌حضور ابتکار در اهواز و انصراف وی از سفر به خوزستان مردم این استان را به لحاظ روحی نیز در وضع بدتری قرار داده است. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس اما ضمن مخالفت با این طرح گفته است حضور ابتکار در تهران به مراتب بیشتر می‌توانست به مردم خوزستان کمک کند.
چندتن از نمایندگان مجلس امروز طرح تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه را تهیه و تدوین کرده‌اند به‌عنوان یکی از اعضای فراکسیون محیط‌زیست نظرتان راجع به این طرح چسیت؟ آیا می‌توان امیدوار بود با وزارتخانه شدن این سازمان مشکلات زیست‌محیطی کشور حل شود؟
من با این طرح به ‌شدت مخالف هستم. زیرا با توجه به حجم عظیم مسائل زیست‌محیطی و عمق و شدت مشکلات زیست‌محیطی که داریم بیشتر نیازمند همکاری‌های میان‌بخشی و عزم ملی برای حمایت از این سازمان هستیم که فعلاً در مقام معاونت ریاست‌جمهوری کاراتر است وگرنه تبدیل شدن به وزارتخانه آن‌قدر برای سازمان محیط‌زیست مشکل ایجاد می‌کند که نه‌تنها مشکلی از محیط‌زیست حل نمی‌شود بلکه مشکلات جدیدی گریبانگیر سازمان شده و کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود.
نمایندگان پیشنهاددهنده طرح معتقدند وزارتخانه شدن سازمان باعث نظارت بیشتر مجلس روی عملکرد آن خواهد شد.
در حال حاضر سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یکی از معاونت‌های رئیس‌جمهوری مشکلات کمتری نسبت به یک وزارتخانه دارد و حتی اگر این نظارت‌ها افزایش هم پیدا کند نمی‌تواند مسائل محیط‌زیست کشور را حل‌وفصل کند. مگر وزارتخانه‌های دیگر کم مشکل دارند که حالا بخواهیم محیط‌زیست را هم به آنان اضافه کنیم.
مدتی است نمایندگان منتقد دولت در مصاحبه‌های خود می‌گویند خانم ابتکار باید برای مسأله ریزگردها به خوزستان سفر می‌کرد و عدم‌حضور وی در اهواز را موردانتقاد شدید قرار داده‌اند. به نظر شما حضور خام ابتکار می‌توانست کمکی به مسائل اهواز بکند؟
اتفاقاً امروز به یکی از نمایندگانی که چنین اعتقادی دارد گفتم انصافاً در این شرایط تو اگر جای ابتکار بودی چه می‌کردی؟ ضمن این‌که در موقع بحران حضور یک مسئول ممکن است باعث شود حرمت مسول نظام جمهوری اسلامی خدشه‌دار شود.
خانم ابتکار باید در تهران می‌ماند و مدیریت بحران را انجام می‌داد وگرنه در خوزستان چه کاری از او ساخته بود که به آن استان برود؟ این حرف‌ها دستاویز جدید دلواپسان است که می‌خواهند با بهانه‌های جناحی و سیاسی موضوعات زیست‌محیطی را تحت‌الشعاع قرار دهند. آنها باید برای حل شدن مشکل با دولت همکاری کنند تا مشکل مردم قهرمان خوزستان حل بشود نه این‌که با طرح مسائل بی‌ربط مشغولیت مضاعف برای دولت
ایجاد کنند.


تعداد بازدید :  179