شماره ۵۰۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت پدر تاریخ
۱۰۹۲‌سال پیش، برابر با شانزدهم فوریه ۹۲۳ میلادی (۳۰۱ خورشیدی)، محمد بن جریر طبری، مورخ، مفسر قرآن، فیلسوف ایرانی، مشهور به پدر تاریخ در بغداد درگذشت. او در‌سال ۲۱۸ خورشیدی در آمل چشم به جهان گشود. کتاب «تاریخ الرسل و الملوک» یا‌‌ همان «تاریخ طبری» مهم‌ترین اثر اوست که در آن وقایع به ترتیب‌سال تنظیم شده و تا‌ سال ۳۰۲ هجری را در بر می‌گیرد. این کتاب مرجع عمده تاریخ جهان و ایران تا  اول سده چهارم هجری است. محمد بن جریر طبری نزدیک ۴۰‌سال از زندگی‌اش را صرف نوشتن «تاریخ الرسل و الملوک» کرد.

تکفیر ۳‌میلیون هلندی
۴۴۷‌سال پیش، برابر با شانزدهم فوریه ۱۵۶۸ میلادی، کلیسای کاتولیک روم به پشتیبانی از پادشاه وقت اسپانیا در یک اعلامیه تکفیر، ۳‌میلیون هلندی پروتستان را متهم به الحاد کرد و سزاوار مرگ (اعدام) خواند. این اتهام در جریان جنگ‌های ۸۰ساله وارد آمده بود. هلندی‌ها برای نجات خود از سلطه پادشاه کاتولیک مذهب اسپانیا، این جنگ‌ها را آغاز کرده بودند. هلند اینک دارای ۱۷‌میلیون جمعیت است که بیشترشان پروتستان هستند. جنگ‌های ۸۰ساله که به برتری اسپانیا پایان داد در‌ سال ۱۵۶۸ آغاز شد و در ‌سال ۱۶۴۸ پایان یافت.

دستگیری عبدالله اوجالان
۱۶‌سال پیش، برابر با شانزدهم فوریه ۱۹۹۹ میلادی، عبدالله اوجالان، بنیانگذار حزب کارگران کردستان ترکیه، هنگام ترک سفارت یونان در نایروبی پایتخت کنیا، دستگیر و به آنکارا انتقال یافت. خبر دستگیری او را بولنت اِجویت نخست‌وزیر وقت ترکیه اعلام کرد. اجویت همچنین تأکید داشت که جزییات دستگیری اوجالان هیچ‌گاه افشا نخواهد شد. به گفته او، اوجالان در عملیاتی که توسط سازمان اطلاعات ارتش ترکیه و سازمان اطلاعات ترکیه (میت) طی
 ۱۰ روز انجام دادند دستگیر شد. اوجالان هم‌اکنون دوران حبس‌ابد خود را در زندان جزیره ایمرالی می‌گذراند.

 


تعداد بازدید :  282