شماره ۲۹۷۲ | ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۰ آذر
صفحه را ببند
سود وام ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا ۳درصد است
کریدور ارس روی ریل افتاد

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی با رد گمانه‌زنی‌ها درخصوص سود وام ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا گفت: «روس‌ها پیشنهاد سود ۶درصدی را دادند که با مذاکرات انجام‌شده این سود به ۳درصد کاهش یافت.»
به گزارش تسنیم، شهریار افندی‌زاده در نشست خبری با اشاره به امضای قرارداد ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا بین ایران و روسیه اظهار کرد: «این خط‌آهن 162 کیلومتر طول دارد که با منابع مالی وام ساخته خواهد شد.»او ادامه داد: «روس‌ها پیشنهاد اولیه سود 6درصدی را ارائه کرده بودند که با مذاکرات انجام‌شده، پیشنهاد ایران یعنی سود 3درصدی مورد موافقت قرار گرفت.»معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی افزود: «در قرارداد نیز سقف تعیین کرده‌ایم، چراکه نمی‌دانیم قیمت تجهیزات چه‌ میزان خواهد شد.»افندی‌زاده با بیان اینکه مبلغ این قرارداد 1.6میلیارد یورو است، یادآور شد: «مقرر شده است تا سقف قرارداد تجهیزات مورد نیاز از جمله لکوموتیو و واگن تامین شود.»او همچنین درخصوص تفاهمنامه ایران با جمهوری‌آذربایجان برای فراهم‌کردن دسترسی این کشور به نخجوان اضافه کرد: «این کار را برای آن انجام دادیم که یک کشور را به ما وابسته می‌کند. طی بررسی‌های انجام‌شده برخی مخالف و برخی موافق این کار بودند.»
معاون وزیر راه گفت: «درنهایت قرار شد دسترسی آذربایجان از آق‌بند ـ نزدیک‌ترین نقطه مرزی ـ آغاز و از پایانه جلفا خارج شود.»افندی‌زاده تصریح کرد: «برای این کار نیازمند ساخت پل روی رود ارس بودیم که این پل را آذربایجانی‌ها با پول خود می‌سازند.»او با یادآوری اینکه موضوعی مطرح شد که با کریدور ارس، پارس‌آباد از حیز انتفاع خارج می‌شود، گفت: «برای جلوگیری از این مسئله نیازمند توزیع کالا هستیم که برنامه‌ریزی‌های مربوطه در حال انجام است.»
معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی ابراز کرد: «بر این اساس، آذربایجان از مسیر ایران ترانزیت کالا را انجام خواهد داد. ما باید از فرصت اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان استفاده کنیم.»افندی‌زاده همچنین درخصوص نوسازی ناوگان جاده‌ای ریلی و هوایی گفت: «برای این کار کمیته‌ای در وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل شده و برنامه‌ریزی لازم برای امسال و سال آینده نیز انجام شده است.»
او با بیان اینکه قیمت یک اتوبوس نو 17میلیارد تومان است، اظهار کرد: «تهیه این اتوبوس نیازمند یک مدل اقتصادی است که برای این کار باید چندین وزارتخانه با هم همکاری کنند، ضمن اینکه باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را وارد صنعت حمل‌ونقل کنیم و بابت سود این سرمایه‌گذاری به آنها تضمین بدهیم.»
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به مجوز قانون برنامه‌وبودجه برای واردات 5هزار دستگاه اتوبوس گفت: «تاکنون 33 دستگاه اتوبوس وارد کشور شده که نشان می‌دهد مسیر واردات باز شده است.»

 


تعداد بازدید :  340