شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز سطنت خسرو پرویز
1425‌سال پیش، برابر با پانزدهم فوریه 590 میلادی، خسرو دوم معروف به خسرو پرویز، بیست و چهارمین پادشاه ساسانی و نوه انوشیروان در تالار بزرگ کاخ سلطنتی تیسفون (طاق کسری) تاجگذاری کرد. خسرو پرویز از نامدارترین شهریاران سلسله ساسانیان است. «خسرو دوم» نامی است که رومی‌ها به او داده‌اند. خسرو به جای پدر هرمز چهارم بر تخت پادشاهی نشست و در ابتدای به تخت نشستن با مخالفت بهرام چوبین مواجه شد. او پس از شکست از سپاه بهرام به روم گریخت اما مدتی بعد با حمایت قیصر روم و با سپاهی که او در اختیارش گذاشته بود به ایران بازگشت و بار دیگر بر تخت نشست.

درگذشت پدر تئاتر ایران
53‌سال پیش، برابر با بیست و ششم بهمن 1340 خورشیدی، سید علی نصر، سیاستمدار، نمایشنامه ‏نویس، نویسنده، مترجم، مؤسس و کارگردان پرکار تئاتر ایران که به او لقب پدر تئاتر ایران نیز داده‌اند، در تهران درگذشت و در امامزاده عبداللَّه دفن شد. از اقدامات مهم او تأسیس گروه کمدی ایران در‌سال ۱۳۰۴ و هنرستان هنرپیشگی در‌سال ۱۳۱۸است. سیدعلى نصر، مردى دانشمند و صاحب تألیفات متعدد بود. همچنین تعداد زیادى نمایشنامه به وسیله او تحریر و اجرا شد. از دیگر کارهاى او تأسیس چند تئاتر در ایران بود.

دفن فروغ در ظهیرالدوله
48‌سال پیش، برابر با بیست و ششم بهمن 1345 خورشیدی، فروغ‌الزمان فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی، پس از غسل در امامزاده اسماعیل قلهک، با حضور خانواده، دوستان و علاقه‌مندانش در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. او 2روز پیش ساعت 30: 04 بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ هنگام رانندگی با خودروی جیپ ابراهیم گلستان، در جاده دروس – قلهک، برای تصادف نکردن با اتومبیل مهدکودک، از جاده منحرف شده و پس از پرتاب شدن به خیابان جان باخته بود.


تعداد بازدید :  151