شماره ۲۹۶۴ | ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
امیرعبداللهیان:
هماهنگی بین دیپلماسی و میدان در تأمین حداکثری امنیت منطقه وجود دارد

وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه «نسبت جمهوری اسلامی ایران با نهضت‌های آزادی‌بخش» در دانشکده فنی دانشگاه تهران سخنانی را در خصوص تحولات فلسطین و سیاست خارجی ایران بیان کرد.
حسین امیرعبداللهیان گفت: در عملیات طوفان‌الاقصی در هفت اکتبر واقعاً اسرائیل فروریخت، نه‌تنها دستگاه امنیتی آن. در سرزمین‌های اشغالی 7 سرویس اطلاعاتی فعال بودند اما عملیاتی که فلسطینی‌ها و حماس انجام دادند همه‌چیز را فروریخت. بلینکن در دیدار با برخی از سران منطقه گفت «وقتی وارد تل‌آویو شدم بهت‌زده بودم»، به‌تعبیر او «تا این حد فروپاشی را باور نمی‌کردم”.
امیرعبداللهیان ادامه داد: اکنون آنها در مقابل نیروهای مقاومت فروریخته‌اند و دچار شوک هستند. هیچ نقطه‌ای در اسرائیل از موشک‌های مقاومت در امان نیست و حتی ایلات نیز با موشک‌های یمنی به وضعیت خاصی رسیده است.
وی در خصوص راه‌های مقاومت گفت: تصمیم مقاومت این بود که پایگاه‌های آمریکا در منطقه به‌خاطر حمایت علنی این اماکن مورد حمله قرار گیرد. عملیات طوفان‌الاقصی صددرصد فلسطینی بود. آیا آنها امروز به ما وابسته هستند؟ خیر. هم‌اکنون تونل‌های غزه چندین هزار کیلومتر است و آمریکایی‌ها نمی‌دانند باید چه‌کار کنند. اکنون مراکز تولید راکت و موشک مقاومت با امکاناتی که خود تهیه کردند دارند تولید می‌کنند و اقدام می‌کنند. مقاومت تصمیم گرفتند از چندین جبهه اقدام کنند تا هم طولانی‌تر ادامه دهند و همین که از چند جبهه اقدام کردن شرایط خاص خود را دارد.
به پشتیبانی‌های خود از مقاومت ادامه می‌دهیم
وی در خصوص پیام‌های ارسالی توسط آمریکا گفت: ‌آنها در یکی از پیام‌ها خواستند که «به گروه‌های مقاومت بگویید عملیات را به‌روی پایگاه‌های ما متوقف کنند»، اما ما پاسخ دادیم که «هیچ دستورعملی صادر نخواهیم کرد چراکه آنان مستقل هستند»، اما ایران حتماً به تصمیمات آنان احترام می‌گذارد و به پشتیبانی‌های خود ادامه می‌دهیم. بین دیپلماسی و میدان در تأمین حداکثری امنیت منطقه هماهنگی نزدیکی وجود دارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: تجهیزات مورد استفاده یمنی‌ها این‌قدر دقیق است که طرف مقابل هم جواب خود را می‌گیرد. امروز بیش از یک‌سوم ارتش اسرائیل با حزب‌الله درگیر است و حزب‌الله اقداماتی را انجام داده است. آن‌چیزی که در صحنه می‌بینید چند چیز است؛ یکی فریب در رسانه. بر اساس گزارش‌های ما، درگیری و جنگ در تمام مناطق وجود دارد و رژیم تنها یک منطقه بیابانی را تصرف کرده است، یک منطقه کاملاً صحرایی و بیابانی، اما در رسانه چیز دیگر می‌گویند. اکنون صحنه به‌گونه‌ای است که یک طرف آمریکا است و تردید نکنید مقاومت حرف آخر را خواهد زد.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: حماس حساب‌شده عمل کرد و نیروهای آنان را اسیر کرد. رژیم در درجه اول می‌خواست حماس را نابود کند اما نتوانست.
آمریکایی‌ها هیچ راهبردی برای پایان ندارند
اقدامی که آمریکا کرد این بود که از پایگاه‌های خود توقف ارسال تسلیحات را نمی‌بیند. امیدوار بودند ظرف 20 روز حماس را نابود کنند، اما وقتی ناامید شدند آمدند گفتند «اسرای نظامی را آزاد کنیم» اما این هم به نتیجه نرسید. اکنون به جایی رسیده‌اند که می‌گویند «خانه طراح عملیات هفت اکتبر را شناسایی کرده‌ایم»! آنها هیچ راهبردی برای پایان ندارند. آنها خود را برای ادامه درگیری چندماهه آماده کردند.
واقعیت این است که آمریکا اکنون قدرت اعمال هژمون ندارد. آمریکا اکنون با تمام توان به کمک اسرائیل آمده است و امروز آمریکا تمام‌قد آمده است تا جنازه اسرائیل را بلند کند. هنوز حزب‌الله وارد نشده است و آنان 26 پیام به حزب‌الله دادند که وارد جنگ نشود و با این همه ادعا نمی‌توانند مقابل حزب‌الله بایستند.
وی یادآوری کرد: آقای رئیسی در دیپلماسی سران با نگاه ارزشی شب و روز پای کار هستند. ما وظیفه داریم وضعیت کشور و مردم را ببینیم. اگر فکر کنید ما و عربستان نشستیم و کلی امتیاز دادیم تا سرمایه‌گذاری کنند، بگویم که ما خود توانمند هستیم؛ ظرفیت موشکی ما بالاست. امروز خریدار آب سنگین ما آمریکاست و با واسطه خرید می‌کنند. یک مقام غربی گفت «باکیفیت‌ترین آب سنگین تولیدشده در ایران تولید می‌شود”.
امیرعبداللهیان درباره نقش‌آفرینی ایران در فلسطین گفت: هیچ مسئله‌ای در خصوص فلسطین تاکنون بدون مشورت با ایران انجام نشده است. طرف مقابل هم برایش مهم است. گروه‌ها در عراق از ما دستور نمی‌گیرند اما اصول و تفکر اسلامی ایران را قبول دارند و مورد ظلم توسط تروریسم قرار گرفته‌اند. ما از گروه‌های عراق و سوریه در مبارزه با داعش حمایت کردیم. اکنون پیدا کردن سلاح با این‌همه دلال جزو ساده‌ترین کارهاست و بسیاری سلاح‌های خود را از سلاح‌های ارسالی به اوکراین که خطای راهبردی آمریکا بود تهیه می‌کنند.
وی افزود: نقش ایران در مقاومت، در بخش سیاسی فعال است و مربوط به وزارت خارجه نیست، بلکه از نظام صحبت می‌کنم.

 


تعداد بازدید :  207