شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
علیرضا رضایی در گفت‌وگو با «شهروند» از روزهای شلوغ کشتی می‌گوید
بدون ستاره‌ها هم قهرمان جهان می‌شویم

شهروند| فدراسیون کشتی در ادامه روزهای شلوغ خود و بعد از پشت‌سر گذاشتن جام‌تختی که به نظر امسال با جذابیت بیشتری در کرمانشاه دنبال شد، در پایان این هفته میزبان 8 تیم برتر کشتی‌فرنگی جهان خواهد بود تا بتواند از عنوان قهرمانی ‌سال گذشته خود دفاع کند.
سطح بالای جام تختی
علیرضا رضایی، سخنگوی فدراسیون کشتی درباره برگزاری مسابقات جام‌تختی به «شهروند» می‌گوید: «این رقابت‌ها امسال در بهترین شرایط و در بالاترین سطح برگزار شد. مربیان تیم‌های ملی نیز استعدادهای خوبی را در این مسابقات کشف کردند و تمام کشتی‌گیران را زیر نظر داشتند. امسال همچنین کشتی‌گیران ما که در سطح جهانی کشتی می‌گیرند نیز با تعداد بیشتری در جام تختی شرکت کردند و همین باعث شده بود تا سطح رقابت‌ها بالاتر برود. این‌که تیم‌های ملی ایران در این مسابقات عنوان قهرمانی را به‌دست آورند،‌ دلیلی نمی‌شود که بگوییم سطح تیم‌های دیگر پایین بوده است.»
شروع خوب کشتی پهلوانی
او در ادامه به اولین دوره برگزاری این رقابت‌ها در 3 رده فرنگی،‌ پهلوانی و آزاد اشاره می‌کند: «کشتی پهلوانی که مدتی است با تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک به زیر مجموعه فدراسیون‌های کشتی سراسر جهان درآمده،‌ ریشه ایرانی دارد و پیش از این در ایران زیر نظر فدراسیون پهلوانی اداره می‌شد. در اولین گام برای گسترش و جهانی شدن این رشته فدراسیون کشورمان کشتی پهلوانی را نیز وارد جام‌تختی کرد و با استقبال خوب خارجی‌ها نیز همراه بود. همچنین کشتی فرنگی از جام یادگار امام به جام تختی انتقال یافت.»
نگران نیستیم
گفته می‌شود فدراسیون کشتی نگران است مالکیت کشتی پهلوانی را که ریشه‌ای ایرانی دارد از دست بدهد اما رضایی این مسأله را رد می‌کند: «کشتی پهلوانی رشته ملی ماست اما با توجه به همه گیر شدن آن کشورهای دیگر نیز به دنبال پیشرفت در آن هستند،‌ پس نمی‌توانیم مادام‌العمر این رشته را به نام خود ثبت کنیم. ما باید تلاش کنیم که قهرمانی ایران در این رشته همیشه ادامه‌دار باشد. مثلا جودو یک ریشه ژاپنی دارد و الان کشورهای دیگر نیز در آن مدال می‌آورند اما ژاپنی‌ها مدال‌های بیشتری در آن دارند.»
قهرمانی با جوانان فرنگی‌کار
او در پایان درباره غیبت ستاره‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی کشتی‌فرنگی صحبت می‌کند: «این نفرات با اطلاع کادرفنی در اردوها غیبت دارند. البته دوست داشتیم که تیم کشتی‌فرنگی کشورمان با تمام قوا در جام‌جهانی شرکت کند اما حالا هم جوانانی حضور دارند که جای این ستاره‌ها را پر کنند. در هر صورت این یک توفیق اجباری شده تا با همین جوانان به دنبال تکرار قهرمانی‌سال گذشته باشیم. جام‌جهانی یک تورنمنت درجه 2 در جهان کشتی محسوب می‌شود اما با این حال به‌دلیل میزبانی تهران قهرمانی برایمان مهم است.»


تعداد بازدید :  67