شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
ابهام درباره آتش‌بس اوکراین در سایه درگیری‌های تازه

افزایش درگیری‌ها در اوکراین اجرای توافق آتش‌بسی را که در هفته گذشته صورت گرفت با ابهاماتی بیش از پیش مواجه کرده‌است. از سوی دیگر آمریکا همچنان روسیه را به استقرار تسلیحات سنگین در این منطقه متهم می‌کند و دولت کی‌یف نیز درخصوص تشدید بمباران غیرنظامیان هشدار داده ‌است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری اوکراین درسخنانی در روز جمعه عنوان کرد که ادامه بمباران شهروندان در شرق اوکراین از سوی جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، توافق صلحی را که در هفته گذشته و در شهر مینسک به دست آمد تضعیف می‌کند.
براساس گزارش‌ها در جریان آخرین موج درگیری‌ها در اوکراین دست‌کم 28 شهروند و سرباز جان خود را از دست داده‌اند.
«پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان دیدار با «ویکتور اربان»، رئیس‌جمهوری مجارستان گفت «متاسفانه تهاجمات روسیه پس از توافق مینسک به شکل قابل توجهی افزایش یافته ‌است. ما همچنان معتقدیم که این توافق با خطر بزرگی مواجه است». پروشنکو در ادامه و با اشاره به بمباران شهر «آرتمیوسک» گفت «پس از نتیجه‌ای که در مینسک حاصل شد، این اقدامات دیگر تنها حمله به شهروندان نیست بلکه حمله‌ به توافقنامه مینسک است».
توافقنامه مینسک خواستار برقراری آتش‌بس از ساعت 10 روز شنبه 14 فوریه شده است که نخستین آزمون دولت کی‌یف و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در تعهد به این طرح صلح به شمار می‌رود.
با این حال درگیری جدایی‌طلبان و نیرو‌های اوکراینی برای افزایش مساحت قلمرو خود و نگرانی‌ها درخصوص پایبندی 2 طرف به آتش‌بس همچنان ادامه دارد، آتش‌بسی که یکی از ضروریات طرح صلح در اوکراین محسوب می‌شود. همچنین قرار است امروز شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای اضطراری برای تقویت این آتش‌بس برگزار کند.
بنابر اعلام ارتش اوکراین درگیری‌ها در نزدیکی شهر «دبالتسیو» همچنان با شدت در جریان است و جدایی‌طلبان مرکز راه‌آهن این شهر را که پل ارتباطی مواضع اصلی آنها در شهر‌های «دونتسک» و «لوهانسک» به شمار می‌رود با شلیک خمپاره و موشک هدف قرار داده‌اند.
چارچوب کلی توافقنامه اخیر صلح مینسک مشابه توافق پیشین است و مهم‌ترین تفاوت آن ایجاد منطقه‌ای به دور از تیر‌رس از تسلیحات نظامی سنگین و توپخانه‌ها است. بر این اساس کی‌یف نیز پس از برگزاری انتخابات محلی، کنترل 400 کیلومتر از مرز‌های شرقی اوکراین و روسیه را برعهده خواهد گرفت، مرزی که اکنون در کنترل جدایی‌طلبان و نیرو‌های روسیه ‌است و بنابر ادعای کی‌یف کانالی برای تأمین ملزومات جدایی‌طلبان. براساس این توافق همچنین مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان نیز از استقلالی نسبی برخوردار می‌شود که کم و کیف آن در مذاکرات آتی مشخص خواهد شد.


تعداد بازدید :  94