شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
ادامه درگیری‌ها و تعطیلی سفارتخانه‌ها در یمن

درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان حوثی و قبایل یمنی در کنار شبه‌نظامیان القاعده 26 زخمی برجا گذاشت و این در حالی است که مقامات محلی از تعطیلی سفارتخانه‌های امارات متحده و عربستان‌سعودی به‌دنبال تعطیلی سفارتخانه‌های کشور‌های غربی خبر می‌دهند. به گزارش رویترز، به گفته مقامات امنیتی و منابع محلی نبرد سنگین این نیرو‌ها در منطقه کوهستانی جنوب «البیضا» به مرگ 16 حوثی و
 10 تن از نیرو‌های قبایل یمنی منجر شده ‌است.
با گذشت 2هفته از انحلال پارلمان از سوی حوثی‌ها و تشکیل شورایی برای اداره امور کشور درگیری‌ها رو به سوی جنوب یمن همچنان در جریان است و این کشور در خطر فروپاشی قرار گرفته‌ است. در روز‌های گذشته و به‌دنبال تحولات اخیر دولت‌های فرانسه، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، هلند و عربستان سفارتخانه‌های خود را در صنعا به دلیل آنچه نگرانی‌های امنیتی خواندند تعطیل کردند و کارکنان خود را نیز فراخواندند. ژاپن نیز بخش کنسولی سفارت خود در یمن را تعطیل کرده ‌است.
خبرگزاری «وام» نیز روز گذشته از تعطیلی سفارت این کشور در صنعا خبر داد. این رسانه دولتی امارات در ادامه به «وخامت روزافزون وضع سیاسی و امنیتی که یمن شاهد آن است و حوادث غم‌انگیزی که پس از تضعیف مشروعیت به دست حوثی‌ها صورت گرفت» اشاره کرد. دولت امارات از مخالفان سرسخت حوثی‌های یمن است و حضور آنها در قدرت را «کودتا» می‌خواند. تعطیلی سفارتخانه‌ها حاکمان تازه یمن را با مشکلاتی مواجه‌ کرده و ضرورت مذاکرات داخلی بر سر تقسیم قدرت در کشور که بین حوثی‌ها و دیگر احزاب در جریان است بیش از پیش احساس می‌شود.
در سوی دیگر حوثی‌ها پیشروی‌ خود در عرصه سیاسی یمن را «انقلاب» علیه مقامات فاسد و اقتصاد ویران می‌دانند. مخالفان اما مدعی‌اند که حوثی‌ها از سوی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مقتدر پیشین یمن که در جریان تحولات موسوم به «بهار عربی» در ‌سال 2011 سرنگون شد حمایت می‌شوند و آنها را به تلاش برای تصرف سرزمین و اهرم‌های قدرت متهم می‌کنند. گسترش نفوذ حوثی‌ها در مناطق شرق و جنوب یمن موجب شده تا قبایل مسلح این مناطق به سوی نیرو‌های «القاعده شبه‌جزیره عربستان» که یکی از مرگبار‌ترین شاخه‌های نظامی گروه‌های تروریستی در جهان است،  متمایل شوند.


تعداد بازدید :  95