شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
از سوی روزنامه وال استریت ژورنال مطرح شد:
ادعای پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه اوباما

شهروند| روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی مدعی شد که رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به نامه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ داده‌اند. این روزنامه آمریکایی این ادعا را به نقل از یک دیپلمات ایرانی منتشر کرده و نوشته است که این نامه در پاسخ به نامه اوباما در ماه اکتبر برای مقام معظم رهبری ارسال کرده، نوشته شده است. اوباما در نامه‌اش خطاب به رهبر معظم انقلاب از ایران درخواست کرده بود تا اگر توافق هسته‌ای به نتیجه رسید، ایران با آمریکا برای مبارزه با داعش همکاری کند. وال استریت ژورنال نوشته است که پاسخ مقام معظم رهبری به نامه اوباما محترمانه و صریح بوده است.
البته این نخستین‌بار نیست بحث نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب و پاسخ متقابل ایشان در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود. علاوه بر این رهبر معظم انقلاب پیش‌تر در اظهارنظرهایی شفاهی درخصوص نامه‌هایی که اوباما برای ایشان فرستاده ‌است اظهارنظر کرده بودند. ایشان حتی درخصوص اظهارات مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با مقامات ایرانی درخصوص حضور در ائتلاف علیه داعش نیز، جزییات درخواست‌ مقامات آمریکایی را افشا کرده و دلایل مخالفت جمهوری اسلامی را با این درخواست تشریح کرده بودند.
به‌عنوان نمونه، ایشان در حاشیه حضور در بیمارستان به جهت عملی که‌ داشتند گفته بودند: « اما یک مطلبى هم خارج از مسأله‌ بیمارستان و بیمارى و محیط بیمارستان عرض بکنم و آن این‌که من این چند روزه - این دوسه روز آخر - تفریحى داشتم و آن تفریح عبارت از این بود که گوش می‌کردم به حرف‌هاى آمریکایى‌ها در زمینه‌ داعش و مبارزه‌ با داعش و حرف‌هایى که می‌زنند؛ حرف‌هاى پوچ و توخالى و جهت‌دار. از جمله‌ آن چیزهایى که براى من واقعاً مایه‌ تفریح بود، این بود که دیدم، هم وزیر خارجه‌ آمریکا، هم آن دختر - سخنگویشان که مى‌آید وامى‌ایستد آن‌جا حرف می‌زند - صریحاً گفتند که ما از ایران براى ائتلاف علیه داعش دعوت نمی‌کنیم! اولاً چه افتخارى بالاتر از این براى ما که آمریکا در یک کار دسته‌جمعى، در یک کار خلافِ غلطى که دارند انجام می‌دهند، از ما مأیوس باشد و نخواهد که ما باشیم؛ این براى ما مایه‌ افتخار است، مایه‌ تأسف نیست. ثانیاً دیدم همه‌شان دروغ می‌گویند؛ براى این‌که همان روزهاى اولى که مسأله‌ داعش در عراق پیش آمد، آمریکایى‌ها به‌وسیله‌ سفیرشان، از سفیر ما در عراق، درخواست کردند که بیایید بنشینیم درباره داعش با هم هماهنگى کنیم. سفیر ما این را منعکس کرد؛ بعضى از مسئولان ما هم حرفى نداشتند، من مخالفت کردم؛ گفتم در این قضیه، ما به‌خصوص با آمریکا همراهى نمی‌کنیم؛ چون اینها خودشان دستشان آلوده است؛ در این قضیه ما چطور بیاییم با کسانى که دستشان آلوده است و نیتشان آلوده است همکارى کنیم؟ »
ایشان حتی در یکی از سخنرانی‌ها به موضوع ارسال نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرده و بار دیگر، با اشاره به زمینه شکل‌گیری گروه‌هایی نظیر القاعده و داعش، اهداف اصلی استکبار از تشکیل جریان‌هایی نظیر ائتلاف علیه داعش را تبیین کردند. پس از آن نیز ایشان در دیدار نخست‌وزیر عراق در مهرماه‌ سال‌جاری، مجددا با اشاره به ادعاهای مطرح شده برای مبارزه با داعش تأکید کردند: ما اطمینان و اعتمادی به صداقت گویندگان این حرف‌ها نداریم و معتقدیم موضوع داعش و تروریسم باید به‌وسیله کشورهای منطقه علاج شود.
مقام معظم رهبری طی ماه‌های اخیر بارها بدبینی‌شان را نسبت به عزم آمریکا برای مبارزه با داعش در مجامع عمومی اعلام کرده‌اند. برای نمونه ایشان در دیدار شرکت‌کنندگان در «کنگره‌ جهانى‌ جریان‌هاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام» نیز با بر شمردن شواهد و دلایلی که نشان می‌دهد جریان تکفیر در خدمت سیاست‌های استعماری آمریکا و انگلیس است، به یک گزارش نیز اشاره و خاطرنشان کردند: «به ما اطلاع دادند که هواپیماهاى ترابرى آمریکا، مهماتى را که این گروه موسوم به داعش احتیاج داشتند، در مراکزى که داعش در عراق مستقر بود، از آسمان پرتاب کردند و براى آنها کمک رساندند. گفتیم لابد این کار، اشتباهى بوده؛ بعد تکرار شد؛ آن‌طور که به من اطلاع دادند 5مرتبه این اتفاق افتاده است! 5مرتبه اشتباه می‌کنند؟ آن‌وقت به‌ظاهر ائتلاف ضدّ داعش درست کرده‌اند! که دروغ محض است؛ این ائتلاف، دنبال اهداف خبیث دیگرى است، می‌خواهند این فتنه را زنده نگه دارند؛ دو طرف را به جان هم بیندازند، جنگ خانگىِ بین مسلمانان را همین‌طور استمرار بدهند تا این [جنگ‌] بماند؛ هدف آنها این است؛ البته نخواهند توانست، این را بدانید.»
همه این رخداد ها و رفتار ابهام آمیز آمریکا در حالی بود که گروهی از تروریست‌های داعش با به تن کردن یونیفرم نظامیان آمریکایی به یک پایگاه نظامی آمریکا در منطقه عین‌الاسد عراق نفوذ کردند. ستاد مرکزی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که امروز گروهی از اعضای داعش قصد نفوذ به پایگاه هوایی «الاسد» در نزدیکی شهر «البغدادی» عراق را داشته‌اند. این پایگاه در نزدیکی شهر البغدادی استان الانبار واقع در مرکز عراق، واقع شده و میزبان 300 تفنگدار آمریکایی است که واشنگتن می‌گوید برای آموزش نیروهای عراقی، به این کشور اعزام شده‌اند. درحالی‌که پیش‌تر اعلام شده بود در این حمله 8 نیروی داعش مشارکت داشته‌اند، جان کری سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه با حضور در جمع خبرنگاران، با تأیید حمله به پایگاه عین‌الاسد، گفت:  بین 20 تا 25 عضو داعش در این حمله مشارکت داشته‌اند.
شبکه «ای‌بی‌سی» هم گزارش داد که ستاد مشترک عملیات «عزم راسخ» (عملیات مبارزه با داعش) با صدور بیانیه‌ای حمله نیروهای داعش را تأیید و اعلام کرده است که مهاجمان در جریان تیراندازی نیروهای عراقی، از پای درآمده‌اند و هیچ نیروی نظامی آمریکایی، درگیر این حمله نشده است. در این بیانیه آمده است:  «حدود ساعت 20: 07 صبح (به وقت عراق) گروه کوچکی از عناصر داعش به یکی از مجتمع‌های ارتش عراق در پایگاه هوایی الاسد در استان الانبار حمله کردند.» یک سخنگوی ارتش آمریکا همچنین تأیید کرده است که درگیری‌های سنگینی در منطقه البغدادی رخ داده، با این حال از بیان جزییات بیشتر در این رابطه خودداری کرده است.
اینگونه به نظر می‌رسد که عملیات نظامی آمریکا علیه داعش در خاک عراق کاملا با شکست مواجه شده است و عملا نتوانسته فعالیت‌های تروریستی این گروه را محدود کند. این درحالی است که دولت و ارتش عراق توانسته‌اند با بهره‌گیری از کمک‌های مشورتی ایران در مناطقی که به صورت رودررو با نیروهای داعش روبه‌رو شده‌اند، موفقیت‌های چشمگیری به‌دست آورند. بیرون راندن داعش از مناطق کردنشین عراق، آزادسازی استان‌های دیاله و الانبار و پاکسازی عناصر داعش گوشه‌ای از موفقیت‌هایی است که ارتش عراق توانسته است با کمک ایران به‌دست آورد.


تعداد بازدید :  103