شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از داروهای تولید داخل:
12 محصول دارویی رونمایی شد
سال94، داروهای ضدسرطان داخلی به بازار می‌آیند

شهروند| روز گذشته وزیر بهداشت به یکی از شرکت‌های داروسازی رفت تا از 12 محصول با 20 شکل دارویی رونمایی کند. داروی بیماران ام. اس، دیابت، سرطان و قلب و عروق ازجمله این داروها هستند. داروهایی که اخیرا از سوی 8 شرکت دارویی ساخته و به بازار عرضه شد. صادرات دارویی، مهم‌ترین نکته‌ای بود که حسن ‌هاشمی در این مراسم به آن اشاره کرد. موضوعی که چندان از آن رضایت نداشت.«حجم صادرات دارویی ایران نامناسب است، برنامه‌ وزارت بهداشت برای صادرات آن است که رقم صادرات تا سه‌سال آینده به 500‌میلیون دلار و در 10‌سال آینده به 1500‌میلیون دلار برسد. این آمار و ارقام جاه‌طلبانه نیست. خود شرکت‌ها باید برای صادرات پیش‌قراول باشند. در حوزه‌ صادرات دارو تقریبا کاری نکرده‌ایم اما اکنون همه فرصت‌ها فراهم است. بازارهای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، آسیای مرکزی و بخشی از کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس بازارهای خوبی هستند. این در حالی است که رقم صادرات ما نسبت به توانمندی‌هایمان ناچیز است.» به اعتقاد وزیر بهداشت، صنعت داروسازی نیازمند نوسازی است.« دولت باید تسهیلات بپردازد و این کار را نیز می‌کند، هزینه و فایده بخش سلامت اکنون در دنیا بی‌رقیب است. اما متاسفانه روز به روز بار بیماری‌ها در کشور افزایش می‌یابد، جمعیت مسن‌تر می‌شوند. اما در مقابل در فایده سهم ما بسیار کم است. حیف است که از این فرصت استفاده نشود. امیدوارم در‌سال آینده کار اصلی ما صادرات باشد.»
وزیر بهداشت به حاشیه‌های زیاد حوزه دارو اشاره کرد.« ما خیلی هم تسلیم سر و صداها و هیاهوها نمی‌شویم، بخشی از این سر و صداها خیرخواهانه است و بخشی برای ضدیت با برنامه‌های دولت و کاهش دسترسی مردم به دارو انجام می‌شود. نباید زیر بار سر و صداها و هیاهوهای افرادی بود که در ضدیت با برنامه‌های دارویی گام برمی‌دارند.»
4‌هزار بیمار مبتلا به ام اس، داروی خارجی مصرف  می‌کنند
رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو هم در این مراسم حضور داشت. او گفت: «داروهایی که معرفی شدند، پیش از این یا در کشور نبودند یا تنها مشابه خارجی آنها وجود داشت.» براساس اعلام او، این داروها داروهایی هستند که برای اولین بار تولید شده‌اند. البته امروز داروهای مهم را معرفی کردیم. سالانه 30 فرآورده جدید که سابقه تولید و واردات نداشته‌اند، رونمایی می‌شوند. برخی از این داروها مربوط به بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن بوده و گرانقیمت هستند که البته تولید داخلی آنها با قیمتی بسیار ارزانتر بوده و کیفیت‌شان نیز تضمین شده است.
دیناروند، به داروی بیماران ام اس اشاره کرد و گفت: « بدترین استرس و تنش برای این بیماران دسترسی نداشتن به دارو است. در‌سال 92 حدود 24‌هزار و 500 نفر بیمار مبتلا به ام‌اس تحت دارودرمانی بودند و داروهای اصلی خود را دریافت کردند. این عدد در‌سال 93 با 5000 نفر افزایش به حدود 29‌هزار‌ نفر رسید. علت آن افزایش تعداد بیماران مبتلا به ام‌اس نیست بلکه علت آن تسهیل دسترسی به داروها است. وزارت بهداشت از بیماران حمایت کرده و کاهش فرانشیز پرداختی سهم بیماران را شاهد هستیم.» او ادامه داد: « تنها چهار‌هزار نفر از 29‌هزار نفری که امسال در حوزه بیماری ام‌اس تحت دارودرمانی قرار دارند، از داروهای خارجی استفاده می‌کنند. این درحالی است که این عدد در‌سال گذشته، 4800 نفر بود. به این ترتیب ‌هزار نفر از بیماران ام‌اس که از داروهای خارجی استفاده می‌کرده‌اند کاسته شد. همچنین بیماران ام‌اسی که داروهای ایرانی دریافت کردند، از حدود 19‌هزار نفر‌سال گذشته به حدود 25‌هزار نفر امسال افزایش یافته است. شبیه این امر را در بیماری‌های دیگر نیز شاهدیم.» او در ادامه از صدور پروانه ساخت چند داروی ضدسرطان هم خبر داد. «این داروها ‌سال آینده، می‌توانند بازار را پر و نیاز بیماران را تأمین کنند.»
با این‌که وزیر بهداشت از حجم صادرات دارویی ناراضی است اما دیناروند، امسال را ‌سال خوب برای حوزه دارو معرفی کرد، حتی به گفته او، بیشترین صادرات دارویی در‌سال جاری اتفاق افتاد. «امسال برای نخستین بار شاهد کاهش واردات دارو هستیم. این کاهش نیز بسیار جدی بود، در عین حال آسیبی به دسترسی مردم به دارو وارد نشد و کمبودهای دارویی نیز مدیریت شد.» او در ادامه از اصلاح قیمت داروهای زیان‌ده در 6 ماهه دوم امسال خبر داد.
گفته می‌شود در این مراسم، از دو داروی «دی متیل فومارات» با نام تجاری ایرانی «اسویرا» و داروی «گلاتیرامر» با نام تجاری ایرانی« اسویمر» برای بیماران ام اس و داروی «نیلوتینیب» برای افراد مبتلا به سرطان به‌طور رسمی رونمایی شد.
در ادامه این مراسم، محمد عبده‌زاده، مدیرعامل شرکت دارویی اسوه، هم با تأکید بر این‌که‌ سال آینده با تولید داروهای خوراکی در حوزه سرطان و MS میزان صرفه‌جویی ارزی به بیش از 400‌میلیون دلار می‌شود، ادامه داد: «عمده تلاش ما رفع نیاز بیماران خاص است تا پرداخت از جیب بالایی نداشته باشند به‌طوری که داروهای بیماران خاص که در‌سال 93 تولید شده 240‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی کرده است.»
 در حاشیه این مراسم هم مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از ورود ۲۰قلم داروی جدید تولید داخل به بازار دارویی کشور خبر داد. مهدی پیرصالحی به مهر گفت: « این داروهای جدید در دوزهای مختلف و برای اولین بار وارد بازار دارویی کشور می‌شوند. حدود ۵ تا ۶ قلم از این داروها مربوط به بیماران مبتلا به سرطان است.»

 


تعداد بازدید :  112