شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
منع دریافت چک‌های بالای 10‌میلیون تومان یک بانک
بانک «آ» برای منضبط شدن بازهم محدود شد

شهروند| بحث برخورد قانونی با بانک‌ها و موسسات غیرمجاز بانکی به مرحله حساسی رسید و از روز گذشته و به فاصله اندکی از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها (مبنی بر عدم‌پذیرش چک‌های بیش از 100‌میلیون تومان سه بانک) دستور برای رد چک‌های با مبلغ بالاتر از 10‌میلیون تومان یکی از آن سه بانک صادر شد. تشدید سختگیری‌های نظارتی بانک مرکزی با این هدف انجام می‌شود که بانک‌ها در قالب نظم مورد هدف بانک مرکزی کار کنند و فعالیت آنها با چارچوب و مقررات تعیین‌شده منطبق باشد. حالا پس از ابلاغیه 9بهمن برای این 3 بانک و موسسه، تنها به فاصله 16روز یک اتفاق دیگر هم رخ داد. 12روز پس از اجرای این محدودیت برای چک‌های بالای 100‌میلیون این‌بار فقط چک‌های تا 10میلیون تومان یک بانک را قابل پرداخت دانسته است تا قدرت مانور این بانک در چک کمتر از قبل شود. براساس گزارش‌های میدانی از صبح دیروز تا حدود ساعت 12 شبکه شتاب بانک «آ» قطع بوده و بررسی شعبه آریا شهر این بانک نشان می‌داد که وضع نسبتا آرام است.
خبرنگار «شهروند» گزارش می‌دهد که عده‌ای از مردم با شنیدن این خبر نگران شده و به شعب این بانک مراجعه کرده‌اند و حتی درخواست جابه‌جایی پول خود را داشته‌اند که در این بانک با کارت‌به‌کارت کردن از داخل بانک (تا سقف 15‌میلیون تومان) این انتقال‌ها انجام شده است.
نگرانی ایجاد شده مردم و صاحبان حساب در این بانک در پی عدم‌تمکین این بانک به ضوابط قانونی بانک مرکزی رخ می‌دهد ، با وجودی است که بانک مرکزی از مدت‌ها پیش به مردم هشدار داده بود که در بانک‌های غیرمجاز حساب نداشته باشند و مراقب اموال خود باشند.
طبق دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها موظف شدند که از 9بهمن‌ماه ‌سال‌جاری تا اطلاع‌ثانوی از پذیرفتن چک‌های با ارزش بیش از 100‌میلیون تومان اعم از چک عادی، رمزدار و بین بانکی دو بانک تحت نظارت و یک بانک بدون مجوز بانک مرکزی جهت واگذاری در سامانه چکاوک یا تحویل به اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.
در عین‌ حال تأکید شده بود که در صورت تخطی بانک‌ها از این دستور ضمن این‌که بانک مرکزی هیچ ضمانتی در مقابل عواقب آن ندارد، در صورت مشاهده از طریق سامانه چکاوک و پایش گزارش‌های دریافتی از اتاق پایاپای اسناد بانکی نسبت به برخورد انضباطی نیز اقدام می‌کند.
این دستور که از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در سامانه چکاوک (سامانه مبادلات الکترونیکی چک) خطاب به بانک‌ها صادر شده حاوی این موضوع است که باید شعب بانک‌ها از دریافت و واگذاری چک‌های عادی و رمزدار با مبلغ بالای 100‌میلیون ریال (10‌میلیون تومان) برای بانک... در سامانه چکاوک و مبادلات اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.

 

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
عملکرد بانک مرکزی هم مثل عملکرد شهرداری شده. اول بانک تاسیس میشه- فعالیت میکنه- رشد پیدا میکنه- بعد بانک مرکزی از خواب بیدار میشه و میگه این بانک مجوز نداره. مثل خانه هائی که ساخته میشوند- حتی حریم رودخانه را هم بی خیال می شوند و بعد از چند سال بکدفعه شهرداری از خواب چندین ساله بیدار میشه و میگه خلاف ساخته شده. ایکاش قوانین بانک مرکزی و شهرداری همراه با مسئولین آنها کلا عوض میشد. البته جهت اطلاع مسئولین مبارزه با فساد ادرای در این ادارات سراسر فساد.

تعداد بازدید :  146