شماره ۲۹۵۸ | ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
دروازه‌بان تیم‌ملی نوجوانان ایران در گفت‌وگو با «شهروند»
سرافراز از جام جهانی بیرون آمدیم
بعد از گل دوم برزیل مشتاق بودیم نتیجه را عوض کنیم که خداروشکر این اتفاق افتاد

  [ شهروند ]   آرشا شکوری، دروازه‌بان تیم‌ملی نوجوانان ایران، که در جام‌جهانی نوجوانان، سنگربان تیم حسین عبدی بود، درمورد شرایط خودش و ملی‌پوشان صحبت‌های مختلفی را به میان آورد و گفت: «این دوره، جزو بهترین دوره‌ها در رده پایه بود و با این شرایط، ما توانستیم فوتبال ایران را در رده‌های پایه معرفی کنیم و عملکرد تیم‌ملی و بازیکنان در این جام‌جهانی قابل قبول بود.»

تیم‌ملی فوتبال نوجوانان ایران یکی از سوژه‌های مهم این روزهای ورزش کشورمان بود، شاگردان حسین عبدی در رقابت‌های جام‌جهانی دست به کارهای بزرگی زدند و تیم‌ملی برزیل را در حالی که 2 بر صفر عقب بود، 3 بر 2 شکست دادند و حتی می‌توانستند مقابل انگلیس هم مساوی بگیرند. آنها موفق شدند به مرحله حذفی مسابقات صعود کنند و اگر شانس با این تیم یار بود،‌ می‌توانست مقابل مراکش هم به پیروزی برسد و در ضربات پنالتی پیروز از زمین خارج شود. باوجود این اتفاقات، تیم‌ملی نوجوانان سرافراز از جام‌جهانی بیرون آمد و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت.
آرشا شکوری، دروازه‌بان تیم‌ملی نوجوانان در جام‌جهانی بود. او یکی از چهره‌هایی است که توانست عملکرد خوبی از خود برجای بگذارد و اگر اتفاقات فوتبالی در برخی از لحظه‌های این رقابت‌ها نبود، شاید خودش و تیمش در رده‌های بالاتری در جام‌جهانی حضور پیدا می‌کردند.
شکوری در گفت‌وگویی که با ما داشت درباره شرایط تیم‌ملی نوجوانان در جام‌جهانی صحبت‌های مختلفی به میان آورد و از اتفاقات و حواشی پس از بازی بزرگ مقابل برزیل و انگیزه بالای ملی‌پوشان پس از کام‌بک مقابل این تیم بزرگ سخن گفت.

گفت‌وگوی «شهروند» را با آرشا شکوری می‌خوانید:
آرشا ابتدا درخصوص شرایط تیم‌ملی نوجوانان پیش از اعزام به جام‌جهانی صحبت کن و وضعیت برای تو و تیم‌ملی به چه شکل پیش رفت؟
من قبل از مسابقات در اختیار باشگاه هوادار بودم و خدا را شکر فرصتی پیش آمد تا بتوانیم با جو مسابقات بیشتر آشنا شویم تا کارمان برای بازی اول راحت‌تر شود و این کار انجام شد و برای ما خیلی تاثیرگذار بود.
سراغ بازی اول و تقابل ایران و برزیل برویم. تیم‌ملی در ابتدا 2 گل از برزیل دریافت کرد، اما با یک کام‌بک همه چیز به نفع تیم‌ملی تمام شد و بازی 3 بر 2 به نفع ایران به پایان رسید. آن بازی برای تو و تیم‌ملی چطور گذشت؟
آن بازی جزو دراماتیک‌ترین بازی‌های تاریخ تیم‌ملی ایران شد. مردم شاید تا قبل آن بازی نمی‌دانستند تیم‌ملی نوجوانانی وجود دارد که در جام‌جهانی بازی می‌کند. در بین نیمه شرایط برای ما سخت شده و اولین باری بود که در چنین جوی مقابل برزیل قرار گرفته بودیم و تنها کاری که انجام دادیم این بود که خود را در بازی نگه داریم و تلاش کردیم که نتیجه‌ مطلوب را رقم بزنیم.
خودت فکرش را می‌کردی که تیم‌ملی بتواند مقابل برزیل به بازی برگردد؟
وقتی ما گل اول را زدیم، جو تیم برگشت و بازیکنان جان تازه گرفتند. پس از گل دوم، همه تلاش کردیم که نتیجه پیروزی را رقم بزنیم. ما بعد از گل دومی که برزیل زد، مشتاق بودیم به بازی برگردیم و نتیجه را عوض کنیم که خدا را شکر این اتفاق هم افتاد.
حس‌وحال خودت و بازیکنان تیم‌ملی پس از این بازی چطور بود؟
آن بازی برای همه ما یکی از قشنگ‌ترین لحظه‌های زندگی‌مان بود و همین اتفاق و حس خوب بود که ما را در ادامه کار توانست یاری دهد.
*در بازی تیم‌ملی مقابل انگلیس، بازیکنان تا دقایق پایانی مقابل حریف با نتیجه تساوی پیش رفته بودند، اما یک لحظه باعث شد تا تیم انگلیس گل پیروزی‌بخش بازی را بزند.
 بازی سنگینی را جلوی برزیل داشتیم، خستگی در تن بازیکنان بود و بارش باران فشار را دوبرابر کرد. ما به این شرایط آب‌وهوایی عادت نداشتیم، اما حریف به این شرایط بیشتر عادت داشت. در ادامه کار برای ما سخت شد و نتوانستیم نتیجه را حفظ کنیم.
آیا سر گل دومی که انگلیس به ثمر رساند، مقصر بودی؟
کسانی که فوتبالی‌ هستند می‌دانند در آن شرایط جوی، یک اتفاق رقم خورد و طی یک خوش‌شانسی، انگلیس موفق شد گل دوم را بزند. اگر آن توپ 10 بار دیگر هم در آن شرایط زده می‌شد،‌ به گل تبدیل نمی‌شد، اما این اتفاق درنهایت رقم خورد و بازی به نفع انگلیس تمام شد.
درخصوص بازی تیم مقابل مراکش صحبت کن. ملی‌پوشان مقابل حریف خود تا دقایق پایانی پیروز میدان بودند، اما بازی با نتیجه مساوی تمام شد. چه شد که لحظه‌‌های آخر تیم‌ملی نتوانست از گل پیروزی‌بخش خود دفاع کند؟
اگر بازی ما با انگلیس، با نتیجه مساوی تمام می‌شد، بازیکنان بیشتری می‌توانستند استراحت کنند. اکثریت بازیکنان 3 بازی پشت‌سر هم داشتند و فشار زیادی روی آنها بود. تیم مراکش هم خواست بیشتر دفاع کند تا ما خسته شویم و به هدف خود رسید، از دقیقه 70 به بعد، فشار سنگینی روی ما گذاشت و بازیکنان از نظر ذهنی به هم ریخته بودند، دوست داشتیم بازی زودتر تمام شود و فکر می‌کنم در دقایق پایانی تمرکز لازم را نداشتیم.
این به هم خوردگی، در ضربات پنالتی هم تاثیرگذار بود؟
پنالتی زدن در جام‌جهانی و در آن رده سنی سخت است. ما آخر همه تمرینات پنالتی می‌زدیم، اما آنها، ما را به‌خوبی آنالیز کرده بودند و در ضربات پنالتی موفق عمل کردند.
وضعیت خودت در ضربات پنالتی چطور بود؟ آیا تمرکز لازم را داشتی یا شرایط روی تو هم اثرگذار بود؟
ما یک تیم هستیم و هر اتفاقی که رخ می‌دهد، روی همه بازیکنان تاثیر می‌گذارد. وقتی پنالتی دوم و سوم ما خراب شد، روی من هم تاثیر منفی‌ای داشت.
عملکرد کلی تیم‌ملی نوجوانان را در جام‌جهانی چطور می‌بینی؟
این دوره، جزو بهترین دوره‌ها در رده پایه بود و با این شرایط، ما توانستیم فوتبال ایران را در رده‌های پایه معرفی کنیم و عملکرد تیم‌ملی و بازیکنان در این جام‌جهانی قابل قبول بود.


تعداد بازدید :  173