شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
مشاور معصومه ابتکار: وزیر بهداشت متخصص چشم است یا ریزگرد، هرجا دوربین باشد حسن‌هاشمی هم آنجاست
حاشیه‌های یک سفر به شهرهای غرق در خاک خوزستان
پاسخ سخنگوی وزارت بهداشت به مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست: حسن‌ هاشمی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهوری به اهواز رفت

شهروند| خوزستان همچنان غرق در خاک است. غلظت گردوغبار در شهرهای مختلف آن در روزهای گذشته همواره چندین برابر حد مجاز بوده، آسمانش هیچ رد و نشانی از رنگ آبی ندارد و زندگی مردمانش هم با گرد و غبار گره خورده. در روزهای گذشته بسیاری از مسئولان از راه دور، یعنی صدها کیلومتر دور‌تر از آسمان خاک گرفته خوزستان، قول همراهی و حل بحران به مردم خوزستان دادند و خود را با آنها همراه اعلام کردند. پیام‌های از راه دور مسئولان حاشیه‌ای با خود همراه نکرد، اما یک سفر ماجراساز شد، سفری که خبرگزاری فارس، راوی آن شده و واکنش‌های آن را منتشر کرد؛ سفر وزیر بهداشت به خوزستان.
در نخستین واکنش، اسماعیل کهرم مشاور سازمان حفاظت محیط زیست، سفر حسن‌هاشمی وزیر بهداشت به خوزستان را زیر سوال برد. او با بیان این‌که بنده علت عدم حضور «ابتکار» را در خوزستان نمی‌دانم، ادامه داده بود: «سوال اینجاست که آیا نتیجه حضور وزیر بهداشت به خوزستان غیر از شوی رسانه‌ای چیز دیگری بود؟ «هاشمی» متخصص چشم است بر همین اساس دلیلی ندارد که وی به عراق برای رفع معضل ریزگردها سفر کند. باید ابتکار و جمعی از کارشناسان به این سفر بروند.»  اظهارات عجیب مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره سفر وزیر بهداشت به خوزستان، آن هم در شرایطی که هوای خاک گرفته خوزستان، به تهدیدی جدی برای سلامت مردم این استان تبدیل شده است، با پاسخ وزارت بهداشتی‌ها همراه شد. سخنگوی این وزارتخانه، حسن‌ هاشمی را نماینده رئیس‌جمهوری معرفی کرد که با دستور حسن روحانی مسافر اهواز شده است.  به گفته عباس زارع‌نژاد: «وزیر بهداشت به دستور رئیس‌جمهوری به‌عنوان نماینده روحانی به اهواز سفر کرد، ضمن این‌که مسئولیت تأمین سلامت مردم در مقابل ریزگردها به عهده وزیر بهداشت است.» او هم به فارس، گفت: «یکی از دلایل سفر وزیر بهداشت برای بازدید از مراکز درمانی و ارایه سرویس خدمات درمانی به مراجعان بوده است. وزیر بهداشت می‌خواست از نزدیک نحوه کیفیت ارایه خدمات را ببیند. مسأله ریزگردها سلامت مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و وزیر بهداشت از این منظر مسئولیت مستقیم دارد از طرفی در دستور مستقیم رئیس‌جمهوری که ایشان را به‌عنوان نماینده خود و هیأت دولت به خوزستان فرستاد موجب شد تا او سفری به این استان داشته باشند.»
بهبود وضع محیط‌زیست
هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد
حواشی که دیروز با سفر وزیر بهداشت به اهواز همراه شد، در شرایطی بود که معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست سه‌شنبه هفته جاری قرار است، به اهواز سفر کند و پیگیر ماجرای گردوغبارهایی باشد که آرامش را از هوای خوزستانی‌ها گرفته است. همچنین در کنار انتقاداتی که مشاورش به این سفر گرفت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، از این سفر تقدیر کرد و در مراسم امضای تفاهمنامه میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت بهداشت، عزم عمومی دولت را مقابله علمی و پایدار با پدیده گرد و غبار در کشور به‌ویژه خوزستان دانست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، ابتکار در این مراسم گفت: «دو دستگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حیث تکالیف هم‌راستا هستند و از این‌رو می‌توانند با همکاری موثر و مستمر با یکدیگر، به نتایج بسیار خوبی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی جامعه دست یابند.»  معاون رئیس‌جمهوری با بیان این‌که آلودگی‌های محیط‌زیستی بخش مهمی از هزینه‌های درمانی را تشکیل می‌دهد، ادامه داد:  «بهبود شرایط عمومی محیط‌زیست منجر به کاهش هزینه‌های درمانی خواهد شد.»
آلودگی هوا، منشأ ابتلا به آسم و آلرژی
او یادآور شد: «منشأ ‌درصد قابل توجهی از ابتلای خردسالان و بزرگسالان به آسم و آلرژی، آلودگی هواست و حتی آلودگی هوا، آثار بلند مدت بسیار جدی بر بهداشت و سلامت عمومی جامعه دارد و از این رو حل این معضل، اثرات مثبتی بر بهداشت و سلامت جامعه خواهد داشت.» ابتکار با ابراز تأسف از تغییرات اقلیمی شدید در کشور و اثرات منفی آن، گفت: «شرایط کم آبی و خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم در ایران منجر به تغییر الگوی بهداشتی شده است.» معاون رئیس‌جمهوری کمبود آب سالم و تشدید پدیده گرد و غبار را ازجمله مهمترین تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی شدید در کشور دانست که نیاز به برنامه‌ریزی خاص و آگاه‌سازی مردم از راه‌های کاهش اثرات این تهدیدها دارد.
مأموریت‌های وزارت بهداشت و محیط‌زیست از هم جدا نیست
در این مراسم، حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با بیان این‌که ماموریت‌های وزارت بهداشت و محیط‌زیست از هم جدا نیست و در یک راستا است، گفت:  از این‌رو هر چه سازمان حفاظت محیط‌زیست مقتدرتر باشد و امکان اجرای ماموریت‌ها و وظایف قانونی این سازمان بیشتر باشد، کمک بیشتر و موثرتری به سلامت مردم خواهد شد و در نتیجه مشکلات ما در حوزه درمان کاهش پیدا خواهد کرد. هاشمی با تأکید بر این نکته که با توجه به شرایط مختلف اقلیمی و مدیریتی، انجام ماموریت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ساده نیست و ایجاد‌کننده بسیاری از محدودیت‌هاست که طبیعتا دستگاه‌های اجرایی این محدودیت‌ها را بر نمی‌تابند، ادامه داد:  «در حوزه بهداشت هم مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد که امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه بتوانیم به رفع این موانع کمک کنیم.»
وزیر بهداشت: ریزگردها را سیاسی نکنید
دیروز وزیر بهداشت، سخنگوی بحران ریزگردها شده بود، او در حاشیه مراسم معرفی داروهای جدید صنایع دارویی کشور، با اشاره به این‌که منشأ اغلب ریزگردهای خوزستان خارجی است، گفت: «22 استان در این زمینه در رنج هستند و دولت در رفع این مشکل مصمم است.» هاشمی به جلسات برگزار شده در خوزستان جهت بررسی مشکل ریزگردها اشاره کرد و ادامه داد: «منشأ ریزگردها اکثرا مربوط به خارج از مرزهاست. کویت، امارات، مصر و لبنان نیز که با این پدیده درگیر شدند، اظهرامن‌الشمس شد. در مرز حضور پیدا کردیم و به‌طور کامل مشخص بود که منشأ ریزگردها از آن سوی مرز است. البته این موضوع به معنی تأیید این‌که در داخل نیز کانون‌هایی در این زمینه وجود ندارد، نیست. باید با پوشش‌های گیاهی و تجدیدنظر در طرح‌هایی که پیش از این اجرا شده، شن‌های روان تثبیت شوند.»  او یادآور شد: «باید از تصمیم‌های احساسی که منجر به هدر دادن منابع می‌شود پرهیز کرد. باید در این حوزه تصمیمات علمی اجرایی و منطقی گرفته شود و از شایعه‌پراکنی، فرافکنی و سیاسی کردن این موضوع پیشگیری شود چراکه بی‌تردید مردم در ماه‌ها و سال‌های آینده واقعیت‌ها را به صورت ملموس‌تری لمس خواهند کرد.»

 


تعداد بازدید :  112