شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
از ساخت سالن‌های تخصصی تا تشکر از هنرمندان تجسمی
باز شدن پای سرمایه‌گذاران به سالن‌های موسیقی

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد معتقد است در حال حاضر دولت امکان ساخت سالن‌های تخصصی برای اجرای موسیقی پاپ را ندارد و او در تلاش است تا شرایطی برای سرمایه‌گذاران‌ و ورود بخش خصوصی به این عرصه فراهم کند تا آنها بتوانند با اطمینان خاطر سرمایه‌شان را وارد این کار کنند.
او به مهر می‌گوید: «در بعضی از شهرها اتفاقات خوبی در زمینه ساخت سالن در حال رخ دادن است و ما امیدواریم که در تهران هم شاهد ادامه این فعالیت‌ها باشیم و حتی سالنی مثل برج میلاد بتواند بیشتر فعال شود، در این حوزه در نمایشگاه بین‌المللی هم سالن‌های دیگری در حال آماده‌سازی هستند، چون بیشترین مشکل ما در این سالن‌ها نیاز به امکانات آکوستیک و صدای مناسب است.» به گفته مرادخانی معاونت هنری در فکر تهیه‌ سالن هست؛ اما نباید از دولت انتظار داشت که این ظرفیت جدید را خودش ایجاد کند: «سالن‌سازی باید توسط افراد دیگری صورت بگیرد، البته در حوزه‌های دیگری مثل شکل‌گیری گالری‌ها و فعالیت‌های فرهنگی فاخر اتفاقاتی رخ می‌دهد و امیدوارم برای ساخت سالن‌های اختصاصی برای کنسرت هم سرمایه‌گذارانی پیدا شوند و کار کنند.» او اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاران باید اطمینان داشته باشند سرمایه‌‌ای که در این بخش می‌گذارند، بازگشت خواهد داشت: «در این صورت سرمایه‌گذاران راغب می‌شوند که در این حوزه فعالیت کنند و ما در حوزه دولت باید این امکان را برای شان فراهم کنیم.» معاونت هنری ارشاد گریزی هم به ساخت سالن‌های تئاتر می‌زند و توضیح می‌دهد: «سالن‌های تئاتر کوچک هستند اما سالن‌های کنسرت بزرگ ترند و این نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است که ما در این زمینه برنامه‌هایی را داریم که بیشتر در مرحله بحث و گفت‌وگو و مشاهدات میدانی قرار دارد.» حضور چهره‌های بزرگ موسیقی جهان برای اجرای کنسرت در ایران هم سوال دیگری است که مطرح می‌شود و مرادخانی در جوابش می‌گوید: «حضور این بزرگان در تبادلات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی پیگیری می‌شود و ما امیدواریم که در طول ‌سال بتوانیم برنامه‌های خود را ادامه دهیم. همچنان که می‌دانید امسال گروه‌های خوبی از آمریکا و کشورهای اروپایی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌اند.» او تأکید می‌کند که ابتدا مناسبات حضور چهره‌های بزرگ موسیقی جهان در ایران بررسی می‌شود و بعد با قاطعیت اعلام خواهند کرد. چون پیش از این چند بار شایعه حضور برخی چهره‌های جهانی موسیقی همچون یانی، سامی یوسف و... در ایران مطرح شده بود که به سرانجام نرسید. مرادخانی می‌افزاید: «امیدواریم بتوانیم علاوه بر گروه‌های مختلف در بخش بین‌الملل جشنواره فجر، حضور مجموعه‌های بین‌المللی در حوزه ایران فرهنگی و ملل مسلمان را شاهد باشیم، به گونه‌ای که اگر جشنواره‌ای در ایران برگزار می‌شود، این گروه‌ها در ایران حاضر شوند یا ایران در جشنواره‌های این گروه‌ها شرکت کند.»
وظیفه مسئولان
 هموارسازی راه هنرمندان است
همچنین معاون امور هنری وزارت ارشاد پیامی را برای هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ارسال کرد، در بخشی از این پیام آمده است: «فرهنگ و هنر نیازمند بستر و زمینه مساعد است تا هنرمندان و فعالان عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری با انگیزه و فراغت کافی بر تولید آثار و اجرای برنامه‌های هنری متمرکز شوند. فراهم آوردن مقدمات و شرایط لازم، وظیفه مدیران هنری است تا با تعیین سیاست‌های کلی و حمایت‌های قانونی، مسیر فعالیت را برای هنرمندان مهیا سازند. این رویکرد به‌ویژه در حوزه هنرهای تجسمی، حضور و مشارکت فعال هنرمندان، انجمن‌ها و موسسات خصوصی را تقویت کرده است.» در بخش دیگری مرادخانی نوشته است: «هنرهای تجسمی همواره همراه با تحولات و جریان‌های اجتماعی بوده، از آن تأثیر گرفته و بر آن اثر گذارده و جشنواره دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در پیوند با هنرهای تجسمی از جلوه‌های هنری متناسب برخوردار بوده است. اینجانب از همکاری و حضور پرفروغ هنرمندان، انجمن‌ها و نهادهای هنری در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر قدردانی و از دست‌اندرکاران و همکاران دفتر هنرهای تجسمی در برگزاری این رویداد هنری تشکر می‌نمایم.» هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیش از یک‌هزار اثر در رشته‌های خوشنویسی، نگارگری، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک هنری، پوستر، کاریکاتور، عکاسی و تصویرگری ۱۴ بهمن‌ماه ساعت‌۱۸ در موسسه فرهنگی- هنری صبا آغاز شد. نمایشگاه بخش انقلاب و ایثار و شهادت نیز از برنامه‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است که با ۲۲ عکس انقلاب، ۳۰ نقاشی انقلاب و ۳۷ اثر نقاشی و تصویرگری با موضوع ایثار و شهادت در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شده است. نمایشگاه پیامبر مهربانی از برنامه‌های هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.


تعداد بازدید :  95