شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
به بهانه کشته شدن دو کارمند و یک داوطلب جمعیت هلال‌احمر سودان
سُرخ، مثل ماه؛ سُرخ، مثل خون

امیر‌هاتفی نیا| سومین کشور بزرگ، آفریقا است که در شمال این قاره قرار دارد؛ به ناپایداری و جنگ‌های داخلی معروف است و بر پایه شاخص گرسنگی جهانی در وضع هشدار‌دهنده‌ای به‌سر می‌برد. «سودان» کلمه‌ای است که می‌تواند به‌راحتی معادل گزاره‌های نوشته‌شده قرار بگیرد.   جمعیت صلیب‌سرخ سودان به‌عنوان یک جمعیت ملی، مطابق با منشور نهضت، دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های بشردوستانه را اجرا می‌کند. در کنار ارایه خدمات مدیریت سوانح غیرمترقبه و مراقبت‌های درمانی، این جمعیت اطلاعات مربوط به اصول بنیادین، حقوق حمایت‌کننده از نشان‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، حمایتی که این نشان‌ها تأمین می‌کنند و حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نیز ارایه می‌کند. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در سودان از ‌سال 1978 کار خود را آغاز کرده و در‌ سال 2003 فعالیتش را به منطقه دارفور نیز گسترش داده است. خارطوم در سال‌های گذشته کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ را به فعالیت خارج از وظیفه خود در سودان متهم و فعالیت آن را تعلیق کرده بود.‌ سال گذشته در پی آن‌که عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان خواستار یک تغییر در کشور شد، تعلیق فعالیت‌ صلیب‌سرخ صورت گرفت. حالا روزهای بسیاری از لغو این تعلیق می‌گذرد که خبر رسیده: «سه عضو صلیب‌سرخ سودان روز یکشنبه در حمله‌ای در منطقه جنگ‌زده نیل آبی محل نبرد جاری خارطوم با شورشیان کشته شدند.» گفتنی است سودان از‌ سال 2003 میلادی با شورشی در دارفور و شورشی جداگانه در ایالت‌های نیل آبی و کردفان جنوبی در پی جدایی سودان جنوبی در ‌سال 2011 میلادی، مواجه بوده است.
لطفا به قوانین بین‌المللی پایبند   باشید
  طبق بیانیه‌ای که «محمد آدم» مقام ارشد کمیسیون امور بشردوستانه در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داده، «حمله یادشده زمانی رخ می‌دهد که امدادگران صلیب‌سرخ پس از توزیع کمک‌های بشردوستانه در بین افراد نیازمند منطقه از شهر کورموک بازمی‌گشتند.» شهر کورموک در جنوب شرقی سودان با اتیوپی در ایالت نیل آبی هم‌مرز است. این مقام ارشد کمیسیون امور بشردوستانه در قسمتی از بیانیه خود آورده: «من از گروه‌های مسلح می‌خواهم به قوانین بین‌المللی حقوق بشر و اصل حفاظت از امدادگران اورژانس و توزیع‌کننده کمک‌های بشردوستانه پایبند باشند.» ارتش سودان تا به ‌حال اظهارنظری در این ‌باره نکرده و شورشیانی که در شمال سودان مستقر هستند، گفته‌اند که اطلاعی از این حادثه در اختیار ندارند.
واکنش دفتر امور بشردوستانه
 سازمان ملل متحد
  دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان روز دوشنبه حمله به امدادگران جمعیت هلال‌احمر این کشور در نیل آبی را که منجر به کشته شدن 3 نفر و زخمی‌شدن یک نفر از آنان شد، محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از خارطوم، «عدانا خان» معاون امور بشردوستانه سازمان ملل در سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد:  «این افراد جزء گروه ناظر بر توزیع کمک‌های غذایی در منطقه نیل آبی بودند.» این بیانیه از طرف‌های درگیر در سودان خواسته است از کارکنان فعال در امور بشردوستانه که وظیفه آنان توزیع مایحتاج ضروری میان نیازمندان است، محافظت کنند. «عدانا خان» گفته:  «حمله به خودروهای بشردوستانه که دارای علامت‌های مشخص هستند نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود و ادامه کمک‌رسانی را با تهدید جدی روبه‌رو خواهد کرد.»
ربودن 8 کارمند صلیب سرخ
  برای اولین‌بار نیست که سودان به محلی ناامن برای امدادگران صلیب‌سرخ تبدیل می‌شود؛ 26 اوت‌ سال گذشته میلادی، 8 کارمند کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در سودان توسط افراد مسلح ناشناس در مناطق مرکزی دارفور ربوده شدند. در روزهای بعد 6 نفر از آنان آزاد می‌شوند اما 2 راننده برای مدت بیشتری در اختیار افراد مسلح ناشناس می‌مانند. «رفیع‌الله قریشی» سخنگوی صلیب‌سرخ در سودان در این ‌باره گفته بود: «این گروه از ماموریتی برمی‌گشتند که برای ارائه کمک‌های اولیه، بازسازی پمپ‌های دستی و دیگر کمک‌ها به منطقه رفته بودند. آنها در حین برگشت ربوده شدند. پس از تماس با مقام‌های بلندپایه سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و مسئولان قبایلی که در منطقه نفوذ دارند، کارمندان رها شدند.»
اظهار تاثر نهضت  بین‌المللی صلیب‌سرخ
 و هلال‌احمر
  نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با اطلاع از خبر مرگ 2 کارمند و یک داوطلب جمعیت هلال‌احمر سودان عمیقاً احساس تأسف کرده است. در بیانیه این نهضت آمده است:  «داوطلبان و کارکنان جمعیت هلال‌احمر سودان هر روز جان خود را به خطر می‌اندازند تا در سراسر سودان و حتی در دورافتاده‌ترین مناطق این کشور به مردم کمک‌رسانی کنند. اهمیت کاری که آنها انجام می‌دهند به‌حدی است که بودن یا نبودنش در بیشتر موارد به معنای زندگی یا مرگ است.» در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم:  «جمعیت هلال‌احمر سودان، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به تمامی طرفین درگیری یادآوری می‌کنند که حقوق بین‌المللی بشردوستانه آنها را ملزم کرده است تا پرسنلی را که در کار بشردوستانه مشارکت می‌کنند محترم شمرده و از آنها حمایت کنند و تمامی تمهیدات لازم را برای تأمین امنیت آنها به‌کارگرفته و آزادی عملشان را تضمین کنند.»
پیام جمعیت  هلال‌احمر ایران
 به هلال‌احمر سودان
  «محمد شهاب‌الدین محمدی عراقی» معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر با ارسال پیامی به دبیرکل جمعیت هلال‌احمر سودان حمله به 3 تن از داوطلبان و کارکنان جمعیت هلال‌احمر سودان را محکوم کرده و فوت آنها را تسلیت گفته است. عراقی با محکوم کردن حمله گرو‌ه‌های مسلح به ۳ تن از نیروهای هلال‌احمر سودان در پیامی خطاب به «عثمان غفار عبدالله»، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر سودان آورده است: «مایلم از طرف خود و جمعیت هلال‌احمر ایران، مراتب تأسف و احساس همدردی خود را درباره مرگ یک داوطلب و 2 تن از کارکنان جمعیت هلال‌احمر سودان که در حال انجام وظیفه در مسیر خود به سمت دمازین در ایالت نیل آبی توسط گروه‌های مسلح مورد حمله قرار گرفتند را صمیمانه تسلیت عرض نمایم. ضمن محکوم کردن این قبیل اقدامات غیرانسانی، اعلام می‌دارم ما همواره در کنار شما و داوطلبانی که زندگی خود را وقف حمایت از نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر می‌نمایند، ایستاده‌ایم.»


تعداد بازدید :  83