شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
کودکان امروز، فرهنگ گذشته را بیاموزیم

سودابه سالم کارشناس موسیقی کودک

هر انسان ویژگی خاص خود را دارد و رفتار و اعمالش مختص خود اوست به همین دلیل نمی‌توانید در این دنیا، دو نفر را پیدا کنید که تمام رفتار و عقایدشان شبیه به هم باشد! اما تنها موضوعی که شاید تمام انسان‌های کره‌زمین درباره آن نظر همسو داشته باشند یا در قبال آن یک رویه واحد اتخاذ کنند، توجه به تربیت و آموزش کودکان است. بچه‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل زندگی والدین محسوب می‌شوند. از سویی کودکان امروز، آینده‌سازان فردای کشور هستند و باید در تربیت و ترویج اخلاق درست میان آنها، توجه ویژه‌ای مبذول دارند. فرهنگی که در جامعه ما طی سال‌های اخیر جا افتاده، توجه پدر و مادران به تربیت کودکانشان است. کودکان امروز از شرایط ایده‌آلی برخوردار هستند و آموزش‌های لازم را نیز می‌بینند.
کودکان امروزه دیگر نمی‌توانند به راحتی در محافل عمومی و اجتماعی بازی کنند و ارتباط قوی با افراد غریبه بگیرند زیرا شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است و از طرف دیگر خیابان و کوچه، محلی مناسبی برای بازی بچه‌ها نیست. اما در این میان پدر و مادران برنامه‌های ویژه‌ای را برای تربیت و آموزش فرزندانشان تدارک می‌بینند. این آموزش‌ها برای کودکان غالبا به کلاس‌های آموزشی و سربسته محدود می‌شود، که بسیار تاثیرگذار است. کلاس‌های متعددی که این روزها در سطح شهر برگزار می‌شود در تعالیم رفتارهای کودکان تأثیر می‌گذارد. کلاس‌های موسیقی که این روزها ترتیب داده شده، مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها و کودکان قرار گرفته است زیرا موسیقی می‌تواند به بچه‌ها نکات مفیدی بیاموزد. در این کلاس‌ها کودکان یاد می‌گیرند چگونه معاشرت کنند. درباره موضوعات مختلف فکر کنند و رفتار مناسبی یاد بگیرند. کودکان امروز ما با کمی تأمل و قرار گرفتن در مسیر درستی که خانواده‌هایشان برایشان برمی‌گزینند، می‌توانند از آینده‌ای نیک برخوردار شوند و برای جامعه، فردی مفید و تاثیرگذار به حساب بیایند.
بحث درباره کودکان امروز در کشور ما یکی از مباحث مهم است و می‌بینیم که کارگاه آموزشی نیز در سراسر ایران برای بهبود تربیت کودکان اجرا می‌شود که خود این نیز برای آموزش و تربیت کودکان، تأثیر بسزایی دارد. من در این کارگاه‌ها، گاهی آموزش می‌دهم و برای کودکان مثال‌هایی را می‌زنم که موضوعات برایشان به‌گونه‌ای دیگر، تفهیم شود. برای مثال زورخانه را ببینید. زورخانه یا همان خانه پهلوانی، یکی از آن محافلی است که می‌شود ادب، احترام و موازین درست زندگی را در آن دید و به بچه‌ها نیز آموخت. باید از تاریخ کشورمان و روابط نیک مردم  با یکدیگر برای کودکان صحبت کرد. کودکان همه چیز را با دقت نگاه می‌کنند و آنها را نیز در افکار و زندگی خود پیاده می‌کنند.


تعداد بازدید :  92