شماره ۵۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
محو کاخ عشرت‌آباد میان ساخت و ساز

اسکلت‌های فلزی اطراف کاخ عشرت آباد لحظه به لحظه بالاتر می‌روند. اکنون منظر بصری کلاه فرهنگی از سمت جنوب کاملا کور شده است. این در حالی است که بارها و بارها مسئولان میراث فرهنگی و شورای شهر عنوان کردند که با مالکان کنونی این اثر برای توقف این ساخت و سازها به توافق رسیده‌اند.
کاخ کلاه فرنگی عشرت‌آباد در تاریخ 23 فروردین 1346 با شماره ثبت 648 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد ساختمانی از دوره قاجار است که در خاور تهران، در میدان عشرت‌آباد (میدان سپاه)، پادگان عشرت‌آباد (پادگان ولیعصر) جای گرفته است.
 به گزارش chn، پیش تر پس از بازدید احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر و مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری از منطقه 6 تهران که این کلاه فرنگی هم در آن جای گرفته، قرار بود که با مسئولان سپاه برای صیانت از این کاخ وارد مذاکره شوند اما در حال حاضر روند ساخت‌وساز در تهران به ‌حدی سرعت گرفته که بسیاری از بناهای تاریخی آن در خطر هستند، نه‌تنها این کاخ در میدان سپاه بلکه حریم کاخ موزه قصر نیز با ساخت پاساژ تهدید شده است. کاخ عشرت آباد از کاخ‌های ییلاقی ناصرالدین‌شاه در بیرون از حصار تهران بود که پس از سرنگونی دودمان قاجار، کاخ و خانه‌های پیرامون آن در اختیار نهادهای نظامی قرار گرفت.  این کاخ همچون کاخ سلطنت‌آباد، قصر فیروزه و کاخ نیاوران که در مناطق پیرامونی تهران ساخته شده بودند بیشتر کاربری تشریفات و ییلاقی داشت.  این بنا در‌ سال 1346 در سیاهه آثار ملی ثبت شد اما به‌دلیل نظامی بودن محوطه امکان بازدید و نگهداری و بازسازی وجود نداشت. هم‌اکنون از همه خانه‌های کوچک، محوطه و کل مجموعه تنها کاخ اصلی بر جای مانده است. کاخی که ممکن است دیر یا زود به‌ دلیل عدم توجه مسئولان در میان ساخت‌وساز
محو شود.


تعداد بازدید :  125