شماره ۵۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

ثبت اختراع تلفن
139‌سال پیش، برابر با چهاردهم فوریه 1876 میلادی، اختراع تلفن به شکل رسمی از سوی الکساندر
گراهام بل، مخترع، مبتکر و دانشمند بریتانیایی به ثبت رسید. بل اختراعات زیادی داشته اما شهرت او بیشتر به خاطر اختراع تلفن است. از دیگر اختراعات معروف بل می‌توان به دستگاه فلزیاب اشاره کرد. الکساندر گراهام بل در آگوست‌ سال ۱۹۲۲ میلادی در باغ شخصی خود در بن‌بریا در استان نوا اسکوشیا در کانادا درگذشت. در این روز به احترام او ارتباط تلفنی روی شبکه وسیعی که دارای 17‌میلیون کاربر بود به مدت یک دقیقه قطع شد.

بمباران شهر درسدن
70‌سال پیش، برابر با چهاردهم فوریه 1945 میلادی، شهر «درسدن» آلمان مورد حمله 772 بمب‌افكن انگليسي و آمريكايي قرار گرفت. در این بمباران، شهر شديدا آسيب ديد و از نفوس آن جمعاً 45‌هزار تن كشته و 90‌هزار نفر ديگر مجروح شدند. در بمباران درسدن از بمب‌هاي آتش‌زا استفاده شده بود كه گرمايي معادل 600 درجه ايجاد و تيرهاي آهن ساختمان‌ها را ذوب كرده بود. مورخان، بمباران درسدن را غیرضروری و انجام آن را يک انتقام‌گيري از ملت آلمان به شمار آورده‌اند، زیرا آن روزها شکست آلمان قطعي و نيروهايش در حال عقب‌نشيني بودند.

ترور رفیق حریری
10‌سال پیش، برابر با چهاردهم فوریه 2005 میلادی، رفیق بهاءالدین حریری، سیاستمدار، نخست‌وزیر و بازرگان ثروتمند لبنانی، بر اثر انفجار بمب بر سر راه کاروان موتوری‌اش در بیروت به قتل رسید. حریری طی دو دوره بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ تا استعفایش در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۴، نخست‌وزیر لبنان بود. او رهبری 5 کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش بر عهده داشت. حریری نقشی کلیدی در بازسازی بیروت بعد از پایان جنگ‌های داخلی ایفا کرد. تحقیقات درخصوص ترور رفیق حریری همچنان ادامه دارد.


تعداد بازدید :  386