شماره ۵۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن
صفحه را ببند
تماشای نیمه پر لیوان در پدیده گردوخاک

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

این روزها پدیده گردوغبار تبدیل شده به یک معضل ملی. مردم بخشی از کشور و به‌ویژه مردم اهواز این روزها شاهد پدیده بسیار نامطلوب گردوغبار بودند و از قدیم گفته‌اند:
بنی آدم اعضای یک پیکرند... که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار... دگر عضوها را نماند قرار
این شد که برای ما هم قراری نماند. بعد دیدیم گمشده امروز مردم اهواز و دیگر شهرها و روستاهای گردوغبار و خاک گرفته غیر از هوای پاک، لبخند هم هست. یعنی وقتی ما که صدها کیلومتر دورتریم از محنت دیگران بی‌غم نیستیم خودشان حتما دل پر دردی دارند. بنابراین گفتیم حالا همین موضوع را به چالش طنز بکشیم بلکه لبخندی بر لبشان بنشیند. این شد که گفتیم نیمه پر لیوان موضوع آلودگی هوا بر اثر افزایش شصت برابری گردوخاک را با هم ببینیم:
قبلا در خبرها خواندیم که ایران اقدام به صادرات خاک کرده و همه برآشفته شدیم که صدور خاک وطن چه معنایی دارد و خیلی بد است. ما همه چیز را وارد می‌کنیم چطور خاک را صادر می‌کنیم؟ این شد که اين درخواست قبول شد و خاک هم بر اثر تلاش ویژه مسئولان از طریق مرزهای هوایی وارد کشور شد. چطور صادرات خاک خوب است وارداتش بد؟ آهان حالا راضی شدید دولت خاک صادر کند؟ دیدید صادرات خاک همچین هم به نفع کشورهای همسایه نیست؟
افزایش شدید گرد و خاک در کشور باعث کاهش آمار چشم چرانی می‌شود و اخلاقیات رشد چشمگیری می‌یابد .  
با وجود گردوخاک شدید در هوا و این‌که مردم همه جوره خودشان را می‌پوشانند و حتی به دهانشان ماسک می‌زنند به نظر می‌رسد حضور گشت ارشاد هم دیگر موضوعیت  ندارد.
از آن‌جا که گرد و خاک خودش به اندازه کافی بر کلیه امواج مغناطیسی و الکتریکی و... تأثیر می‌گذارد دیگر نیازی به ارسال پارازیت نیست و بدین‌ترتیب با خاموش کردن دستگاه‌های ارسال پارازیت هزینه‌های جاری کشور نیز کاهش می‌یابد. تنها عیب این موضوع این است که چون هیچ‌کس نمی‌دانست دستگاه‌های ارسال‌کننده پارازیت کجا مستقر شده و کی مسئول ارسالش است حالا هم کسی نمی‌داند کی باید آنها را خاموش کند!
با توجه به طرح خاموش‌سازی دستگاه‌های ارسال پارازیت میزان ابتلا به سرطان هم در کشور کاهش می‌یابد که این اثر مثبت نتیجه مستقیم افزایش گردوخاک در کشور است.
هر جای دنیا چنین پدیده‌ای رخ می‌داد الان کلی از آن پول در می‌آوردند. الان به‌عنوان تنها کشوری که خاک عالم را بر فضای بالای سرمان احساس می‌کنیم می‌توانیم با برگزاری تورهای خاک بر سری کلی ارز وارد کشور کنیم.
افزایش عدالت دیگر نکته مثبت این گردوخاک است. قبلا عده‌ای در این کشور کیف می‌کردند و عده‌ای یا خاک بر سرشان می‌شد یا چاره‌ای نداشتند اما نمی‌دانستند چه خاکی بر سرشان بریزند؟ خود بنده از آن دست شهروندانی بودم که نمی‌دانستم در مواجهه با این همه مشکل باید چه خاکی بر سر بریزم اما به یمن حضور شدید گردوخاک در کشور از بلاتکلیفی خارج شدم و می‌بینم که خاک به یک میزان بر سر شهروندان توزیع می‌شود که باعث افزایش عدالت اجتماعی می‌شود .
قبلا که بچه بودیم یکی از تفریحات ما در کوچه پس کوچه‌های شهر خاک بازی بود که بعدها بزرگترها کودکان را از این کار منع کردند اما حالا با وجود این پدیده دیگر بچه‌ها را نمی‌توان از خاک بازی منع کرد. خود این موضوع باعث حفظ فرهنگ فولکلور ما هم می‌شود. 


تعداد بازدید :  381