شماره ۲۹۴۱ | ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
تکذیب گزارش خبرآنلاین در گفت‌وگوی «شهروند» با معاون پرستاری وزارت بهداشت؛
3هزار پرستار مهاجری که 270نفر شدند!

روز گذشته خبر آنلاین با استناد به سخنان دبیرکل خانه پرستار، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و یک مطالعه پیمایشی که در تابستان ۱۴۰۱ از سوی رصدخانه مهاجرت صورت پذیرفته بود، در گزارشی، ادعاهایی را درخصوص نارضایتی پرستاران کشور از وضعیت اشتغال و معیشت خود و همچنین آمار سالانه مهاجرت 3هزار پرستار و عدم‌جذب نیروی جدید و مرگ بیماران از بی‌پرستاری مطرح کرده بود که به‌نظر هر خواننده‌ای شتابزده و غیرمنطقی جلوه می‌کرد. از همین روی در تماس با دکتر «عباس عبادی»، معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد صحت و سقم ادعاهای مطرح شده را بررسی کردیم.  دکتر عبادی با اشاره به جمعیت پرستاران کشور گفت: «ما بالغ بر 210هزار نفر گروه پرستاری داریم که در 1050 بیمارستان‌ کشور مشغول هستند.»

جذب سالانه 14هزار دانشجوی پرستاری
وی درخصوص سیاست‌های جذب پرستار در کشور گفت: «نسبت گروه پرستاری به تخت ما تقریبا چیزی کمتر از یک و سه‌دهم است که البته ما با استانداردهای کشور که تقریبا 1.8است فاصله داریم. برای جبران این فاصله چند اقدام در دولت سیزدهم نقطه‌گذاری و سیاستگذاری کرده‌ایم؛ گام اول افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان از طریق کنکور است. ما از سال 1400، سالانه تقریبا 20درصد به ظرفیت پذیرش از طریق کنکور اضافه کرده‌ایم. به‌طوری که در 1402بالغ بر 10هزار و 500نفر فقط دانشجوی پرستاری در سه مقطع پذیرش می‌کنیم با احتساب دانشجویان اتاق عمل و هوش‌بری این عدد به سالانه 14هزار نفر افزایش پیدا کرده است.»

جذب12هزار نفر از گروه پرستاری در مهر امسال
عبادی درخصوص جذب و استخدام پرستاران گفت: «ما سال 1398یک نوبت آزمون استخدامی داشتیم. سال 1399دو نوبت و سال 1401تبدیل وضعیت همکاران را براساس قانون ایثارگری داشتیم و مهرماه سال 1402آزمونی برگزار شد با ظرفیت 25هزار نفر که نزدیک به 12هزار نفر از این تعداد، همکاران گروه پرستاری بودند. بنابراین با دو سیاست افزایش تربیت دانشجو و افزایش جذب و استخدام دانشجو فاصله کمبود نسبی را داریم کم و کمتر می‌کنیم.»

اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از 15سال
معاون پرستاری وزارت بهداشت درخصوص وضعیت معیشتی پرستاران افزود: «در حوزه معیشت از 1401خوشبختانه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از 15سال در دولت سیزدهم عملیاتی و اجرایی شد. این هم تا حدودی می‌تواند وضعیت معیشت همکاران پرستار را اندکی بهبود ببخشد، البته ما مشکلاتی در روندهای اجرایی این قانون داریم که با بازخوردی که از همکاران در سراسر کشور می‌گیریم، نسخه‌های بعدی این دستورالعمل در حال ویرایش و اصلاح است. برخی اصلاحات هم انجام شده است ولی نیاز به زمان هست.»

 270 پرستار در سال 1401مهاجرت کرده‌اند
وی درخصوص ادعای مهاجرت سالانه 3‌هزار پرستار گفت: «آمار دقیق و متقنی در این خصوص وجود ندارد. بنابر ادعای همکاران‌مان در سازمان نظام پرستاری، ماهانه نزدیک به 100نفر از پرستاران ما برای دریافت رضایت‌نامه مراجعه می‌کنند که بنابر اذعان کارشناسان الزاما دریافت معرفی‌نامه یا دریافت رضایت‌نامه به منزله خروج از کشور نیست.» آماری که برخی از سازمان‌های رسمی کشور درخصوص مهاجرت همکاران پرستار در سال 1401داده‌اند، افرادی که با ویزای کار از گروه پرستاری، کشور را ترک کرده‌اند کمتر از 270نفر بوده‌اند.

شاهد ارتقای خدمات سلامت بوده‌ایم
عبادی در باره این ادعا که کمبود پرستار موجب مرگ هموطنان می‌شود، گفت: «چنین چیزی اصلا صحت ندارد.» معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: «اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در آینده بخش کیفیت را در نظام سلامت ارتقا
خواهد داد.»


تعداد بازدید :  225