شماره ۵۰۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن
صفحه را ببند
جشنواره موسیقی فجر کار خود را آغاز کرد
هیاهو برای پاپ

شهروند| جشنواره فیلم فجر با تمامِ جنجال‌ها و حاشیه‌هایش به اتمام رسید و از روز گذشته، - 24 بهمن‌ماه - جشنواره ِ موسیقی فجر به صورتِ رسمی کار خود را آغاز کرد. حالا هیاهوها تنها در سالنِ میلاد است، در بخشی که اهالیِ موسیقی پاپ به اجرایِ برنامه می‌پردازند؛ در این یک هفته‌ای که جشنواره موسیقی فجر درحال انجام است، سالن‌های دیگر، آنهایی که در بخشِ موسیقی سنتی و ملل و استعدادهای درخشان، فعالیت می‌کنند، خالی و دور از هر نوع هیجانی است. شاید به همین خاطر است که سی‌امین دوره از جشنواره موسیقی فجر هم با پاپی‌ها شروع شد. «فریدون آسرایی» در سانس اول و مازیار فلاحی در سانس دوم کنسرت‌های خود را دادند؛ خوانندگانی که چندی پیش آلبوم‌های جدید خود را منتشر کرده‌اند و برای اولین بار قطعاتی از این آلبوم‌ها را در تهران اجرا خواهند کرد. اختتامیه هم با همین بخش به اتمام خواهد رسید، با بخش پاپ. اگرچه امسال در این دوره از جشنواره قرار است از اردشیر کامکار (نوازنده کمانچه)، فخرالدین فخرالدینی (عکاس)، محمدعلی بهمنی (ترانه‌سرا) و مرجان قنبری‌مهر (نوازنده ویولن) تجلیل خواهد شد.
به هر روی، آسرایی و فلاحی، این روزها کنسرت‌های متعددی در شهرستان برگزار کردند و بعد از آن به تهران آمدند تا در قالبِ جشنواره موسیقی فجر به اجرایِ برنامه بپردازند و قطعاتی از آلبوم‌های جددیشان را اجرا کنند. «فریدون آسرایی» پس از سه‌سال آلبومِ «عشق یعنی» را منتشر کرده و یک هفته پس از انتشار آلبوم خود، کنسرتی را به همت موسسه «آوای هنر» در تهران برگزار و آثار عاشقانه‌اش را در آن اجرا کرد. او برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌رود و در همین خصوص می‌گوید: «نخستین سالی است که در جشنواره روی صحنه می‌رویم و خوشحالم که بعد از سال‌ها فعالیت، مسئولان فرهنگی به کار ما نیز توجه داشتند و به جشنواره دعوت شدیم تا بتوانیم در این رویداد موسیقایی کشورمان سهم داشته باشیم و برای مخاطبان جشنواره به اجرا بپردازیم. متاسفانه فرصت چندانی برای تمرین نداریم و دو هفته بعد از انتشار تازه‌ترین آلبومم باید برای اجرا در جشنواره آماده می‌شدیم. در هر صورت همه سعی‌مان را می‌کنیم که اجرای خاطره‌انگیزی را داشته باشیم.»
او در این اجرا قطعاتی مثل بوی سیب و کبوتر را که تابه‌حال اجرای صحنه‌ای نداشته‌اند، برای نخستین‌بار روی صحنه اجرا کرد. در این کنسرت فریدون 12 قطعه اجرا کرد که علاوه بر قطعات آلبوم جدیدش برخی از آثار قدیمی و خاطره‌انگیزش هم در آن شنیده می‌شود. در این کنسرت فیروز ویسانلو (گیتار آکوستیک)، بابک صفرنژاد (هارمونیکا)، هومن نامداری (ساکسیفون)، همایون مجد زاده (گیتار الکتریک)، احسان نی‌زن (ویولن)، بهنام کریمی (ویولن) و .... به‌عنوان نوازنده حضور دارند.
اما مازیار فلاحی هم در این برنامه به اجرایِ برنامه پرداخت. او به تازگی با انتشار آلبوم «ماه هفتم» را منتشر کرده که آلبومی عاشقانه است. مازیار فلاحی که قطعاتی از این آلبوم را پیش از این در کنسرت‌هایش در شهرستان‌ها اجرا کرده، «ماه هفتم» را در تهران و در اولین روز سی‌امین جشنواره موسیقی فجر اجرا کند. این خواننده در کنسرت خود علاوه بر ماه هفتم، قطعات مست نگاهت، عاشقونه، مترسک، دروغه، قلب یخی، تمام دنیا، گندم، قدم‌هاتو یکم آهسته بردار و طاقت غم را اجرا می‌کند که آهنگسازی آنها را خودش برعهده داشته است. در گروه مازیار فلاحی، نوید اسکندر نوازنده کیبورد، آشور مرادیان (درام)، میلاد جزیی (گیتار باس)، بابک ایمانی (ویولون)، ‌هادی جداری (ساکسیفون)، داوود جعفری (آکاردئون)، سیامک پناهی (پرکاشن) و ایمن خراسانی (گیتار الکتریک) هنرنمایی می‌کنند.
اما روز گذشته، سالن رودکی میزبان بخش استعدادهای درخشان خواهد بود. دونوازی ویولن و پیانو (وفا حمیدی)‌، تکنوازی پیانو (صدف الماسی) و تکنوازی ویولن (آوا شادمانی) بود و این سالن در ساعت 18 و30 میزبان تریو «بتهوون» به سرپرستی امیرمحمد کاظمی «هرمس» به سرپرستی مهسا قربانی شد. تالار رودکی در ساعت 21 و30 میزبان دوئت پیانو و کلارینت اتریش و ایتالیا شد که یکی از اجراهای بخش بین‌الملل محسوب می‌شود. همچنین نادر مشایخی ساعت 18 و 15 در تالار وحدت ارکستر شهر تهران را به صدا در‌آورد. مشابه این اجرا چندی پیش در خانه هنرمندان به رهبری همین هنرمند روی صحنه رفت. رسیتال پیانوی آلمان نیز ساعت 21 در تالار وحدت اجرا می‌شود.
تالار ایوان شمس در این شب میزبان دو گروه موسیقی بود. «سهند» به سرپرستی رشید وطن‌دوست، ساعت 18و15و «خنیا» به سرپرستی پری ملکی ساعت 21 روی صحنه رفت. بخش بانوان جشنواره موسیقی فجر، در نخستین شب، با اجرای گروه «سیمین سپهر» به سرپرستی سوسن سپهری برگزار ‌شد که ساعت 18 و 15 در فرهنگسرای نیاوران با مخاطبا‌ن دیدار می‌کند. فرهنگسرای ارسباران نیز که میزبان بخش «نسلی دیگر» جشنواره موسیقی فجر شده است‌، ساعت 20 با اجرای «چهارگان» به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر و «یاد» به سرپرستی محمدرضا ابراهیمی و مجتبی عسگری میزبان مخاطبان موسیقی ایرانی است. بخش رقابتی جشنواره نیز امسال در برج آزادی برگزار می‌شود. در ساعت 18 و15 و در بخش گروه‌نوازی کلاسیک ایرانی، گروه‌های «باران شیراز‌» به سرپرستی امیرحسین دادور‌ و «سایه‌سار» به سرپرستی حسین سلیمانی رقابت خواهند کرد. این درحالی است که در ساعت 21 همین سالن میزبان بخش رقابتی آواز جمعی است. گروه کر «مهر‌وطن» به سرپرستی مسعود نکویی و کر «آوای باران» به سرپرستی سارا جلایی آغازگر این بخش رقابتی خواهند بود.
در برج میلاد نیز گروه «چارتار» به اجرای برنامه پرداختند. اما این درحالی است که پس از پایانِ جشنواره، دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر از احتمال اضافه شدن یک گروه موسیقی آمریکایی به برنامه‌ها و اجرای آن در جشنواره موسیقی فجر خبر داد و گفت: «به احتمال زیاد میزبان یک گروه موسیقی آمریکایی خواهیم بود؛ این گروه «انیمیشن» نام دارد و یک آنسامبل کوچک است. «انیمیشن» گروه معتبری است و سبک موسیقی آن «جَز» است. «باب بلدن» سرپرست این گروه محسوب می‌شود و امیدوارم با هماهنگی‌های لازم این اتفاق بیفتد و بتوانیم میزبان این گروه باشیم.»


تعداد بازدید :  341