شماره ۲۹۲۰ | ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
«شهروند» به بهانه شهادت 16خبرنگار در جنگ غزه از خبرنگارانی که در جنگ‌ها کشته شده‌اند، گزارش می‌دهد
شلیک مستقیم به آگاهی

  [ شهروند ]  شهادت 16خبرنگار در جنگ غزه، گوشه‌ای از جنایت رژیم صهیونیستی است که در حمله به غزه در تاریخ برای همیشه ثبت شد. براساس آمار کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) ، از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه نزدیک به نیمی از روزنامه‌نگارانی که به شهادت رسیدند، در قامت عکاس و فیلمبردار سعی داشتند فاجعه انسانی در فلسطین را مستند کنند. البته براساس آخرین آمار کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ)، علاوه بر خبرنگاران شهید شده، بسیاری از افراد مفقود یا مجروح شده‌اند. اغلب خبرنگاران کشته‌شده این جنگ فلسطینی بودند که در جریان بمباران اسرائیل جان باختند. یک روزنامه‌نگار لبنانی نیز در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به لبنان به شهادت رسید. بیشتر خبرنگاران در غزه شهید شده‌اند. از جمله این خبرنگاران می‌توان به سعید الطویل، محمد صبح، هشام النواجحه، محمد الصالحی، عمر ابوشویش، اسعد شملخ، محمد جرغوم، ابراهیم لافی ،محمد بعلوشه  و نضال الوحیدی اشاره کرد.

رژیم صهیونیستی به نقض قوانین بین‌المللی پایان دهد
طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه، روزنامه‌نگاران، غیرنظامی به حساب می‌آیند، بنابراین نباید مستقیما در حملات هدف قرار بگیرند؛ نکته‌ای که رژیم صهیونیستی زیرپا گذاشته است. رژیم صهیونیستی دوباره فاجعه‌ انسانی دیگری را در فلسطین رقم زده و کشته‌شدن 16خبرنگار طی چند روز ابتدایی جنگ، واکنش‌های بین‌المللی را متوجه این رژیم غاصب کرده است. سردبیر رویترز از مقامات رژیم صهیونیستی خواست درباره مرگ خبرنگار این خبرگزاری تحقیق کند.
«الساندرا گالونی» بر این مسئله تاکید داشته که شاهدان عینی در صحنه گفتند این خبرنگار در حمله اسرائیل کشته شده است. طرفداران آزادی مطبوعات هم به رژیم صهیونیستی فشار می‌آورند تا به اقدامات نظامی که بر زندگی غیرنظامیان از جمله روزنامه‌نگاران تاثیر می‌گذارد، پایان دهد. در این‌خصوص «کریستوف دلور»، دبیرکل گزارشگران بدون‌مرز، در بیانیه‌ای اعلام کرده ما رسما از مقامات رژیم صهیونیستی می‌خواهیم به اقدامات نظامی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان از جمله روزنامه‌نگاران می‌شود، پایان دهد.

کشتن خبرنگار؛ جنایتی عمدی است
«یک‌بار دیگر نیرو‌های نظامی صهیونیست با هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران تلاش کردند رسانه‌ها را ساکت کنند، این‌بار با موشکی که به سمت تیم مشخص الجزیره و سایر خبرنگاران در جنوب لبنان شلیک شد.» «شریف منصور»، هماهنگ‌کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، هم گفته: «خبرنگاران برای پوشش این درگیری مهم فداکاری‌های بزرگی در سراسر منطقه انجام می‌دهند. برای جلوگیری از این تلفات مرگبار و سنگین، تدابیری برای اطمینان از ایمنی آنها باید از سوی همه طرف‌ها اتخاذ شود.»
شبکه الجزیره در بیانیه‌ای گزارش داد که هدف قرار دادن تیم الجزیره از سوی رژیم صهیونیستی بی‌توجهی آشکار به استاندارد‌های ایمنی بین‌المللی است که مطبوعات را به وضوح متمایز می‌کند، زیرا آنها یک خودرو پخش‌کننده الجزیره را با وجود حضور خدمه ما در کنار سایر رسانه‌های بین‌المللی در مکان مورد توافق، گلوله‌باران کردند و سوزاندند. خبرگزاری فرانسه هم اعلام کرد دو خبرنگار آنها در میان مجروحان هستند. البته انجمن سردبیران مطبوعات لبنان «هدف قرار دادن» خبرنگاران را محکوم و کشتن خبرنگار رویترز را «جنایت عمدی» توصیف کرد.

دولت‌ها به دیوان (لاهه) شکایت کنند
«جنایت جنگی علیه خبرنگاران نقض فاحش حقوق فرهنگی است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به ۳۴ وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی به این مسئله تاکید داشت و گفت: «فیلم اجساد تکه‌تکه‌شده خبرنگاران به دست اشغالگران صهیونیست، وجدان هر انسان فرهنگ‌پرور، آزادیخواه و انسان‌دوست را می‌آزارد و ما نمی‌توانیم در برابر آن، که مسئولیت اصلی ماست، فعال نباشیم یا ساکت بمانیم.» بنابر نظر «محمدمهدی اسماعیلی»، این قساوت‌ها در کنار بمباران دفاتر شبکه‌های خبری در غزه، «جنایت جنگی علیه خبرنگاران» است و نه فقط نقض فاحش حقوق فرهنگی مردم، بلکه «محدودیت سیستماتیکِ نظامی» علیه رسانه‌های جهانی به شمار می‌رود و باید از هر امکانی برای حفاظت از خبرنگاران و رسانه‌ها استفاده کنیم. «اسماعیلی» گفت: «بر این اساس پیشنهاد می‌شود همه ما از دولت‌های خود بخواهیم در اقدامی هماهنگ و جمعی علیه رژیم صهیونیستی به سبب زیر پا گذاردن حقوق رسانه‌ها و این جنایت علیه خبرنگاران، به دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) شکایت کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه پیش‌قدم خواهد بود.»

کشته‌شدن 1660 خبرنگار طی 2 دهه  
بر اساس داده‌های سازمان گزارشگران بدون مرز، در 20سال گذشته نزدیک 1660 خبرنگار به دلیل کارشان جان داده‌اند. بعد از عراق و سوریه، افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران معرفی شده است. سازمان گزارشگران بدون مرز «RSF» اعلام کرده: «در دو دهه اخیر 1657 خبرنگار در نتیجه قتل‌های مستقیم یا قتل‌های سفارشی، حملات  یا درگیری‌ها در مناطق جنگی جان باخته‌اند. به گفته این سازمان، 95درصد همه خبرنگاران کشته‌شده مرد بوده‌اند.» به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در سال 2019 حداقل 49خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند. به گزارش این سازمان، اغلب این خبرنگاران در حال پوشش جنگ و درگیری‌ها در یمن، سوریه و افغانستان کشته شده‌اند. طبق آمارها، از سال 2003 تا 2023 مجموع 300 کارمند رسانه‌ای در عراق کشته شده‌اند. در دو دهه گذشته 280 خبرنگار در سوریه کشته شده‌اند، بنابراین سوریه بعد از عراق در مقام دوم قرار دارد. به دنبال آن افغانستان، یمن، مناطق فلسطینی و سومالیا در لیست خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران قرار دارند. بر اساس داده‌های سازمان گزارشگران بدون مرز در دو دهه گذشته تعداد خبرنگارانی که در مناطق رسما آرام یا عاری از جنگ کشته شده‌اند، نسبت به خبرنگارانی که در جریان گزارش‌دهی از جنگ و منازعات جان باخته‌اند، بیشتر بوده است. به خصوص خبرنگاری تحقیقی در کشورهای مکزیک، برزیل و کلمبیا در مورد جنایات سازمان‌یافته و فساد به‌شدت خطرناک بوده است.

مقام اول صهیونیست در خبرنگارکُشی
شهادت سه خبرنگار در حال پوشش خبری انتفاضه در سال 1987 ثبت شد، یعنی با آغاز اول انتفاضه. اگرچه از زمان اشغال فلسطین در سال 1948 میلادی تاکنون 72 خبرنگار توسط نظامیان صهیونیست برخلاف همه موازین و منشور‌های بین‌المللی در ارتباط با کار رسانه‌ای در مناطق بحرانی کشته شده‌اند. روزنامه «لوموند» برای اثبات جنایت رژیم صهیونیستی درخصوص خبرتگاران به ادعای «آویگدور لیبرمن»، وزیر امور خارجه سابق این رژیم، اشاره داشته و از قول او نوشته: «ما ده‌ها مورد از شبه‌نظامیان حماس را دیده‌ایم که در لباس امدادگران یا روزنامه‌نگاران ظاهر شده‌اند. یک خبرنگار در حال نزدیک‌شدن به مرز و استفاده از پهپاد مورد توجه قرار گرفته است. در این گونه موارد، ما ریسک نمی‌کنیم.» جنایت این رژیم در ترور خبرنگاران دارای سابقه است. به عنوان مثال  معروف‌ترین آنها شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره، بود که در 11 می 2022 در منطقه «جنین» کشته شد. او قبل از شهادت در مصاحبه‌ای با الجزیره گفته بود که «اشغالگران همیشه او را به فیلمبرداری و عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کردند و به صراحت اعلام کرد در همه این سال‌ها احساس می‌کرده توسط نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست هدف قرار گرفته است.» انجمن آمریکایی ضدجریان‌ها عنوان کرده رژیم صهیونیستی در زمینه قتل و کشتار خبرنگاران با فاصله بسیار زیادی از تمام کشور‌هایی که شاهد جنگ و جنایت هستند یا گروه‌های مافیایی و قاچاقچیان موادمخدر در آنها فعالیت دارند، در مقام اول قرار دارد. تحقیقات موسسه «کانتر کارنتس» نشان می‌دهد براساس میانگین شمار روزنامه‌نگاران کشته‌شده به‌ازای هر 10میلیون نفر در سال، کشتار روزنامه‌نگاران توسط رژیم جنایتکار اسرائیل در فلسطین اشغالی 4.73 برابر بیشتر از کل جهان است و در این زمینه در صدر قرار دارد.

تهدید خبرنگار روی آنتن زنده
یکی از تازه‌ترین موارد تهدید خبرنگاران، مربوط به تهدید خبرنگار العربی توسط نیروهای صهیونیستی هنگام پخش زنده است. احمد ازخبرنگاران العربی است که در زمان گزارش زنده، با تهدید یکی از نیروهای ارتش رژیم‌صهیونیستی مواجه می‌شود که از او می‌خواهد صحبتش را قطع کند. این تهدید که روی آنتن زنده انجام شد و مخاطبان شاهد پخش آن بودند، نشان از تلاش اشغالگران صهیونیست برای توقف جریان اطلاع‌رسانی دارد.


تعداد بازدید :  366