شماره ۲۹۱۳ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
با سفر فردای رئیس‌جمهوری به استان فارس تحقق می‌یابد
افتتاح طولانی‌ترین آزادراه ایران
آزادراه شیراز-اصفهان به طول 370کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال به جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده‌دار است

  [شهروند] این هفته شیرازی‌ها مهمان دارند، آنها میزبان رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت هستند که قرار است دور دوم سفر استانی را این‌بار در شیراز باشد. در این سفر بناست پروژه‌های بسیار مهمی کلید بخورد که هر کدام از این پروژه‌ها نه‌تنها برای خود استان اهمیت دارد که برخی از آنها می‌تواند اهمیت زیادی برای استان‌های همجوار نیز داشته باشد. دیدار مردمی،افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، بهره برداری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ۱۸۴ تختخوابی در فسا،   بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب از سد درودزن و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب آباده، بهره‌برداری از سه بزرگراه شیراز-فسا، داراب-بندرعباس، شیراز-جهرم-لار-بندرعباس و شیراز-کوار-فیروزآباد-عسلویه و عقد توافق‌نامه احداث 1200کیلومتر راه روستایی با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) ازجمله برنامه‌هایی است که در این سفر صورت می‌گیرد.

 افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان
یکی از طرح‌هایی که در این سفر قرار است به بهره‌برداری برسد، افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان است که اهمیت بسیاری دارد، چراکه موقعیت سوق‌الجیشی ایران در منطقه و عبور کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از کشور ما ضرورت توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی به‌منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه را بیش از گذشته کرده است. کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور به‌منظور ارتباط دریای خزر به خلیج‌فارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی می‌شود. آزادراه شیراز-اصفهان به طول 370کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال به جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده‌دار است. این آزادراه به‌عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند، از این‌رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر، با توجه به‌وجود دو قطب‌ گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.
در این پروژه که به طول 212کیلومتر انجام می‌شود، چهار خط عبوری قرار دارند که وزارت راه‌وشهرسازی و بنیاد تعاون ودجا هر کدام 50درصد از هزینه آن را متقبل شده‌اند.

اهمیت و ضرورت اجرای طرح
آزادراه شیراز-اصفهان به طول کلی 370کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی کشور است. این آزادراه به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز-ایزدخواست به طول 225کیلومتر در هفت قطعه برنامه‌ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول 107کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول 118کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز-سپیدان متصل می‌شود.
بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود 116کیلومتر حدفاصل شهرضا-سه‌راهی مبارکه-ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین‌شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. هم‌اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهره‌برداری از 212کیلومتر از آزادراه شیراز-اصفهان، حد فاصل شیراز–ایزدخواست هستیم.
این آزادراه به‌عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند، از این‌رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر، با توجه به‌وجود دو قطب‌ گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

افتتاح پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
پروژه بعد که قرار است با حضور رئیس‌جمهوری در استان شیراز به بهره‌برداری برسد، پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این پل دره‌ای کیلومتر 214 آزادراه شیراز-اصفهان واقع در قطعه 3 است که روی دره رودخانه سپید در محدوده کیلومتر 900+214 احداث شده است. این پل که به‌عنوان مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور است، در سال 1398به نام شهید والامقام سردارسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شد.
عملیات اجرایی این پل با اتکا به توان داخلی در 48ماه به طول انجامیده است. این پل به طول 264متر و در ارتفاع 110متری از کف دره ساخته شده و طول دهانه وسط آن 125متر و همچنین طول دهانه‌های کناری این پل 66 و 73متر است که افراد به‌راحتی می‌توانند در عرض 15ثانیه به سهولت از یک سمت به سمت دیگر بروند. برای ساخت این پل بزرگ حدود 2، 436 تن آرماتور نصب شده و بیش از 16، 900مترمکعب بتن‌ریزی مورد استفاده قرار گرفته است.

نقاط قوت و ضعف- فرصت‌ها و تهدیدها
مهم‌ترین نقطه قوت، بهره‌برداری و استفاده کاربران از این پروژه است و مهم‌ترین نقطه ضعف، عدم‌تکمیل پروژه و اتصال آن به شهر اصفهان است. هم‌اکنون پروژه از شیراز تا شهر ایزدخواست در استان اصفهان اجرا شده است. تکمیل کریدور شمال به جنوب منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت 134کیلومتر فاصله شـیراز تا اصـفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش 550نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی 40هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت 136میلیون لیتر در سال، کاهش زمان سفر120دقیقه، کاهش خسارات سوانح 3، 120میلیارد ریال استفاده از روسازی بتنی برای نخستین‌بار در کشور، ملاحظات زیست‌محیطی کاشت 100هزار اصله نهال در حریم آزادراه، رونق‌ گردشگری و عبور از مناطق زیبای شمال‌غربی استان فارس و صعوبت اجرای کار عبور از سلسله جبال رشته‌کوه‌های زاگرس ازجمله نقاط مثبت این طرح به شمار می‌رود.

پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز
اما این پروژه تنها اتفاقی نیست که در روز پنجشنبه قرار است کلید بخورد، طرح بزرگ پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز نیز از دیگر پروژه‌هایی است که اهمیت زیادی دارد، چراکه استان فارس به لحاظ گستردگی، مسائل و مشکلات زیادی در حوزه آب داشته است. همچنین به‌دلیل بروز تغییر اقلیم، در سال آبی گذشته، بارش کمی در برخی از نقاط استان ثبت شده است، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون 20شهر و 400روستای فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند و برای آبرسانی به شهرها و روستاهای این استان باید تدبیری جدی اندیشیده می‌شد.
هدف اصلی این طرح و پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز که از سال ۱۳۹۰ شروع شده بود، کامل و آماده بهره‌برداری شد. این پروژه برای آب استان فارس بسیار مهم و حیاتی است. با فعالیت جهادی و شبانه‌روزی تمامی دست‌اندرکاران، هم‌اینک این پروژه به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری و افتتاح رسمی است.
خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز با ۷۸ کیلومتر طول مسیر، ۴۴۴۰ متر تونل انتقال، ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه با ظرفیت ۳هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰هزار مترمکعبی در مجموع ۶۰هزار مترمکعب است.

اهمیت و ضرورت اجرای طرح
امروزه تامین آب شرب جمعیت کلانشهر شیراز، پایتخت فرهنگی کشور، از آبخوان‌های آهکی اطراف شهر و بخشی از سد درودزن تامین می‌شود. خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شرب شیراز نیست.
خوشبختانه احداث خط دوم تامین آب شرب از سد درودزن، انتقال ۳هزار لیتر در ثانیه را ممکن‌کرده و وابستگی آب شرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف را به‌شدت پایین آورده است. «خط دوم انتقال آب شرب شیراز از سد درودزن» با ظرفیت انتقال ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه از سال ۱۳۹۰ شروع شده بود، این طرح بسیار مهم و حیاتی است و از طرح‌های مورد تاکید رئیس‌جمهوری در سفر مهر 1400 به شیراز بود.
اجرای این پروژه مشکلات مردم شیراز و شهر‌ها و شهرک‌های اطراف شیراز را که به‌خاطر محدودیت خط اول آبرسانی در برخی اوقات به‌ویژه در تابستان با مشکلاتی مواجه بوده‌اند، برطرف می‌کند.

شتاب‌بخشی به پروژه‌ها  در دولت سیزدهم
روند اجرایی این پروژه همچنان به آهستگی پیش می‌رفت تا اینکه با شروع فعالیت‌های دولت سیزدهم و همزمان با سفر سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهوری به استان فارس، بر تسریع در این پروژه و بهره‌برداری از آن تاکید شد، به این ترتیب عملیات اجرایی این طرح شتاب بیشتری گرفت.
۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ بود که مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس اعلام کرد برق مورد نیاز برای تاسیسات خط دوم آبرسانی به شیراز تامین شده و در حال حاضر شرایط برای بهره‌برداری از این تاسیسات فراهم است.
همچنین طی یک اقدام با نصب ایستگاه برق جدید و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ در طول مسیر برنامه‌ریزی شد تا ایستگاه‌های تقویت فشار آب در خط دوم انتقال آب به شیراز همیشه و همواره برق‌دار باشند.
استاندار فارس نیز که در طول دو سال گذشته همواره تاکید بسیاری برای به سرانجام رساندن این پروژه داشته است، در حاشیه بازدید رئیس دیوان محاسبات کشور از خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با بیان اینکه این پروژه مراحل پایانی را طی می‌کند، اعلام کرد: «یک بحث قانونی در قرارداد پیمانکار این پروژه وجود داشت که با کمک دیوان محاسبات برطرف شد و مشکلی در ارتباط با پمپ انتقال آب و تامین برق آن داشتیم که با مدیر توانیر کشور صحبت شد و ایشان قول دادند در جلسه‌ای این موضوع بررسی شود و دستورات لازم را در این زمینه صادر کنند.»

تحقق وعده ۱۲ ساله؛ شیراز در آستانه پایان یک دهه انتظار برای تامین آب
 هنوز مدت زمان زیادی از پیگیری استاندار فارس برای تکمیل این پروژه نگذشته بود که در روز شنبه ۲۴تیرماه ۱۴۰۲، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از تکمیل این پروژه خبر داد و اعلام کرد: «خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز که از ۷۸ کیلومتر طول مسیر، 4هزار و ۴۴۰ متر تونل انتقال، ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه با ظرفیت 3هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰هزار مترمکعبی در مجموع ۶۰هزار متر مکعب بهره می‌برد، تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.»
 او که معتقد است خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت هزار و ۱۰۰لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شرب شیراز نیست، احداث خط دوم تامین آب شرب از سد درودزن را زمینه‌ساز انتقال 3هزار لیتر آب در ثانیه می‌داند و بر این باور است که این اقدام وابستگی آب شرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف را به‌شدت پایین می‌آورد.

خط دوم آبرسانی با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه در مدار بهره‌برداری
۱۴مردادماه نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز درباره آخرین وضعیت این عملیات بزرگ گفت: «خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز از ظهر روز پنجشنبه ۱۲مردادماه با ظرفیت بیشتری وارد مدار بهره‌برداری شد، در واقع این خط با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار شد و حالا در آستانه سفر رئیس‌جمهوری به استان فارس قرار است این طرح مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.»
رئیس‌جمهوری همراه با هیأت دولت در ۲۰ و ۲۱مهرماه مهمان استان فارس هستند؛ سفری که بدون شک رهاوردهای بسیاری به همراه دارد.

بهره برداری بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ۱۸۴ تختخوابی در فسا
در سفر رییس جمهور به استان فارس ۷ طرح بهداشتی و درمانی و کشاورزی در شهرستان فسا به بهره برداری می رسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان این که بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ۱۸۴ تختخوابی امام حسین (ع) با ۱۶ هزار مترمربع در ۴ طبقه ساخته شده و دارای ۸ بخش تخصصی و فوق تخصصی و ۶ اتاق عمل جراحی پیشرفته دارد و همه امکانات مورد نیاز یک بیمارستان فوق تخصصی با تمامی رشته‌های مورد نیاز را دارد، افزود: ارزش فعلی این طرح بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است که قرار است در سفر رئیس جمهور به استان فارس در شهرستان فسا به بهره برداری برسد.
رضاییان ادامه داد: این بیمارستان یکی از ۶ طرح حوزه بهداشت و درمانی است که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز شده بود و تکمیل و تجهیز آن در دولت سیزدهم به پایان رسید.
وی گفت: بهره برداری از مرحله اول بزرگترین مرکز دیالیز شرق فارس با ۲۰ تخت دیالیز دومین طرحی است که در این سفر به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بهره برداری از ساختمان مرکزی سلامتکده طب ایرانی، ساختمان مرکزی معاونت بهداشت و دو پایگاه اورژانس ۱۱۵ در روستای فدشکویه و دشت خانگلی از دیگر طرح‌هایی است که در این سفر به بهره برداری خواهد رسید که با بهره برداری از این تعداد طرح در فسا علاوه بر جمعیت ۲۳۰ هزار نفری این شهرستان ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیش از یک میلیون نفر از ساکنان شرق فارس و استان‌های همجوار نیز فراهم خواهد شد.
بهره برداری از بزرگترین مجموعه کشت گلخانه ایی شرق فارس در فسا با وسعت ۱۰ هکتار همراه با سورتینگ و سردخانه با اعتباری  بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از دیگر رهاورد‌های سفر ریاست جمهوری و هئیت دولت به فارس است.
برای ساخت و تجهیز این تعداد طرح بیش از ۱۴۲۵ میلیارد تومان هزینه صرف شده که زمینه اشتغال بیش از ۱۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم خواهد شد.


تعداد بازدید :  326