برای نخستینبار طولانیترین بهرهبرداری از یک مسیر آزادراهی در کشور با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی روز بیستم مهر امسال با افتتاح آزادراه اصفهان- شیراز به ارزش بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان انجام میشود.
تحول در حملونقل جادهای جنوب کشور با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان، رفع گلوگاه ترافیکی کریدور آزادراهی شمال-جنوب با افتتاح آزادراه منجیل-رودبار، توسعه ترانزیت بینالمللی با افتتاح آزادراههای مراغه- هشترود و ایجاد کوتاهترین مسیر آزادراهی از پایتخت به مرز بازرگان با افتتاح آزادراه تبریز-صوفیان، کارنامه زرینی برای توسعه شبکه آزادراهی در سالجاری خواهد بود.
از بین این پروژهها، آزادراه شیراز-اصفهان که زمان افتتاح آن ۲۰ مهرماه امسال با حضور رئیسجمهوری تعیین شده است، با ۲۱۲ کیلومتر آزادراه در یک مرحله به افتتاح خواهد رسید که سبب کاهش مصرف سالیانه ۱۰۰میلیون لیتر سوخت معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور میشود.این آزادراه به طول ۲۱۲ کیلومتر که از محدوده «ایزدخواست» شروع میشود، جزو طولانیترین پروژههای آزادراهی است و با افتتاح آن ۱۳۵ کیلومتر طول مسیر بین شیراز و اصفهان کوتاه میشود و ۲.۵ ساعت از زمان سیر کاسته خواهد شد. قرار است ابتدا ۶ قطعه نخست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهرهبرداری برسد و با برنامهریزی انجامشده در هفت ماه آینده عملیات اجرایی قطعه هفتم آن نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل میشود.درحالحاضر خطکشیهای کل مسیر ۲۱۲ کیلومتری آزادراه انجام و مبلمانهای جادهای مسیر نصب شده است و برای نخستین بار «طولانیترین بهرهبرداری» از یک مسیر آزادراهی در کشور با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی موجود انجام میشود.بهرهبرداری از این آزادراه یک تحول حملونقلی در جنوب کشور بهویژه استانهای هرمزگان و بوشهر نیز به حساب میآید که در آینده بهمنظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.
تکمیل ابرپروژه آزادراه شیراز-اصفهان که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در مهرماه سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵درصدی رسیده بود، پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم هماکنون آماده افتتاح است و مسیر فعلی را تا ۲ ساعت کوتاهتر میکند. ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان برآورد شده است.