شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

انتقاد وزیر خارجه انگلیس از طرح کنگره برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران
«فیلیپ‌هاموند» وزیرخارجه انگلیس با تأکید بر کاهش اختلاف نظرها میان طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران، به تلاش برخی از قانونگذاران آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران اشاره کرد و هشدار داد این تحریم‌ها می‌تواند امیدها را برای صلح در منطقه نابود سازد. به گزارش ایرنا، ‌هاموند در یادداشتی که روز شنبه همزمان با حضورش در پنجاه ویکمین کنفرانس امنیتی مونیخ، در روزنامه تایمز منتشر شد، در پاسخ به منتقدان به مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «شکی در این نیست که به‌رغم برخی شک و تردید‌ها، ما بیش از هر زمانی دیگری، هم اکنون برای نیل به توافق نزدیک شده‌ایم. فیلیپ‌هاموند در این یادداشت انتخاب دکتر
 حسن روحانی در انتخابات‌سال 92 را موجب تقویت روند مذاکرات هسته‌ای دانست و نوشت: «در آن‌ سال گروه کشورهای عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا با ایران به توافقی موقت دست یافتند. این گشایشی بود که نگران‌کننده‌ترین ابعاد برنامه هسته‌ای ایران را راکد کرد و فضایی را برای مذاکره برای کسب یک توافق جامع فراهم کرد.وی با بیان اینکه، «از آن تاریخ دو طرف درگیر برای رسیدن به یک توافق معتبر و بلند مدت بوده‌اند،» افزود:  «ایران می‌گوید نیازمند انرژی هسته‌ای است. ما هرگز با این مسأله مخالفت
 نکرده ایم. اما مخالف دستیابی این کشور به توانایی توسعه سلاح هسته‌ای هستیم.»
وزیرخارجه انگلیس نوشت: برای ایران، یک توافق درحال حاضر یک پیروزی بزرگ است. «این مسأله به این کشور اجازه دسترسی به اموال مسدود شده‌اش و باز شدن فضایی جدید برای اقتصادش می‌دهد و آن را قادر می‌سازد که بار دیگر به تجارت آزاد مبادرت کرده و به انزوایش پایان دهد». هاموند نوشت:  «مذاکره‌کنندگان درحال چالش‌های سیاسی و فنی هستند، اما دو طرف از مواضع یکدیگر آگاه بوده و اختلاف نظرها کم شده‌اند و گرنه رسیدن به توافق در اصول در ماه آینده و توافق نهایی تا ماه ژوئن ناممکن به نظر می‌رسید.»
هاموند در مخالفت با تحریم‌های جدید علیه ایران در این شرایط گفت: تحریم‌های جدید که برخی از آمریکایی‌ها خواهان هستند، اعتماد به نفس ایرانی‌ها را در مذاکرات تضعیف می‌کند و به‌طور جبران‌ناپذیری شانس رسیدن به یک توافق را تخریب می‌کند. وی افزود: ما درحال پیشرفت بسوی رسیدن به یک توافق هستیم و حالا زمان تخریب آن نیست، اگر مذاکرات در بخش‌هایی شکست بخورد در آن زمان می‌توان اقدامات اضافی را مدنظر قرار داد.

العبادی:  ایران در کنار عراق ایستاده است
نخست‌وزیر عراق در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ایران در مبارزه با داعش در کنار عراق ایستاده است.به گزارش ایسنا، حیدر العبادی در نشست امنیتی مونیخ در پاسخ به سوالی گفت: در مورد ایرانی‌ها باید بگویم که ما با ایران روابط داریم، هرکسی که تحت عنوان دولت ایران باشد ما با او کنار می‌آییم. ایران همسایه ما است و با این کشور طولانی‌ترین مرز را داریم .به گزارش واحد مرکزی خبر، وی افزود: ایران در کنار ما ایستاده است. ایران داعش را یک تهدید می‌داند و این یک منافع مشترک بین ما و ایران است.

حماس درخواست سلاح از تهران را تکذیب کرد
جنبش حماس با ابراز ناخرسندی از اخبار منتشره از سوی روزنامه الاخبار لبنان، خبر درخواست سلاح این جنبش از ایران را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در گفت وگویی با رد گزارشات روزنامه الاخبار و ابراز ناخرسندی از اخبار و گزارشات این روزنامه درباره جنبش حماس، خبر درخواست حماس از تهران برای دریافت سلاح و موشک‌هایی با دقت بالا را تکذیب کرد و گفت که آنچه در این خصوص به منظور آمادگی حماس برای رویارویی با جنگ آینده منتشر شده و همچنین آنچه که درباره نشست‌ها و دیگر مسائل منتشر شده، نادرست است. بنابر گزارش الوطن، وی در ادامه این روزنامه را به احترام به قوانین حرفه‌ای و دست برداشتن از سیاست بدنام کردن جنبش حماس دعوت کرد.

ایران محور گفت‌وگوی لاوروف و آمانو
 وزیر امور خارجه روسیه و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن دیدار با یکدیگر در حاشیه‌ کنفرانس مونیخ درباره‌ مساله‌ هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. به گزارش ریانووستی، وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. لاوروف و آمانو در این دیدار آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 درخصوص برنامه‌ هسته‌ای این کشور را مورد بحث قرار دادند. در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه آمده است: لاوروف با تمجید از فعالیت حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص نظارت بر اجرای تعهدات ایران طبق برنامه‌ اقدام مشترک که در 24 نوامبر 2013 با قدرت‌های جهانی بر سر آن به توافق رسید تأکید کرد که در صورت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای آژانس نقش کلیدی در نظارت بر اجرای این توافق را نیز برعهده خواهد داشت.


تعداد بازدید :  62