شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
حواسمان به روس‌ها باشد

آرمین منتظری|   ایران بر این عقیده ‌است که آمریکا در مسیر مذاکرات مایل نیست امتیازی واگذار کند و روندی غیرمنطقی را در مذاکرات به پیش می‌برد اما در آن سو اسراییل بر این عقیده است که دولت آمریکا مصالحه‌ای بیش از اندازه با ایران صورت داده است و حتی روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «هر کاری از دستش بر‌بیاید برای ممانعت از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 انجام خواهد داد.»  از همین‌رو است که بنیامین نتانیاهو به ارتباطش با جمهوریخوهان کنگره امید بسته است. او امیدوار است بتواند جمهوریخواهان کنگره را متقاعد کند تا دست باراک اوباما را در رسیدن به توافق نهایی با ایران ببندند. اسراییل در این مسیر حتی پا را فراتر گذاشته و تلاش می‌کند با روسیه مذاکراتی را درخصوص تجارت آزاد صورت دهد. آن‌هم درست زمانی‌که ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایی‌اش تلاش می‌کنند تا با وضع تحریم‌ها روسیه را از لحاظ اقتصادی به انزوا بکشانند و روسیه در نتیجه این تحریم‌ها شرایط سخت اقتصادی را تجربه می‌کند و برای بیرون آمد از این فشار از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. این نزدیکی تل‌آویو به مسکو، پیامی واضح است که اسراییل در مخالفت با رویکرد کاخ سفید در مذاکرات هسته‌ای به واشنگتن ارسال می‌کند.
روسیه هم البته نگاهی خصمانه به آمریکا دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز اخیرا گزارش داد که کاخ سفید به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت تسلیحات بیشتری برای دولت اوکراین ارسال خواهد کرد، البته کاخ کرملین پس از 2روز به این گزارش واکنش نشان داده و اعلام کرد که کاخ سفید در آینده نزدیک اقدام به این کار نخواهد کرد. همزمان با این واکنش مسکو، شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در دونتسک نیز اعلام کردند که در آینده نزدیک قصد حمله به شهر ماریپول در شرق اوکراین را ندارند. درواقع مسکو و واشنگتن از این طریق با یکدیگر دیالوگی را برقرار کرده‌اند. روسیه بر آن است تا از هرگونه رویارویی با آمریکا که به‌شدت یافتن تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو می‌انجامد، اجتناب کند، البته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هنوز تصویر واضحی از انگیزه‌های آمریکا در دست ندارد. از نظر او، روسیه به شدت تحت‌فشار است. ناتو در کشورهای حوزه بالتیک نفوذ کرده و اگر بتواند این کشورها را با خود همراه کند، روسیه را در موقعیت بسیار سختی قرار خواهد داد. از این منظر، از دست دادن اوکراین برای روسیه بسیار ناگوار خواهد بود. از زمان فروپاشی
اتحاد جماهیر شوروی، غرب تلاش کرده تا نفوذ عمیق‌تری در حوزه نفوذ روسیه داشته باشد و حالا امروز این ایالات متحده آمریکا است که دیوار دفاعی خود را در مرزهای روسیه با اروپا، یعنی در کشورهای لهستان، رومانی، بلغارستان، اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک، پی می‌ریزد.
هنوز یادمان نرفته است که در سال‌های گذشته و به واسطه فشارهایی که از سوی تل‌آویو به روسیه وارد شده و همچنین به واسطه سیاست خاص روسیه در پرونده هسته‌ای، این کشور از تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران خودداری کرد. البته مسلما روس‌ها به رایگان چنین اقدامی را صورت ندادند چراکه ایران پول این سامانه را نیز به روسیه پرداخت کرده بود، اما روس‌ها به ناگاه اعلام کردند که پول پرداخت شده ایران را پس می‌دهند و سامانه را نیز تحویل نمی‌دهند. از این اقدام روسیه در آن زمان به بازی دوگانه مسکو در میانه ایران و آمریکا و اسراییل با دستاویز قرار دادن مذاکرات هسته‌ای به قصد امتیاز گرفتن، تعبیر شده بود.  به نظر می‌رسد امروز که مذاکرات هسته‌ای حساس‌ترین مقطع خود را می‌گذارند حواس دستگاه سیاست خارجی باید به تحرکات روس‌ها باشد.


تعداد بازدید :  75