شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
تحقير بي‌سابقه

 

 

 

اکنون دیگر شکی باقی نمانده کینه مشترك شخصی نتانیاهو و جان بينر به آقای اوباما به محور اصلی رفتارها و اقدامات آنها علیه رئیس‌جمهوری تبدیل شده است، حتي به بهاي نقض آشكار پروتكل‌هاي ديپلماتيكي و تحقير رئيس‌جمهوري ايالات متحده. نتانياهو و بينر خود بیش از هرکسی می‌دانند دعوایی که با کاخ‌سفید بر سر ایران و برنامه هسته‌اي اين كشور به‌راه انداخته‌اند، صرفا یک توهم جنون‌آمیز و بيشتر براي تضعيف آقاي رئيس‌جمهوري است. آن هم در شرايطي که گفت‌وگوهای اتمی با تهران در جریان است و اميد به حصول توافقي جامع از گذشته بيشتر شده و همين موجب نگراني آنها شده است. نتانیاهو عمدا خود را به کوری سیاسی زده و نمی‌خواهد ببیند این تنها ایالات متحده نیست که طرف گفت‌وگو با ایران است (هرچند آمريكا محور اصلي است) بلكه پای جامعه بين‌المللي و 5 قدرت بزرگ جهاني دیگر نیز در میان است. او که فعلا مشاهده می‌کند جمهوریخواهان و برخی هم‌حزبی‌های آقای اوباما در کنگره بنای ناسازگاری با او بر سر هر چیزی را گذاشته‌اند، وسط دعوا پريده و برای تحقیر ساکن کاخ‌سفید دست به هر کاری مي‌زند. ترديدي نيست جان بینر رئیس اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان و هواداران وی در شکل‌گیری اين توهم تل‌آويوي مسئوليت مستقيم دارند و بايد منتظر عواقب آن نيز در ساختار سياسي كشور باشند.
بسیار خب! بگذاريد نخست‌وزير اسراييل نطق ضد ايراني خود را ايراد كند. اما آقای بینر در موقعیت سياسي رئیس اکثریت جمهوریخواهان مجلس نمایندگان بهتر است مشخص کند به بهای تحقیر رئیس‌جمهوری و زیر پا گذاشتن تمامی پروتکل‌های دیپلماتیکی، نتانياهو قرار است در سخنرانی خود چه چيز تازه‌ای از برنامه اتمی ایران افشا كند كه تاكنون از بيان آن خودداري كرده است؟ تا آن‌جا که می‌دانیم او آن‌قدرها فردی اخلاقی و متعهد نیست که در بیان مواضع و ادعاهای غير مستندي که مکرر و حداقل طی 12‌سال اخیر علیه ایران مطرح کرده، اهل خجالت یا شرم باشد. خيلي لازم نيست باهوش و ذكاوت باشيم تا بفهميم نخست‌وزير اسراييل مي‌خواهد چه چيزي را در كنگره افشا كند.

- ايران تا 6 ماه آينده به بمب اتم دست خواهد يافت!2- با تهران هیچ توافق نباید صورت گیرد. 3- ايران نباید در هيچ سطحي از دانش و تكنولوژي هسته‌اي برخوردار باشد. 4- لطفا تحريم‌ها را تشديد كنيد. 5- در نهايت بودجه حمايتي از ما را كه قرار است از جيب ماليات‌دهندگان آمريكايي تأمين شود از 3 به 5 ميليارد يا بيشتر افزايش دهيد. اين منطق باج‌خواهي هميشگي او بوده است. نانسی پلوسی از ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا نيز دعوت بینر از نتانیاهو را اقدامی نامناسب و نسنجیده توصیف و متذكر شد: «چنین دعوتی بدون هماهنگی با دیگر رهبران کنگره و همچنین بدون هماهنگی با کاخ‌سفید اقدامی نامناسب و نسنجیده بود». اما با توجه به جوي كه عليه پرزيدنت اوباما در كنگره وجود دارد، سروصدا‌هاي نتانياهو تا چقدر در نمايندگان براي در پيش گرفتن مواضعي سخت‌تر عليه تهران موثر واقع خواهد شد؟ به باور من فعلا هيچ. در اين شرايط هدف نتانياهو تنها تضعيف و تحقير رئيس‌جمهوري و باج‌خواهي مالي است. گيرگ كارلسترو، تحليلگر امور امنيت ملي معتقد است: «هنوز مشخص نیست که سخنرانی نتانیاهو در کنگره چه تأثیری بر مذاکرات با ایران خواهد داشت. مخالفت شدید نتانیاهو با مذاکرات هسته‌ای با ایران غیرمنتظره نیست. اما از سوی دیگر، اوباما در تلاش برای ترغیب دموکرات‌ها به خودداری از رأی دادن به لایحه تحریم موفق بوده است.» كارلسترو در گلوبال پست ادامه مي‌دهد: «بررسی شرایط نشان می‌دهد سخنرانی نتانياهو یک اشتباه محاسباتی سیاسی بزرگ است. این سخنرانی هیچ تأثیری بر تغییر نظر و مواضع و تصميمات فعلي نمايندگان کنگره آمریکا نخواهد داشت. نشريه کامنتری نيز در بررسي اقدام جان بينر تأكيد كرد: «بحث سفر نتانياهو هرچه بیشتر ادامه پیدا مي‌کند بیشتر مشخص می‌شود که نخست‌وزیر اسراییل کورکورانه رفتار کرده است. با توجه به این‌که حتی دموکرات‌های طرفدار اسراییل هم به طور علنی از بایکوت کردن سخنرانی وی صحبت و برخی دیگر از پشتیبانی از تحریم‌هاي بيشتر ايران عقب‌نشینی کرده‌اند». به هر صورت قرار نيست در سفر ماه مارس نتانياهو به واشنگتن اتفاق خاصي رخ دهد. او باز هم حرف‌ها و توهمات تكراري خود را بر زبان خواهد آورد، هر 5 دقيقه تشويق خواهد شد، كنگره بيانيه‌اي در حمايت از اسراييل صادر، جيب ماليات‌دهندگان آمريكايي را خالي و همه چيز ظرف یک ساعت تمام خواهد شد، بدون آن‌كه نگران تأثير آن بر مذاكرات هسته‌اي باشيم.

 


تعداد بازدید :  75