شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

جمهوری در انگلستان
366‌سال پیش، برابر با نهم فوریه 1649میلادی، اولیور کراموِل به‌عنوان اولین – و آخرین – رئیس‌جمهوری انگلستان برگزیده شد. كراموِل، فرمانده ارتشي بود كه حاميان پارلمان انگليس تشكيل داده بودند تا به‌عنوان اعتراض به استبداد چارلز اول، پادشاه اين كشور به مقابله با او بپردازد. ارتش چارلز اول در رويارويى با نيروهاي مجلس شكست خورد و خود شاه به حكم مجلس گردن زده شد. با شكست سلطنت‏طلبان، مجلس انگليس نظام پادشاهي را لغو و حكومت جمهوري را جايگزين آن كرد و كرامول را به‌عنوان اولين رئيس‌جمهوري انگلستان برگزيد. پرونده جمهوری انگلستان با مرگ کرامول در‌ سال 1658 برای همیشه بسته شد.

پرواز بوئینگ 747
46‌سال پیش، برابر با نهم فوریه 1969میلادی، بوئینگ ۷۴۷ هواپیمای جت 4 موتوره بزرگ مسافربری، معروف به «جامبوجت»، برای اولین‌بار به پرواز درآمد. بوئینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است. تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد و برای 40‌سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود. بوئینگ ۷۴۷ با 4 موتور و ساختاری دوطبقه قابلیت جابه‌جایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را داراست. شرکت هواپیمایی ملی ایران یکی از نخستین سفارش‌دهندگان این مدل هواپیما بود.

درگذشت ژازه طباطبایی
7‌سال پیش، برابر با بیستم‌بهمن 1386خورشیدی، ژازه طباطبایی، نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایشنامه‌نویس ایرانی، در ۷۷سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمه‌های فلزی‌اش است. سبک او به هنر سقاخانه‌ای نزدیک است و شیرزن‌ها و خورشیدها از موضوعاتی‌اند که اغلب در کارهایش تکرار می‌شوند. ژازه «نگارخانه هنر جدید» را که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تأسیس کرد. ژازه خود نام خویش را «تباتباای» امضا می‌کرد.


تعداد بازدید :  105