شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
خبر

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری خبر داداحتمال دفن مردگان در گورستان‌های قدیمی و متروکه تهران
ایسنا| معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران از بررسی دفن مردگان در قبرستان‌های متروک و همچنین متبرکه خبر داد.
مجتبی عبداللهی در این‌باره گفت: ما بحثی در این خصوص در شهرداری داشتیم و بررسی‌های کارشناسی و مطالعاتی نیز انجام می‌دهیم که در قبرستان‌های متروکه و متبرکه فضاهایی وسیع ایجاد کنیم که بتوانیم دفن محدود برای هر محله در آنها داشته باشیم.  او ادامه داد:  برای انجام این کار از مشاوران سازمان بهشت زهرا(س) کمک گرفتیم و چند جلسه نیز برای شناسایی قبرستان‌های قدیم تهران شامل قبرستان‌های متروکه و متبرکه برگزار شده است. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران از وجود 140قبرستان متروکه و متبرکه در تهران خبر داد و افزود:  60مورد از این قبرستان‌ها به‌طور کامل از بین‌رفته و تغییر کاربری داده‌اند ولی 80قبرستان باقی مانده که از این بین تعدادی قبرستان‌های قدیمی و متبرکه هستند.  عبداللهی با اشاره به مطالعات انجام شده درباره هریک از این قبرستان‌ها افزود: پس از جمع‌بندی این موضوع، گزارشات به شهردار تهران و شورای اسلامی شهر تهران ارایه می‌شود و بعد تصمیم نهایی گرفته می‌شود.  به گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران بهشت زهرا(س) تا 3، 4‌سال آینده مشکلی برای دفن ندارد اما پس از آن باید فکری به حال گورستانی برای تهران و دفن اموات این شهر کنیم.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت:ارتقای سلامت روان نیازمند توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی است
شهروند| رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت گفت: ارتقای سلامت روان نیازمند توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی است که با توجه به مخاطبان زیاد این شبکه‌ها از قبیل «فیس‌بوک»، «تویيتر»، «وایبر» و «واتس‌آپ» در کشور، بهره‌گیری از امکانات این شبکه‌ها می‌تواند، برای تحقق اهداف در حوزه سلامت به‌ویژه سلامت روان فرصت مناسبی را به وجود آورد. مصطفی معین در آستانه برپایی «پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه» با اعلام این مطلب افزود: با توجه به این‌که مسائل مربوط به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روانی به تنهایی از عهده دولت خارج است، برای ارتقای سلامت روان نیازمند آموزش‌های عمومی و ارتقای فرهنگ سلامت با توسعه شبکه‌های اجتماعی اعم از مجازی و غیرمجازی، تقویت نهادهای مدنی و به‌طورکلی مشارکت مردم هستیم. او ادامه داد: با توجه به این‌که جامعه ما نیز مانند بیشتر کشورهای درحال توسعه دارای شکاف‌های اجتماعی مانند شکاف جنسیتی، نسلی، قومی، نژادی، مذهبی و نیز شکاف بین مردم و دولت، دولت و مردم، دانشگاه و جامعه و بالعکس است، شبکه‌های اجتماعی قادر به ترمیم این شکاف‌ها هستند. معین با اشاره به این‌که مسئولیت سلامت روان تنها برعهده وزارت بهداشت یا سایر نهاد‌های رسمی نبوده، مسأله‌ای ملی است که همه باید در برابر آن احساس مسئولیت کنند، ادامه داد: به دلیل اهمیت این مساله، موضوع کنفرانس امسال سلامت روان و رسانه «سلامت روان و رسالت همگانی» نام‌گذاری شده است. او با تأکید بر نقش آموزش از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی گفت: هرچند برخی رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما که دارای پوشش گسترده‌تری نسبت به دیگر رسانه‌های رسمی است، می‌تواند، نقش مهمی در بهبود شاخص‌های سلامت روان داشته باشد، اما شاهدیم، متأسفانه این رسانه در برخی مواقع نقش مخربی داشته که این امر سلب اعتماد جامعه را همراه دارد.

مشاوره رایگان پیش از ازدواج برای خانواده های بی بضاعت
شهروند| تفاهمنامه همکاری بین سازمان بهزیستی کشور و قوه قضائیه با موضوع مشاوره‌های ازدواج و پیشگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امضا شد. براساس این تفاهمنامه مشاوره‌های پیش از ازدواج و همچنین مداخلات تخصصی پیش از ازدواج با همکاری قوه قضائیه و سازمان بهزیستی انجام و به خانواده‌های بی‌بضاعت مشاوره رایگان ارایه می‌شود. این تفاهمنامه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری طلاق و تحکیم بنیان خانواده منعقد شده است. محمدباقر الفت، معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در این مراسم گفت: «در دستگاه قضا چیزی به‌عنوان مشاوره قضایی نداریم درحالی‌که طبق قانون در دادگاه باید مراکز مشاوره ایجاد شود. با توجه به حجم پرونده‌های طلاق در دادگاه‌ها به مشاوران بسیاری نیاز داریم اما با یک جلسه مشاوره کار انجام نمی‌شود.»  او ادامه داد: «دادگاه‌های خانواده موظف هستند قبل از صدور حکم موازی، عدم سازش را با نظر مشاوران تخصصی امضا کنند و با امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان بهزیستی جهت پیشگیری از طلاق امروز به نوعی این مشاوره‌ها به صورت تخصصی‌تر انجام می‌شود.»  همچنین همایون‌ هاشمی رئیس سازمان بهزیستی گفت: «تحکیم بیش از پیش خانواده را جزو برنامه‌های راهبردی سازمان بهزیستی درنظر قرار داده‌ایم که این موضوع را با آموزش‌های میدانی، پیش خواهیم برد.»

 


تعداد بازدید :  136