شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
تمدید مهلت ثبت‌نام از متقاضیان در انتخابات شورایاری‌ها تا 22 بهمن
دیپلمه‌ها هم می‌توانند کاندیدای شورایاری‌ها شوند
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها: زمان برگزاری انتخابات هنوز مشخص نیست

شهروند| ثبت‌نام از نامزدهای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها تا 4روز دیگر تمدید شد و حداقل مدرک تحصیلی موردنیاز برای شرکت در این انتخابات از مقطع فوق‌دیپلم به مقطع تحصیلی دیپلم کاهش پیدا کرد. طی مرحله نام‌نویسی از متقاضیان در حالی ادامه دارد که هنوز شورای شهر تهران و دولت در مورد زمان برگزاری این انتخابات به نتیجه نرسیده‌اند و حتی این احتمال وجود دارد که انتخابات شورایاری‌ها در ‌سال آینده برگزار شود.
در حالی که اعضای شورای شهر تهران برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران را در اسفند امسال نهایی کرده و حتی پیشتر گفته بودند که این انتخابات هشتم اسفند برگزار می‌شود، حالا ورود دولت به حوزه انتخابات این انجمن‌های محلی زمان برگزاری آنها را به تأخیر انداخته است. این تأخیر در شرایطی است که ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در انتخابات از چندی پیش آغاز شده و با نظر شورای شهر تهران تا  4روز دیگر هم ادامه دارد اما روز برگزاری این انتخابات مشخص نیست. دیروز محمد سالاری، رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در نشستی خبری از تازه‌ترین تصمیم‌گیری‌ها درباره انتخابات شورایاری‌های تهران خبر داد اما او در پاسخ به این پرسش «شهروند» که چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها سرانجام چه زمانی برگزار می‌شود، گفت: «هنوز زمان برگزاری مشخص نیست. ما هم امیدواریم تا چند روز دیگر این موضوع تعیین‌تکلیف شود.» آنچه ماجرای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را به تعویق انداخته ناشی از اختلاف‌نظرهای دولت و مدیریت شهری درباره جزییات نحوه برگزاری این انتخابات است، البته سالاری به این اختلافات اشاره‌ای نکرد و برعکس در صحبت‌هایش بارها تأکید کرد که ما با دولت هماهنگیم اما او در بخش دیگری از حرف‌هایش در پاسخ به «شهروند» گفت:  وزارت کشور از شورای شهر شیوه‌نامه برگزاری انتخابات را خواسته تا پس از بررسی این شیوه‌نامه درباره زمان برگزاری این انتخابات تصمیم‌گیری شود.» به گفته سالاری، این شیوه‌نامه آماده شده و در روزهای آینده به وزارت کشور ارسال می‌شود. پیش از این مهدی چمران، رئیس شورا گفته بود که انتخابات شورایاری‌ها در اسفند امسال برگزار می‌شود، البته این نه فقط نظر چمران بلکه نظر اکثریت‌قریب به اتفاق اعضای شوراست. دولت اما درخواست کرده بود تا انتخابات شورایاری‌ها یک‌ماه به تعویق بیفتد، درخواستی که شورا پاسخ روشنی به آن نداده اما آنطور که پیداست حالا این حرف دولت است که در تغییر زمان انتخابات شورایاری‌ها بر کرسی نشسته است، البته پیشنهاد دولت برای یک‌ماهه تعویق انتخابات شورایاری‌ها هم پیشنهادی غیرکارشناسی است چرا که اگر این پیشنهاد عملی شود درواقع برگزاری انتخابات به تعطیلات عید نوروز می‌خورد که اساسا برگزاری انتخابات در تعطیلات اتفاقی نشدنی است. سالاری هم دیروز گفت:  اگر به هر دلیل زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به‌ سال آینده موکول شود امکان برگزاری این انتخابات در فروردین وجود ندارد و باید اردیبهشت انتخابات را برگزار کنیم.
 تسهیل شرایط ثبت‌نام از متقاضیان
 تمدید  مهلت ثبت‌نام
جدا از بحث مربوط به زمان برگزاری انتخابات و ابهام‌هایی که در این زمینه وجود دارد، شرایط ثبت‌نام متقاضیان در انتخابات شورایاری‌ها در آخرین روزهای نام‌نویسی از نامزدها تغییر کرد. سالاری از مصوبه جدید شورای شهر تهران که دیروز در جلسه غیرعلنی شورا به تصویب رسیده خبر داد و گفت:  این زمان از 19بهمن تا 22بهمن‌ماه تمدید شده و این زمان بار دیگر تمدید نخواهد شد.
با توافق ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، هیأت نظارت بر انتخابات و سایر اعضای شورای شهر، دارا بودن مدرک تحصیلی در چهارمین دوره انتخابات از فوق‌دیپلم به دیپلم کاهش پیدا کرد.
پیگیری‌های «شهروند» نشان می‌دهد دلیل کاهش کف تحصیلات متقاضیان به مقطع دیپلم این بوده که در سایت طراحی شده برای نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها اختلالی وجود داشته که افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم هم توانسته‌اند ثبت‌نام کنند و حالا بسیاری از متقاضیان نام‌نویسی کرده در سایت که تعداد آنها کم هم نیست مدرک دیپلم دارند. همین شرایط و استقبال دیپلمه‌ها از انتخابات شورایاری‌ها موجب شده که شورا زمان نام‌نویسی از نامزدها را تا 4روز دیگر تمدید کند که سایر متقاضیان دارای مدرک دیپلم که فکر می‌کردند امکان ثبت‌نام ندارند در این روزها بتوانند برای ثبت‌نام در انتخابات شورایاری‌ها اقدام کنند. به گفته سالاری، مدت‌ زمان سکونت یک‌ساله در محله، داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای ثبت‌نام‌کنندگان در دوره جدید، داشتن حداقل 25سال، نداشتن سابقه کیفری، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم، نداشتن سابقه سلب عضویت از شورایاری‌ها، داشتن گواهی عدم‌سوءپیشینه برخی از شرایط مدنظر در چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها است، ضمن این‌که اقلیت‌های دینی ملتزم به قانون اساسی با داشتن شرایط اشاره‌ شده می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
 نامزدی بیش از 14‌هزار نفر برای عضویت در شورایاری‌ها
براساس آمار ستاد انتخابات شورایاری‌ها تا دیروز 14‌هزار و 800 نفر در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 12‌هزار و 864 نفر اقدام به اخذ کدرهگیری کرده‌اند. سالاری در این‌باره گفت:  از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها 79‌درصد از داوطلبان مرد و 21‌درصد زن هستند.
به گفته او، 5‌هزار و 910 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، 10‌هزار و 991 نفر مدرک کارشناسی ارشد و 304 نفر نیز دارای مدرک دکترا هستند، ضمن این‌که 2‌هزار و 156 نفر دارای مدرک فوق‌دیپلم و 1565 نفر دارای مدرک دیپلم و در نهایت 792نفر دارای مدرک زیردیپلم هستند.
رئیس هیأت نظارت در انتخابات شورایاری‌های شهر تهران افزود:  میانگین ثبت‌نام از سوی داوطلبان در هر محله 36نفر است به‌طوری که بیشترین ثبت‌نام در یکی از محلات منطقه 4 با 110 نفر کاندید و کمترین ثبت‌نام در محله چیتگر و قصر فیروزه بوده است. همچنین 60‌درصد از ثبت‌نام‌کنندگان متولد و صادره از تهران هستند و 40‌درصد از ثبت‌نام‌کنندگان متولد و صادره از شهرستان‌های مقیم استان تهران هستند.


تعداد بازدید :  72