شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
چالش بشردوستی در آفریقای مرکزی
خشونت‌ها از میان غیرنظامیان، قربانی می‌گیرد

میزان خشونت در هفته‌های اخیر در بانگوئی، پایتخت آفریقای مرکزی، رو به افزایش بوده و گزارش‌هایی دال بر سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی در محله‌های شمال شهر منتشر شده است. در نتیجه، فعالان بشردوستانه مجبور شده‌اند تا آمد و رفت خود را محدود کنند که خود باعث ایجاد وقفه در عملیات امدادرسانی شده و اثری مخرب بر زندگی مردمی داشته که به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.
در همین حال در دیگر شهرها و روستاها، جرم و جنایت به امری عادی تبدیل شده و غیرنظامیان همچنان بار خشونت گروه‌های مسلح را بر دوش می‌کشند. به‌عنوان مثال در 27 ژانویه (7 بهمن)، تنش‌های ناشی از حضور مردان مسلح منجر به درگیری‌هایی در چندین روستا بین شهرهای کاگاباندورو و بوتو شد، که در نتیجه بسیاری از مردم در جست‌وجوی امنیت به سمت کاگاباندورو فرار کردند.
بیشتر ساکنان مبره، روستایی در 90 کیلومتری جنوب شرقی کاگاباندورو نیز در دسامبر مجبور شدند به دلیل درگیری بین گروه‌های مسلح خانه‌های خود را ترک کنند. شهر بامباری نیز از اواخر‌ سال 2014 صحنه خشونت بوده است و باز هم مانند همیشه غیرنظامیان هدف انتقامجوییِ مردان مسلح بوده‌اند که در نتیجه اموال آنان غارت و خانه‌هایشان ویران شده‌ است. در بوتوباجیا، نداسیما و دیگر روستاهای نزدیک به بامباری، افراد بسیاری در درگیری‌های بین گروه‌های مسلح مجروح و بسیاری هم کشته شده‌اند. هزاران نفر که در ابتدای ژانویه سعی داشتند به خانه‌های خود برگردند هم مجبور شده‌اند تا به اردوگاه‌های موقت بازگشته یا دوباره در میان علفزار پناه جویند. شرایط در شهرها و روستاهای مرکزی‌تر نیز مشکلات بشردوستانه فراوانی را به همراه دارد. در روستای گبانگو، واقع در فاصله بین شهرهای دامارا و بوکا در 210 کیلومتری شمال بانگویی، بیش از ‌هزار نفر هفته‌هاست که از بیم جان خود در میان علفزار پنهان شده‌اند. بیش از 200 خانه نیز توسط مردان مسلح ویران شده‌اند. ژان فرانسوا سانگسو، رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در این کشور گفت: «ما همچنان به تمامی طرف‌های درگیر و حاملان سلاح یادآور می‌شویم که نباید به غیرنظامیان حمله کنند و باید تمامی کسانی را که دیگر نقشی در جنگ ایفا نمی‌کنند مصون دارند.»


تعداد بازدید :  83