شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از افتتاح اولین کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر
مَشق شب، چند خط بشردوستی
افتتاح 20‌هزار کانون دانش‌آموزی تا پایان‌ سال تحصیلی

حسام خراسانی| دبیرستان پسرانه رازی، یک دبیرستان مثل تمام دبیرستان‌ها بود، توپ داشت، تور داشت، دروازه و چندصد دانش‌آموز پسر. همه دانش‌آموزان یکدست لباس سرخ و سفید پوشیده بودند، شور و اشتیاق را می‌توانستنی در نگاه‌ها و در کارهایشان ببینی. محمد صندلی می‌آورد و رسول پرچم  هلال‌احمر را.
دیروز صبح دبیرستان پسرانه «دوره اول» مجتمع آموزشی قرآنی رازی منطقه 3 سوژه خبری خبرنگاران شده بود؛ نوجوانان این مدرسه اولین دانش‌آموزانی بودند که لباس هلال‌احمر بر تن می‌کردند.
کانون‌های دانش‌آموزی ظرفی برای فعالیت‌ها بشردوستی
دکتر وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر در حاشیه آغاز فعالیت این کانون در دبیرستان رازی منطقه 3 تهران در جمع خبرنگاران گفت: «‌کانون‌های دانش‌آموزی ظرف فعالیت‌ها دانش‌آموزان است، تجربه‌های دانش‌آموزی در این ظرف انباشته می‌شود و در لحظات مختلف مورد بهره قرار می‌گیرد.»
او با اشاره به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر فعالیت 4تشکل دانش‌آموزی گفت: «طبق مقررات تصویب شده در مدارس، 4 تشکل بسیج دانش‌آموزی، انجمن‌اسلامی دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی و کانون‌های هلال‌احمر از اجازه فعالیت برخوردارند.»
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که افتتاح این کانون‌ها در راستای اجرایی کردن تفاهمنامه سازمان جوانان با آموزش‌و‌پرورش است، ‌گفت: «در این کانون‌ها با عضویت دانش‌آموزان، نقش‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، عمل به وظیفه، توجه به همسالان، تعامل، تفاهم و مشارکت جمعی برای حل مشکل یکدیگر افزایش پیدا می‌کند.» قبادی‌دانا با بیان این‌که دانش‌آموزان فداکاری، ایثار، صلح و بشر‌دوستی را در کانون‌ها می‌آموزند، گفت: «در این کانون‌ها دانش‌آموزان با مراحل مختلف طرح دادرس – دانش‌آموز آماده در شرایط سخت - آشنا می‌شوند، تیم‌های 14نفره تشکیل می‌شوند که براساس آن کارهایی همچون اطفای حریق، اسکان اضطراری، حمل مصدوم، بانداژ، احیای قلب، آتل‌بندی و امدادونجات را برای مواقع اضطراری آموزش خواهند دید.»
او ضمن گرامیداشت ایام دهه‌فجر انقلاب اسلامی ادامه داد: «در این کانون‌ها که فعالیت آن به مناسبت دهه‌فجر آغاز می‌شود، دانش‌آموزان دبیرستان دوره اول می‌توانند با ثبت‌نام به عضویت آن درآیند.»
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که شورای اجرای کانون‌ها توسط اعضا انتخاب می‌شوند، گفت: «دانش‌آموزان در این کانون‌ها خدمت داوطلبانه فارغ رنگ‌ و نژاد را می‌آموزند.» قبادی‌دانا با اعلام خبر افتتاح 8‌هزار کانون دانش‌آموزی در دهه‌فجر گفت: «12‌هزار کانون نیز پس از دهه‌فجر و تا پایان‌ سال تحصیلی افتتاح می‌شود که مجموع آنها به 20‌هزار کانون  می‌رسد.»
دکتر مهدی‌علی ‌اکبر‌زاده، مدیرکل امور فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در سخنانی در حضور دانش‌آموزان خدمت در هلال‌احمر را گاه سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: «گاه باید در گرما و گاه در سرما ساعت‌ها یک امدادگر فعالیت کند و تنها انگیزه آنها دوست داشتن خدمت و کمک به دیگران است که انرژی‌بخش و حرکت در این زمینه است.»مدیرکل امور فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان این‌که افزایش فعالیت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی جزو برنامه‌های دولت تدبیروامید است، خطاب به دانش‌آموزان گفت: «شما باید مروج فرهنگ داوطلبی در میان دوستان، خانواده و اطرافیان تان باشید.» اکبرزاده درخصوص تداوم همکاری هلال‌احمر و آموزش‌وپرورش گفت: «من امیدوارم که روزی تمام دانش‌آموزان بتوانند در این مجموعه   فعالیت کنند.»
اولین دبیر کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر
سبحان نوجوان 14ساله‌ای بود که دوان دوان به استقبال خبرنگاران ‌آمد و با افتخار ‌گفت: «سبحان ‌الوندی هستم؛ دبیر اولین کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر.» دبیر کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر دبیرستان رازی می‌گفت: «امروز تکلیف‌مان نگارش چندسطر بشردوستی است.» او که از کودکی در
گروه های مختلف فرهنگی مدرسه فعالیت می‌کرد درباره انگیزه‌اش برای عضویت در هلال‌احمر گفت: «کمک کردن سن و ‌سال نمی‌شناسد همه باید آماده کمک به دیگران باشیم، من به این کارت که امروز تحویل گرفتم  افتخار  می‌کنم.»
دوست دارم تا ابد هلال‌احمری بمانم
یاسین احمدی 2‌سال سابقه عضویت در جمعیت هلال‌احمر را دارد. او از طریق معاونت جوانان هلال‌احمر استان تهران با این مجموعه آشنا شد و فعالیت خود را آغاز کرده. او با توجه به این‌که دوره مقدماتی کمک‌های اولیه را نیز آموخته است و آشنایی کاملی نسبت به هلال‌احمر دارد یکی از اعضای شورای اجرایی کانون دانش‌آموزان رازی است، در گفت‌و‌گو با «شهروند» از آرزوهایش گفت. از این‌که دوست دارد تا ابد هلال‌احمری بماند. یاسین می‌گفت: «هلال‌احمر محل کمک است. محل ایثار، محل بشردوستی. چه جایی را برای خدمت بهتر از هلال‌احمر می‌شناسید؟»
 قرائت سوگندنامه
تمام دانش‌آموزان 7 کلاس پایه هفتم و هشتم دبیرستان رازی در چند صف منظم ایستادند و یکصدا سوگندنامه عضویت در هلال‌احمر را قرائت کردند. در پایان این مراسم سبحان الوندی اولین دبیر کانون دانش‌آموزی در کنار معلمان و دوستان خود و به همراه روسا و مدیران سازمان جوانان هلال‌احمر و معاونت فرهنگی آموزش‌وپرورش اولین اتاق کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر را افتتاح کرد. تکلیف امشب دانش‌آموزان دبیرستان رازی چندخط بشردوستی است.

 


تعداد بازدید :  113