شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
زندگی و هنر محمدعلی کشاورز در یک کتاب

شهروند | کتاب «نکوداشت محمدعلی کشاورز» با عنوان «دل‌شده» به کوشش رامک صبحی و شاهین امین همزمان با آغاز سی‏‌وسومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد. بهانه تدوین این کتاب، برگزاری مراسم بزرگداشت این هنرمند در جشنواره فیلم فجر و تقدیر از نیم‌قرن حضور او در عرصه بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون است.
در معرفی این کتاب عنوان شده است: «صبحی و امین که سابقه بیش از 20‌سال فعالیت روزنامه‏‌نگاری در نشریات تخصصی سینمایی را دارند، با هدف بررسی زندگی هنری این هنرمند ارزشمند و جایگاه او در عرصه هنر، مطالب این کتاب را گردآوری کرده‏‌اند. آغازگر کتاب یادداشت‏‌هایی از حجت‏‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا رضاداد دبیر سی‎وسومین جشنواره فیلم فجر است. در ادامه هم پیشگفتاری به قلم رامک صبحی آمده ‎است.
این کتاب در سه فصل تنظیم شده ‏است. فصل اول کتاب که «کشاورز به روایت کشاورز» نام دارد به گفت‎وگو با این بازیگر اختصاص دارد. در بخشی از این گفت‎وگو خاطرات دوران کودکی، خانواده و مدرسه و تأثیر و تاثر این دوران بر محمدعلی کشاورز مرور شده ‏است. چگونگی شروع فعالیت‎های هنری در تئاتر و ادامه آن در سینما و تلویزیون، همراه با یادی از نقش‎های به‌یادماندنی، بخش دیگری از این گفت‌وگو است. در لا‎به‌لای این گفت‌وگو همچنین وقایعی که طی دوران فعالیت هنری کشاورز، فضای هنری کشور و روند فعالیت‌های این هنرمند را تحت‌تأثیر قرار داده، توسط نویسنده مطلب مرور شده‎ است. این بخش با درج فهرستی از فیلم‎ها، تئاترها و تله‌تئاترها و مجموعه‎های تلویزیونی و بیوگرافی محمدعلی کشاورز تکمیل می‎شود. در بخش دوم این کتاب «کشاورز به روایت هنرمندان» 13 هنرمند در قالب یادداشت یا گفت‌وگو از محمدعلی کشاورز گفته‎اند؛ علی نصیریان، عباس کیارستمی، اسماعیل شنگله، داوود رشیدی، امین تارخ، مهدی‌ هاشمی، مسعود جعفری‌جوزانی، محمدمهدی دادگو، داریوش فرهنگ، مجتبی راعی، جمشید ‌هاشم‌پور، احمد بخشی و محمود پاک‌نیت. هرکدام از این مطالب به بخشی از خلق‎وخو و سلوک و منش این بازیگر 84ساله اشاره دارند.
در بخش آخر کتاب که «کشاورز به روایت منتقدان» نام گرفته، چهار منتقد و نویسنده سینما، هرکدام از نظرگاه خود به بررسی کارنامه بازیگری کشاورز پرداخته‎اند. احمد طالبی‌نژاد و جواد طوسی در مقاله‏‌های‌شان کارنامه هنری این هنرمند را با تأکید بر نقش‎های کلیدی او در تئاتر، سینما و تلویزیون بررسی کرده‎اند. رامتین شهبازی هم در مطلب خود با تکیه بر فیلم‎های «مادر» و مجموعه «هزاردستان»، نگاهی به شمایل هنرپیشگی این بازیگر دارد. مقاله سعید مروتی هم مروری اجمالی و تاریخی بر کارنامه سینمایی کشاورز است. این بخش با یادداشتی از شاهین امین به پایان می‌‏رسد.
در انتهای کتاب آلبوم تصاویری از دوران نوجوانی تا صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون محمدعلی کشاورز منتشر شده است.»


تعداد بازدید :  103