شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
برگزیدگان جایزه کتاب ‌سال معرفی شدند
کتاب ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است

شهروند| در سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روز گذشته برخی چهره‌های اهل قلم، اصحاب فرهنگ و دانش در مراسم بیست‌ودومین دوره جایزه جهانی کتاب و سی‌ودومین دوره جایزه کتاب ‌سال جمهوری اسلامی با حضور رئیس‌جمهوری تقدیر شدند. این مراسم که در سالن اجلاس کشورهای اسلامی برگزار شد، غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر ارشاد، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوري، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و برخی چهره‌های اهل قلم و اصحاب فرهنگ و دانش نیز حضور داشتند.
در ابتدای مراسم بعد از قرائت قرآن‌کریم، حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهوری با حضور روی سن در سخنانی گفت: «به‌ظاهر به نظر می‌رسد از 150‌سال پیش به این طرف رسانه‌های دیگر به رقابت کتاب آمده‌اند، مطبوعات، رادیو، سینما، تئاتر، تلویزیون و درنهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و انواع ابزار و وسایل برای ارتباط انسان‌ها و انتقال اندیشه‌ها امروز به صحنه آمده‌اند. شاید به نظر برسد که دوران کتاب تا حدی به سر آمده و رسانه‌های دیگر به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال می‌توانند جایگزین کتاب شوند، اما واقعیت امر این است که کتاب به هیچ عنوان ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است.» رئیس‌جمهوري با اشاره به این‌که رادیو و تلویزیون و سینما و همه ابزار ارتباطی امروز در واقع ریشه آن از کتاب است، خاطر نشان کرد: «فیلم و تئاتر هم که یک هنر نمایشی است و فیلمنامه که اساس است از کتاب اقتباس می‌شود.» ایشان با ابراز این‌که کتاب و مکتوب و قلم جایگاه خاص خود را دارد، بیان داشت: «علی‌الظاهر آنچه از روایات برمی‌آید در آن جهان بالا و والا نیز از کتابت و نوشته سخن به میان آمده و بارها در روایات ما آمده که بر ساقه عرش چنین نوشته شده که ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاه، پس این کتابت و مکتوب و قلم همه جا حضور دارد، از عرش برین خدا تا روی سنگ‌ها و سنگ‌نوشته‌ها تا روی انواع ابزار و وسایلی که اندیشه را می‌توان در آن‌جا ثبت کرد.»
در ادامه این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهوری به اهمیت کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره کرد: «آفت جامعه فاصله گرفتن از کتاب است و افراد اهل قلم تلاش کنند تا جامعه از تحجر دور شود. توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یکی از شعارهای اساسی جمهوری اسلامی ایران است. کتاب زمانی می‌تواند نقش بایسته خود را ایفا کند که برگرفته از اندیشه نو و برای خواننده جذاب باشد. باید شوق مطالعه را در جامعه به‌وجود آورد تا آحاد مردم کتاب را به‌عنوان بخشی از سبد اقتصادی خانوار منظور کنند.» جنتی در ادامه خاطرنشان کرد: «برخلاف بسیاری از جوامع که از طریق جنگ سعی در نفوذ در جوامع دیگر داشته‌اند، ایران اسلامی از طریق فرهنگ غنی خود توانسته بر فرهنگ جوامع دیگر تأثیر بگذارد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره عدم توجه به فرهنگ کتابخوانی اذعان داشت: «آفت جامعه امروز دوری از کتاب است و راه ثبات بشر امروز نیز توسعه فرهنگ و گفت‌وگوی سازنده بین ملت‌ها و تمدن‌هاست. تولید اندیشه نیاز امروز ما است و باید همه دست به دست هم دهیم که تولید فکر به ارزش بنیادین تبدیل شود.» جنتی در ادامه به فعالیت‌های وزارت ارشاد در برگزاری جایزه‌های کتاب در طول ‌سال اشاره کرد و گفت: «وزارت ارشاد با برگزاری جوایزی مثل کتاب سال، شناسایی آثار ارزشمند را در دستور کار خود قرار داده است.» همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب‌سال گزارش کوتاهی از روند برگزاری این دوره از جایزه ارایه کرد. در ادامه این مراسم برگزیدگان سی‌ودومین دوره جایزه کتاب‌ سال و بیست‌ودومین دوره‌ جایزه جهانی کتاب ‌سال معرفی شدند و جایزه‌های خود را از دست رئیس‌جمهوری گرفتند. بر این اساس محمدآصف محسنی برای کتاب معجم الاحادیث المعتبر‬، احمد امامی برای کتاب جامع «گیاهان دارویی»‬، جلال ستاری برای ترجمه کتاب «جامعه‌شناسی تئاتر»، لیلا پهلوان‌زاده برای کتاب «گنجینه فرهنگ آثار معماری ایران»، سعید حمیدیان برای کتاب «شرح شوق»، همایون مطیعی برای کتاب «زمین‌شناسی درون چاهی» و... ازجمله نویسندگانی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.


تعداد بازدید :  78