شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
در نشست مشورتی و آموزشی منطقه‌ای مدیریت مصرف مواد شبه‌آمفتامینی مطرح شد
افزایش گرایش به موادمخدر صنعتی از 5‌درصد به 25 درصد
26‌درصد معتادان مواد روانگردان استفاده می‌کنند

شهروند| مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی دیروز در نشست مشورتی و آموزشی منطقه‌ای مدیریت مصرف مواد شبه‌آمفتامینی گرد آمدند تا بگویند مبارزه با موادمخدر بیشتر از همیشه نیازمند همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد است. آنها آمارهایی هم برای ارایه داشتند؛ از مصرف مواد روانگردان در بین 26درصد معتادان تا افزایش گرایش به موادمخدر صنعتی از 5‌درصد به 25 درصد. علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از سخنرانان این نشست که نمایندگانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ... هم در آن شرکت کرده بودند گفت که در گذشته اعتیاد نوعی جرم محسوب می‌شد و هنوز هم طزر فکر خیلی‌ها درباره معتادان همین طرز فکر است و آن طور که باید، تغییر نیافته است: «اگرچه چند سالی است که در بعضی کشورها برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد اجرا می‌شود اما آنچه تاکنون در این زمینه و به‌ویژه در ایران صورت گرفته، در مقایسه با ابعاد مسأله بسیار ناچیز است. فوریت‌های مقابله با جرایم و وجود نهادهای مقابله‌ای با وظایف گسترده ازجمله موضوع مبارزه با موادمخدر باعث می‌شود اختصاص بودجه به کاهش آسیب در اولویت ثانوی قرار بگیرد.»
او ادامه داد: «با در نظر داشتن واقعیات مصرف موادمخدر در ایران و درک فوریت مسأله آمفتامین‌ها، باید سیاست‌های کاهش تقاضا را با تأکید بیشتری دنبال کرد و این شاهدی بر اعتقاد راسخ ما بر ضرورت حمایت از مداخلات جوامع مدنی در برنامه‌های کاهش آسیب است.» جزینی در حاشیه این نشست هم در جمع خبرنگاران گفت که از میان یک‌میلیون و 325‌هزار معتاد کشور، 26‌درصد معتادان روانگردان مصرف می‌کنند. او گفت که موضوع مشارکت‌های اجتماعی یکی از موضوعات مهم است و در ایران باید از مردم برای مقابله با موادمخدر کمک بگیریم که نماد آن سازمان‌های مردم‌نهاد است: «درحال حاضر 2100 سازمان مردم‌نهاد در ایران فعال‌اند. فعالیت آنها نسبت به‌ سال قبل 72‌درصد افزایش داشته این درحالی است که تعدادی از سازمان‌هایی که بدون مجوز درحال فعالیت بودند پلمب شده و در مسیر قانونی شدن قرار گرفته‌اند.» جزینی به موضوع فهرست داروهای اعتیادآور هم اشاره کرد: «فهرست داروها در سه لیست اخیراً در کمیته قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده که امیدواریم در صحن مجمع نیز مصوب شود. طبق این فهرست مجازات‌ها تعیین شده و بنابراین لیست اول طبق ماده 8 قانون مبارزه با موادمخدر و لیست دوم مطابق مواد 4 و 5 قانون مبارزه با موادمخدر رسیدگی می‌شود.»
پرویز افشار، مدیرکل کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او گفت: « براساس نتایج طرح ارزیابی مصرف مواد، شیوع مصرف موادمخدر صنعتی مانند آمفتامین‌ها در ایران از 5‌درصد به 25‌درصد رسیده است. در کشور ما شاه‌بیت فعالیت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر، اجتماعی شدن مبارزه با مواد است. ما اعتقاد راسخ داریم که مبارزه با موادمخدر باید با کمک مردم و افراد بهبودیافته باشد. در ‌سال آینده ارتقای خدمات کاهش آسیب معتادان در صدر برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر است.» همایون ‌هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی در ادامه این نشست از اجرای طرح آموزش خانه به خانه پیشگیری و مقابله با اعتیاد خبر داد. او گفت: «بهزیستی به‌عنوان تخصصی‌ترین سازمان در زمینه مداخله، پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد، خدمات شایانی دارد و بدون مبالغه، بزرگترین شبکه اجتماعی کشور را داراست. اکنون 3500 سازمان مردم‌نهاد زیرمجموعه بهزیستی به مردم ارایه خدمت می‌کند که از این تعداد 1360 واحد مربوط به اعتیاد است.» او ادامه داد: «سال گذشته کارزار رسانه‌ای شیشه را اجرا کردیم و امسال نیز در 8 استان این موضوع درحال پیگیری است، همچنین طرح آگاه‌سازی خانه‌به‌خانه را اجرا خواهیم کرد چرا که معتقدیم اعتیاد زودتر از مسئولان به خانه مردم می‌رود. قصد داریم به کمک مددکاران داوطلب تک‌تک خانه‌ها را در زمینه اعتیاد جهل‌زدایی کنیم.»

 


تعداد بازدید :  80