شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
هفتمین روز جشنواره فیلم فجر
یدالله صمدی مخاطبان را راضی کرد

هفتمین روز جشنواره‌ فیلم فجر در کاخ جشنواره فیلم فجر با حضور گشت ارشاد و تمجید از فیلم خارج از مسابقه «پدر آن دیگری» همراه بود، درحالی‌که فیلم‌های«مزار شریف»، «آزادی مشروط»، «شیفت شب» و «شرفناز» که در بخش مسابقه حضور داشتند، نتوانستند مخاطبان را راضی کنند.
پرده‌برداری از حادثه «مزار شریف» بعد از 10 سال
حسن برزیده بعد از11‌ سال با فیلم «مزار شریف» با بازی مهتاب کرامتی، حسین یاری، مسعود رایگان و... در جشنواره حاضر شده بود؛ اما این فیلم که درباره مسئولان کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان بود، نتوانست مخاطبان را راضی کند. برزیده درباره فیلمش گفته است: «ما می‌خواستیم در فیلم «مزار شریف» رفتار طالبانی که افراطی‌گرایی بوده، هست و خواهد بود را به تصویر بکشیم.» برزیده می‌گوید در فیلمش ماجرای واقعی را به تصویر کشیده: «همه‌چیز همان‌طور است که اتفاق افتاده و دخل و تصرف به معنای تحریف‌کردن ماجرا وجود ندارد.» بنابراین به‌نظر می‌رسد فیلم او بیش از آن‌که به‌عنوان یک اثر سینمایی مورد اهمیت باشد، به خاطر نشان دادن یک حادثه تاریخی بعد از 12-10 ‌سال قابل تامل و توجه است. از طرف دیگر حضور چند ماشین گشت ارشاد از اوایل صبح جلوی ورودی کاخ جشنواره اندکی فضای پیشین جشنواره را برهم زد. گفته می‌شود پوشش نامناسب عده‌ای سبب شده تا گشت ارشاد متفاوت از سال‌های پیش به جشنواره فیلم فجر بیاید اما نکته جالب این است که عده‌ای از این موقعیت استفاده کرده و با نیروهای گشت ارشاد عکس می‌اندازند.
«شیفت شب» علامت‌ سوال‌های زیادی را
باقی گذاشت
برای فیلم «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان از حاضران در سالن بود. آتیلا حجازی، فرزند زنده‌یاد ناصر حجازی در فیلم نیکی کریمی در نقش کوتاهی مقابل دوربین رفته است اما این فیلم نتوانست با واکنش خوبی از سمت مخاطبان روبه‌رو شود یا پایان مناسبی برای قصه‌ای که تعریف می‌کند، ارایه دهد. کریمی در دفاع از فیلمش می‌گوید برای من مهم این است که درباره درد جامعه‌ام صحبت کنم و به سریال‌های ماهواره‌ای که این روزها توانسته‌اند نظر مردم را به خود جلب کنند، اشاره می‌کند که: «گاهی برای بعضی از سمینارها درباره موضوع افزایش خیانت در جامعه دعوت می‌شوم؛ درحالی‌که یکی از دلایل افزایش خیانت همین سریال‌های ماهواره است.» اما همچنان سوالات زیادی هست که نیکی کریمی برای شان جوابی در فیلم ندارد.
تشویق‌های طولانی برای ساخته یدالله صمدی
در فیلم «شرفناز» که در سانس پنجم به نمایش درآمد، علی اوسیوند به همراه همسرش حمیرا ریاضی و دخترش به ایفای نقش پرداختند. هر چند این فیلم نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند اما «پدر آن دیگری» آخرین فیلم روز هفتم با تشویق‌های طولانی حاضران روبه‌رو شد. مهدی یارعزیزی، بازیگر کودک این فیلم پشت میکروفن صحبتی نکرد که صمدی کارگردان فیلم حرف نزدن او را مرتبط با فیلم عنوان کرد. بازی درخشان این کودک که در طول فیلم قادر به صحبت کردن نیست، بارها مورد تشویق قرار گرفت. صمدی در نشست خبری این فیلم به موضوع اقتباس در سینمای ایران اشاره کرد و گفت:  «من افتخار دارم که طی سال‌های اخیر در کارنامه
فیلم‌سازی ام اقتباس از رمان‌های داستانی نویسندگان کشورمان جزو مهم‌ترین اهداف کاری ام بوده است.» گلاب آدینه نیز در حاشیه این نشست خبری که یکی از شلوغ‌ترین نشست‌های خبری چند روز اخیر فیلم‌های سینمایی در برج میلاد بود، از اواسط نشست به سکوی اجرای برنامه آمد و بعد از خوش و بشی که با اعضای گروه داشت خطاب به حاضران در جلسه گفت: «با صدای بلند می‌گویم که‌ ای‌کاش این فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور داشت.»
بازیگران پررنگ روز هفتم
حسین یاری که در فیلم اول روز هفتم نقش اصلی را داشت در فیلم آخر نیز حضور داشت. هنگامه قاضیانی دیگر بازیگر دو فیلمه بود که «آزادی مشروط» و «پدر آن دیگری» را روز گذشته روی پرده داشت. حسین پاکدل هم در دو فیلم «آزادی مشروط» و «شیفت شب» نقش کوتاهی را بازی کرده بود. جمشید مشایخی در فیلم «پدر آن دیگری» نقش کوتاهی را عهده دار بود و ثریا قاسمی نیز با این فیلم پس از سال‌ها به سینما بازگشت. حسین مهکام که فیلم اول او «آزادی مشروط» با استقبال همراه نشد، در نگارش فیلمنامه فیلم یدالله صمدی نیز مشارکت داشت.
از حاضران در روز هفتم می‌توان به مجتبی راعی، حسن عباسی، تهیه‌کننده قدیمی، محمدرضا شرف‌الدین، ملک‌جهان خزاعی، سامان مقدم، فرشته طائرپور، سیدغلامرضا موسوی و حسین عابدینی بازیگری که یک‌بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده است، اشاره کرد.


تعداد بازدید :  139