شماره ۴۹۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن
صفحه را ببند
شهرام شاه‌‌حسینی، کارگردان«خانه دختر»:
فیلم ساختم تا ثابت کنم کارم را بلدم

زهرا نجفی- شهروند| شهرام شاه‌حسینی را پیش‌تر با فیلم‌های «کلاغ‌پر»، «زن‌ها فرشته‌اند» و «آقای هفت‌رنگ» می‌شناسیم. فیلم‌هایی که هر چند جزو سینمای بدنه محسوب می‌شوند اما خوش‌ساخت و برای مخاطبان جذاب بودند. حالا او بعد از 6 ‌سال دوباره به سینما بازگشته و فیلمی ساخته که با آثار گذشته‌اش بسیار متفاوت است. البته فیلمنامه «خانه دختر» را پرویز شهبازی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس موفق نوشته و شاه‌حسینی این اثر را کارگردانی کرده. با این حال به‌نظر می‌رسد شاه‌حسینی با این فیلم راه جدیدی را در کارگردانی‌اش آغاز کرده است. شاه‌حسینی به غیر از این فیلم‌سینمایی، امسال سریال «همه چیز آنجاست» را هم کارگردانی کرده که این روزها از شبکه 3 سیما درحال پخش است. با او درباره فیلم «خانه دختر» گپ و گفتی زدیم که در ادامه می‌خوانید.
شما بعد از 6 ‌سال با فیلم«خانه دختر» به جشنواره فیلم فجر آمدید، پیش از این گفته بودید فیلم‌های قبلی‌تان تنها برای ورود شما به سینما بودند و «خانه دختر» را فیلمی از جنس خودتان می‌دانید. حالا این فیلم آنطور که می‌خواستید شده است؟
نه در آن زمان این طور نبود که بخواهم برای آزمایش و خطا یا به خطر انداختن سرمایه کسی فیلم بسازم. درواقع فیلم ساختم تا به همه ثابت کنم کارم را بلد هستم. حتی از فیلمنامه بدی مثل «کلاغ‌پر» می‌توانم فیلم خوبی بسازم. درحال حاضر بازخورد‌های متفاوتی می‌بینم؛ اما به‌نظر خودم 50 تا 60‌درصد در کارم موفق بوده‌ام. البته فیلمنامه کار واقعا خوب بوده و بازی‌های فیلم «خانه‌دختر» خوب و قابل قبول هستند.
چطور شد که فیلمنامه «خانه دختر» به دست‌تان رسید و پرویز شهبازی این فیلمنامه را به شما داد؟ آیا خودتان هم تغییری در فیلمنامه اعمال کردید؟
من از سال‌ها پیش با پرویز شهبازی رابطه استاد شاگردی دارم و پیش از این معتقد بودم تا یک قصه خوب به دستم نرسد نمی‌توانم همین دانش اندکم را متبلور کنم یا پی به خلاقیتم در زمینه فیلمسازی نمی‌برم. در نتیجه به سراغ پرویز رفتم و او با گشاده‌دستی فیلمنامه «خانه دختر» را به من داد. زمانی‌که فیلمبرداری را آغاز کردم، ‌تغییری در فیلمنامه ندادم؛ اما قبل از فیلمبرداری و بعد از گپ و گفت‌های من و پرویز فیلمنامه یک بازنویسی نهایی شد. تنها 3،2 صحنه بود که پرویز شهبازی به خاطر من تغییرشان داد.
فیلم«خانه دختر» اولین فیلمی است که محمد شایسته به صورت مستقل آن را تهیه‌کنندگی کرده است. همکاری با او چطور بود؟
همکاری با او فوق‌العاده بود. او کارش را دوست دارد و سینما را خوب می‌شناسد. به‌نظرم محمد شایسته به‌زودی به یکی از بهترین تهیه‌کنندگان سینمای ایران تبدیل می‌شود. او به خوبی حال کارگردان را می‌فهمد و می‌داند به او چه بگوید تا حالش خوب شود. به همین دلیل ما رابطه صمیمی با هم داشتیم. محمد همیشه کارهایی به نفع فیلم انجام می‌داد و کاری می‌کرد تا کارگردان و همه عوامل فیلم در راحتی بتوانند کار کنند.
شما چطور بازی حامد بهداد را در فیلم‌تان کنترل کردید؟
کار ویژه‌ای نکردم، من فقط او را به مرحله‌‌ای از خودش رساندم که متوجه شود اگر کاری هم نکند، بازی‌اش خوب در می‌آید. تنها کاری که کردم این بود که فیلمنامه را یک روز قبل از فیلمبرداری به او دادم، بنابراین فرصت این را پیدا نکرد که نقش را از زوایای متفاوت تجزیه و تحلیل کند. در طول فیلم ما کمی گیجی در نگاه حامد می‌بینیم که دلیلش همان تجزیه و تحلیل نداشتن فیلمنامه است. درواقع یک ناآگاهی اتفاق می‌افتد که به نفع فیلم و بازی اوست.
واکنش‌‌هایی که تا به حال از فیلم‌تان دیده‌اید، چطور بوده؟
در اکثر موارد با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو شدم که برایم خوشحال‌کننده است. خصوصا این‌که همه به فیلمنامه خوب پرویز اشاره می‌کنند، البته از اجرای آن هم ناراضی نیستند. حالا باید دید که فیلم در جریان جشنواره به چه سمت و سویی کشیده می‌شود. اما در مجموع واکنش بدی ندیدم. با این حال فکر می‌کنم واکنش اصلی به فیلم در موقع اکران مشخص خواهد شد.


تعداد بازدید :  124